Dagboek van Flupke en Lenie. Lenie genezen. Geen nieuwe eitjes meer

Gestart door Romy, 12 november 2006, 11:39:40

« vorige - volgende »

Anja

Daar ben ik ook benieuwd naar. Als alles klaar is wel het resultaat laten zien.

Groetjes Anja

Romy

Hoi Monky en Anja

Als ons projectje lukt, dan zal ik er zeker een foto van nemen! Ik hoop maar dat het niet te moeilijk is... Het is m'n eerste projectje ivm zelfbouw :)

-------------------------------------------------------------------

Hoi iedereen

Toen ik deze voormiddag even weg was geweest, zag ik dat het ruifje onderaan de kooi van Flupke lag... Dit vond ik toch een beetje vreemd en ik heb hem er opnieuw in gehangen. Maar toen zag ik dat ze eraan aan het prusten was en al 1 haakje los gekregen had! Daarom heb ik er het maar vastgemaakt met snelbindertjes.
Of het was uit protest omdat er geen gras meer inzat, of omdat ze zich verveelde, ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat ze er onmiddelijk weer begon aan te knagen toen ik er wat gras instopte.

Deze middag heeft ze ook weer mooi gefloten... Ik stel er mij echt wel vragen bij... Nu begin ik zelfs te twijfelen of haar koppie niet witter is geworden zonder dat ik het opgemerkt heb...

Momenteel zit ze te spelen met een dopje van een balpen. Het is met metaal en er zit een bolletje aan. Dat kan ze makkelijk in haar bekje nemen, en als ze het laat vallen maakt het lekker veel lawaai!

Opnieuw is m'n kiemvoer mislukt...  >:( Het is weeral beschimmeld! Nu heb ik er opnieuw klaargemaakt en zal ik het extra vroeg uithalen, van zodra ik het zaad zie kiemen. (normaal wacht ik tot er blaadjes bij sommige zaadjes hangen, dat vindt Flupke superlekker)

Verder gaat het goed met Flupke. Ze vliegt veel en is erg levendig. Ze weegt nog steeds tussen de 70 en 72 gram, afhankelijk van het tijdstip waarop ik haar weeg. Maar er staat dus nooit meer een 6 vooraan, waar ik erg blij mee ben!
Sinds enkele dagen verliest ze opnieuw veertjes, dus dat is ook goed. Ik hoop dat ze nu volledig door de rui heen raakt, zodat ze er stralend uitziet!

Ik heb ook nog een vraagje : mogen valkjes spuitwater? Ik vraag dit omdat ze soms uit m'n glas nipt als ik aan het drinken ben. Ik vermoed dat dat geen probleem is, maar wil het voor de zekerheid toch vragen. Het is niet zo dat ze het elke dag krijgt hoor. Sporadisch als ik een glas drink, nipt ze er even aan (want normaal drink ik plat water)

Morgenochtend ga ik met Flupke naar de DA en dan breng ik verslag uit :)

Groetjes
Romy

Anja

Hoi Romy,

Bedoel je met spuitwater water met koolzuur? Hier nippen ze ook wel eens aan het glas hoor. Met mate zullen we maar zeggen. Ze nippen hier ook aan de thee, koffie ed. Af en toe dan niet dagelijks.

Groetjes Anja

Romy

Hoi Anja

Ja ik denk dat we over hetzelfde praten. Water met bubbeltjes in  ;D Het gebeurt zeker niet dagelijks, want ik drink enkel spuitwater als het plat water op is, dus dat gebeurt niet zo veel. In Leuven heb ik zelfs geen spuitwater.

Bedankt voor het snelle antwoord :)

Groetjes
Romy

Romy

Hoi iedereen

Ik ben net terug van de DA. Ik heb goed en slecht nieuws en zal beginnen met het slechte...

Aan de foto van Rikkie te zien is het geen ontsteking wat op z'n oogje zit. Een andere indicatie daarvoor is dat het andere oogje volkomen gezond is. Dus dat is uitgesloten. Ze dacht eerder aan een abces of een tumor omdat het enorm dik zit. Je ziet zelfs geen oogje meer. Het is ook niet een 'gewone' zwelling van de oogleden, want er loopt pus en zo uit.
Ze vertelde me dat er niets aan kon gedaan worden aangezien het iets inwendig was.
Meteen na de DA ben ik naar m'n opa geweest omdat hij er niet ver vanaf woont. Hij vond het natuurlijk heel erg, en zal nog eventjes proberen met de hamamelis en als het niet beter wordt gaat hij Rikkie dood doen, anders lijdt hij te veel...

