Dagboek van Flupke en Lenie. Lenie genezen. Geen nieuwe eitjes meer

Gestart door Romy, 12 november 2006, 11:39:40

« vorige - volgende »

Romy

Hoi Monky

Het is niet perse dat ik een opvangvalkje wil. Maar het diende zich aan, en dan wil ik zo'n valkje wel de kans geven op een nieuw en beter huisje. Maar het heeft niet mogen zijn en dat vind ik wel jammer.
Eventueel mag het ook een jonkie zijn hoor. Maar die worden meestal sneller geplaatst dan een al wat ouder valkje, en zeker omdat Lucielle een handicap heeft.

Maar waarschijnlijk gaan we nu verder informeren bij de chef van m'n vriend. Ik sprak er een tijdje geleden al over. Hij heeft een volière en heeft een maand geleden of zo voor het eerst een valkje moeten 'redden' omdat het niet genoeg gevoederd werd door de ouders. En dat heeft er bij hem voor gezorgd dat hij is gaan inzien hoe leuk een tam valkje wel is! Dat valkje zit nog steeds bij hem in de volière en hij gaat er elke dag even naartoe om het in de hand te nemen en het 'trappetje' te doen lopen  :D
Nu heeft hij opnieuw een nestje, en hij wou deze ook graag tam maken.

Die optie hadden we een week geleden even achterwege gehouden omwille van Lucielle. Maar ik denk wel dat we in de nabije toekomst wel eens naar die man zullen gaan om eens te kijken hoe of wat. Dus misschien dat we via die weg wel aan een jonkie kunnen geraken.

Hoi Manja

Ik vind het ook heel jammer. Het eerste moment was ik er echt niet goed van... Maar het is nu zo. Ik hoop dat ze heel gelukkig wordt bij de oma van Ramona.

Groetjes
Romy

Romy

Hoi iedereen

Gisterenavond had ik m'n moeder aan de telefoon. Aangezien ik vanavond alweer naar huis vertrek, is Flupke thuis gebleven bij haar.
Ze zei dat Flupke heel nerveus was, maar niet schreeuwde. Ze maakte wel veel lawaai, maar het was niet onaangenaam. Ook zat ze heel nerveus weg en weer te lopen in haar kooi, en heeft ze wel 10 keer kippetje gezeten  :o
Zijn dit haar hormonen die opspelen???

Verder zei m'n moeder dat ze een tweede valkje eigenlijk écht een goed idee vindt omdat ze denk dat Flupke heel veel aan een vriendinnetje zou hebben  :D Eigenlijk is het nog maar een kwestie van 2 weken na deze week en dan kan er een nieuw valkje komen.   :D Want dan heb ik blok en ben ik dus thuis, en daarna zijn het examens en dan ben ik enkel in Leuven om examen te doen en dan ga ik alweer meteen naar huis.

Alleen zijn er daarbij 2 probleempjes :
1) het quarentaineprobleem
2) het opvangprobleem begin juli

Wat betreft probleempje 1 : het is natuurlijk altijd het leukste om ze meteen bij elkaar te plaatsen. Er zijn ook veel leden van dit forum die dit doen. Maar ikzelf ben (net als Flupke  ;D) een beetje een schijterd en zou niet graag hebben dat Flupke ziek wordt door een maatje. Daarbij stel ik mij dan de volgende vragen : hoe lang moet het nieuwe valkje in afzondering? Moet die dan echt in een andere ruimte staan (dat vind ik zo zielig, want dan staat die helemaal alleen)

Wat betreft probleempje 2 : Anja ziet er op zich niet tegenop om 2 valkjes op te vangen in plaats van 1tje. Maar daar zijn natuurlijk een aantal praktische beslommeringen bij : Het nieuwe valkje moet al lang genoeg bij ons zijn zodat we zeker weten dat het geen ziektekiemen met zich mee draagt. Daarbij moeten Flupke en het nieuwe valkje al aan elkaar gewoon zijn zodat ze samen in 1 kooi kunnen. En die kooi zorgt bij mij ook een beetje voor problemen aangezien ik die eigenlijk te klein vindt voor 2 valkjes  :-\

Hmm... Dat wordt nog veel peinswerk  ;) ;D

Groetjes
Romy

ManjaV

Hoi Romy,

En heb je al besloten wat je gaat doen? Wanneer het vriendinnetje voor Flupke erbij komt? Ik denk dat als je het valkje echt in quarantaine wilt plaatsen, dat minimaal zes weken moet. Het is op zich wel een goed idee.
Ik ben erg benieuwd wat je gaat doen.

Groetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Dierenfreackske

Hoi Romy, ik zelf vind het lang, maar als je weet waar hij vandaan komt en zeker weet dat ze geen ziekte zouden hebben is het op zich geen probleem, maar toch ...als het niet zeker is en het valkje komt van ergens waar je niet weet hoe de gezondheidtoestand is, zou ik hem ook appart een beetje zetten tot ik zeker ben dat het goed is, ik heb ook misschien te laks geweest in het begin, daarom heb ik misschien de bacterien gehad he, Als het valkje nog niet is ontwormd, kan je het misschien eerst doen ??? Zo kan het al zeker geen doorgeven aan Flupke? Ik heb iets dat van de da komt, een druppeltje via de bek toedienen en het is helemaal goed.
Fijn wel dat Flupke er een vriendje bij krijgt hoor!
Is voor Flupke ook aangenamer als hij lange tijd alleen zou zitten, dan is ze niet zo eenzaam, niet dat ik denk dat ie daar veel eenzaam is, want als je weg was ging ie toch naar je moeder he. Veel succes met het peinzen en je komt er heus wel uit, en ik vind het heel lief van Anja dat ze op 2 valkjes zou willen passen hoor! Grtjs Ann

Romy

Hoi Manja

Onze voorkeur gaat momenteel uit naar een popje van bij Mandy. Zij is een heel betrouwbare kweekster, dus ik DENK niet om het nieuwe popje in quarantaine te doen. Wel gaan we ze zowieso een tijdje in een aparte kooi doen, zodat ze geleidelijk aan elkaar kunnen wennen.
Over het tijdstip zijn we het eens geworden : we wachten tot na onze vakantie en gaan dan eerst schilderen en verhuizen. Dan pas gaan we het nieuwe valkje ophalen, want al die drukte willen we het nieuwe valkje besparen.

Er is nog niks definitief beslist, maar zo zal het waarschijnlijk wel gaan.

Hoi Ann

Hierboven kan je lezen hoe we het waarschijnlijk gaan aanpakken. Ik denk dat we wel kunnen stellen dat Mandy heel betrouwbaar is, dus ik ga het nieuwe valkje waarschijnlijk niet 6 weken in quarantaine zetten. Maar daar ga ik zeker nog over nadenken. Ontwormd zijn ze al dacht ik. Dus dat is wel heel handig!

Groetjes
Romy

ManjaV

Hoi Romy,

Oh wat leuk zeg, ik wist niet dat je al concrete plannen had gemaakt! Heb je een voorkeur voor een bepaalde mutatie?
Maar het is inderdaad een heel goed idee om het nieuwe valkje pas na jullie vakantie op te halen. Dan komt hij meteen in een gespreid bedje terecht. :D

Groetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Romy

Hoi Manja

De plannen worden inderdaad al redelijk concreet.
Nu is het zo dat Flupke zo goed als nooit alleen zit. Momenteel zit ze bij me in Leuven en dan is ze nooit langer dan 3u per dag alleen. Als ze thuis is, dan is m'n moeder meestal thuis, dus dan zit ze ook altijd in gezelschap. Maar eens ik ga samenwonen met m'n vriend, dan zal ze vaker alleen zitten (nooit een hele dag want ik ben 's middags 2u thuis). En omdat ik niet wil dat ze veel alleen zit, wil ik er zowieso een valkje bij voor haar. En dat komt nu eenmaal dichterbij waardoor we meer concrete plannen aan het maken zijn :)

Groetjes
Romy

Monky

Hey Romy,

Wat leuk dat je bij Mandy waarschijnlijk een valkje vandaan haalt.

Over het quarantaine plaatsen wil ik nog even dit zeggen. Vaak is het niet echt nodig, maar met Flupke die toch een wat zwakker vogeltje lijkt met ontstekingen en zo, lijkt een periode wel verstandig. Verder kan je die tijd gebruiken om het nieuwe valkje ook aan jou te laten hechten voordat ze een vriendinnetje als Flupke krijgt. Ze zullen vast wel met de tijd naar elkaar toe trekken, maar je wil niet dat ze schuw is tegenover jou.

Kan je trouwens niet op Marktplaats of zo een goedkope kooi op de kop tikken? Het is tenslotte maar voor tijdelijk dat ze daar in hoeft te zitten en je kan het dan meteen als ziekenkooi houden.

Ik ben heel benieuwd wat voor een valkje uiteindelijk het vriendinnetje gaat worden van Flupke. Ik vind het zo ontzettend leuk voor jullie!!! Als ik je ergens mee kan helpen, moet je het maar zeggen  :)

Veel plezier met het uitkijken naar een nieuw valkje en succes met de laatste loodjes.

Je gaat een leuke periode tegemoet  :D

Groetjes,
Monky

hilde

hey
fijn een vriendinnetje voor flupke

groetjessssss

Romy

Hoi Monky

Het is geen probleem qua kooien. Flupke heeft thuis een grote kooi waar ze in zit als we thuis zijn. Als ze met me meekomt naar Leuven, dan zit ze in haar 'kleine' kooi, wat best te doen is voor 1 valkje.
Ik begrijp maar al te goed dat het het verstandigste is om een nieuw valkje in quarantaine te plaatsen, maar dan denk ik ook : als Flupke op logé gaat bij Anja, dan gaat ze daar ook bij 4 valkjes terecht komen. Flupke heeft al 2 jaar geen oogonsteking meer gehad, omdat ik het goed bijhoud. Haar gewicht blijft dan wel aan de lage kant, maar is wel goed stabiel.
Eigenlijk blijven we Flupke zien als een zwak vogeltje, omdat ze regelmatig wat hulp nodig heeft met haar oogjes. Maar dat is eigenlijk een gevolg van een lichamelijk defect, namelijk de traankanaaltjes die dicht zijn door haar vroegere ontstekingen toen ze nog een jonkie was. Ik denk dat we haar nu niet meer zo mogen zien omdat ze de laatste jaren ook niet meer ziek is geweest.
Althans, dat is wat ik er nu over denk... Alle suggesties zijn welkom!

Ik ben wel erg blij dat je dit even aanhaalt. Dat zorgt er wel voor dat ik nog wat extra ga nadenken hoe we het gaan aanpakken.

Dankjewel trouwens voor je aanbod om te helpen! Als ik vragen heb, dan vuur ik ze af  ;D Je bent een schat  :-*

Nog eventjes op m'n tanden bijten met m'n eindwerk en zo, maar over 2 weekjes is dat voorbij. Dan nog de examens, maar die zijn heel mooi gespreid, dus héél veel stress zal ik daaromtrend niet hebben. En dan vakantie en in ons nieuwe huis  :D

Hoi Hilde

Fijn he  :D

Groetjes
Romy

Rianne

Hoi Romy,

ik reageer niet zo veel maar lees vaak wel alles mee via de recente berichten lijst :)
Ik ben het wel met Monique eens, en Mandy zal het je ook evengoed wel aanraden om quarantaine te doen. Zij kan, net als alle andere kwekers, nooit 100% garantie geven over de gezondheid van de jongen. Dit betekend niet dat zij een slechte kweekster is, integendeel want er zijn een hoop mensen op het forum met mooie, gezonde valkjes bij haar vandaan (ik ook).
Anja heeft haar valkjes alweer een hele tijd en had vast iets gemerkt als er 1 ziek zou zijn. Het is bij jonge valkjes altijd maar afwachten omdat die nog niet zoveel weerstand hebben opgebouwd.
Dus als de mogelijkheid er is, zou ik het zeker doen :)

Romy

Hoi Rianne

Nou dat vind ik wel een heel degelijk argument. Hoe lang zou jij dan het nieuwe valkje apart plaatsen? Want 6 weken vind ik echt wel lang. Maar als het moet, dan gebeurt het zo.
Bedoel je hiermee dan ook dat ze echt in een aparte ruimte moet? Want dat zou wel betekenen dat het nieuwe valkje in een ruimte komt te staan waar we niet zo vaak zitten. Flupke zal namenlijk in de woonruimte zitten.
Hoe moet het dan heel praktisch aangepakt worden?

Alvast heel erg bedankt
Groetjes
Romy

Rianne

De ideale quarantaine is op een aparte kamer, maar dit moet ook maar kunnen. Als ze de hele dag naar elkaar roepen wordt je er ook niet vrolijk van. Zelf heb ik alleen de volle 6 (zelfs 8) weken, en apart, aangehouden toen ik een valkje van de vogelmarkt had gekocht, en toen ik er 2 bij een kweker vandaan had die er best veel had zitten.
In het begin wist ik niks van quarantaine, toen had ik 1 valkje en al gauw kwamen nr 2 en 3 daar bij te zitten. Je moet ook geluk hebben :)
Je kunt deze sticky anders even lezen: http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,16119.0.html

Romy

Hoi Rianne

Dankjewel voor de link. Die heb ik even doorgelezen.
Maar 8 weken vind ik wel heel lang!

Graag had ik van jou en ook van andere mensen gehoord hoe lang zij hun valkje in quarantaine hebben gehouden, en dan bedoel ik een valkje van bij een kweker en niet bv van een vogelmarkt. Want dan heb je echt geen enkele info over het valkje en dan zou ik dus zeker 6 weken aanhouden.

Is het bijvoorbeeld goed om 2 weken quarantaine te doen? Of kan dit geen quarantaine meer genoemd worden?

Daarbij nog een praktisch vraagje : zou het eventueel ook goed zijn om de 2 valkjes ver uit elkaar te zetten in dezelfde ruimte? Want de leefruimte is 11 meter lang. Of schiet dit ook weer z'n doel voorbij?

Als het echt nodig is dat het valkje apart komt te staan voor een langere periode, dan denk ik eraan om Flupke die tijd bij m'n moeder te laten (als zij dat ziet zitten) en het nieuwe valkje bij ons thuis. Want het nieuwe valkje zou anders heel lang apart komen te staan in een ruimte waar we anders eigenlijk nooit zijn. En dat vind ik zielig.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Groetjes
Romy

Rianne

Zelf zou ik het wel aandurven om ze in ieder geval 2 weken apart van elkaar te houden, in dezelfde ruimte. Dat is genoeg tijd om gedrag en ontlasting te observeren en om evt ontlasting op te sturen en te ontwormen. :) Het druist tegen alle adviezen in die er zijn over quarantaine maar uiteindelijk moet je doen wat mogelijk is, en waar je je goed bij voelt.