Nu het goede nieuws!
Ze vond Flupke er erg goed uitzien :) Ook was ze verwonderd dat ze zo enorm tam is!
Voor de oogjes heb ik druppels meegekregen. Ze wou niet opnieuw AB geven, omdat Flupke anders heel gezond is. Als er te veel AB gegeven wordt, kan dit de maag en darmpjes aantasten, en dat is het niet waard!
Maar ik heb dus druppeltjes gekregen die lichtjes AB en ontstekingswerende stoffen bevat. Ze denkt dat Flupke z'n oogjes zo waterachtig blijven omdat de traankanaaltjes dichtgegroeid of verstopt zitten door de vroegere zware oogonsteking. Als ze niet dichtgegroeid zijn, dan kan dit middeltje er voor zorgen dat de kanaaltjes terug opengaan, waardoor het traanvocht terug normaal kan afgevoerd worden.

Alle andere dingetjes die ik vroeg, waren helemaal niet ernstig. De droge pootjes zijn normaal, het loskomen van het velletje gebeurt voornamelijk in de plooitjes en dit is niet erg, zo lang het niet ontsteekt of gaat bloeden natuurlijk.
Ook de 'schimmel' is OK, waarmee ik bedoel dat het geen schimmel is :) Waarschijnlijk heeft ze zich daar eens pijn gedaan of zo en daarom lijken die veertjes wat vreemd samengeplakt.

Ze gaf me ook enkele tips :
- bij schimmel bereidt dit snel uit, dus wordt de plek steeds groter
- als het vel op de pootjes loskomt en er zitten bubbeltjes en zo op, dan is dit mijt
- bij het nageltjes knippen begon er 1tje te bloeden (ze deed er meteen product op en het stopte) en als dit thuis gebeurt, kan je het nageltje in een natte zeepblok duwen, wat ervoor zorgt dat er een propje zeep in het bloedvaatje terecht komt wat het bloeden stopt.

Ik ben vergeten te vragen over het kale plekje op het hoekje van haar vleugeltje... Maar het zal zeker niet ernstig zijn, daar ben ik van overtuigd.

Nu moet ik de oogdruppeltjes 4 a 5 dagen geven en zien of het effect heeft. Indien wel, dan mag ik het na 14 dagen nog eens herhalen. Het middel is maar 1 maand goed, dus daar moet ik erg op letten want daarna kan het infecties geven!
Als het middel niet werkt, dan is het traankanaaltje dichtgegroeid, waar niets aan gedaan kan worden. Ze heeft er gelukkig geen hinder van!

Daarbovenop moest ik helemaal niet veel betalen, ik bof maar met zo'n goede en goedkope DA! Ik denk erover om haar op te geven om in het lijstje van de vogelartsen hiernaast opgenomen te worden :)

Zo dat was het :)
Groetjes
Romy

Anja

Hoi Romy,

fijn dat alles goed is met Flupke. Nu ben je zelf ook weer gerust gesteld. Ik hoop dat de druppeltjes werken hoor.

Wel erg jammer voor je opa.

Groetjes Anja

Romy

Hoi Anja

Ik vind het ook erg jammer voor m'n opa  :-\ Maar nu weten we wel wat er scheelt en daarom kunnen we nu een weloverwogen beslissing maken. Als het de eerste weken niet beter gaat met Rikkie, is het beter dat hij doodgaat, hoe hard dit ook klinkt...  :'(

Gelukkig is wel alles goed met Flupke!  :D

Groetjes
Romy

ManjaV

Hoi Romy,

Inderdaad goed en slecht nieuws. Ik hoop dat je opa nog een oplossing weet voor Rikkie. Het is heel zielig.

En goed nieuws mbt Flupke! Handig dat je al die dingen van de DA opgeschreven hebt, zo heeft een ieder die dit leest, er ook wat aan.
Ze lijkt me zeker een goede dierenarts! Daar bof je idd mee.
Trouwens, je schrijft nu dat Flupke aan het fluiten is, zou het misschien toch een mannetje zijn? Ik denk dat dit nog even afwachten is, want sommige popjes (waaronder die van mij ;D) kunnen ook 1 of 2 melodietjes. ;D ;D

Groetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Anja

Hoi Romy,

Ik sluit me aan bij Manja. Yobi fluit ook verschillende melodietjes maar ze is een popje. Wie weet. Bij Flupke zal het te zien zijn omdat hij als mannetje een witte kop zou moeten krijgen.

Groetjes Anja

Romy

Hoi Anja en Manja

Flupke fluit inderdaad wat melodietjes. Het is geen schreeuwen meer zoals vroeger. Het is wel heel er lichtjes, maar wel erg mooi. De 1e nieuwe staartveer die teruggroeit is wel met parels erop... Dus een indicatie voor een popje. Maar ik heb niet de indruk dat haar kopje lichter geworden is. Ik zal dit weekend nog eens een foto van haar nemen, misschien dat jullie wel verschil zien ivm een tijdje geleden.
Mijn vermoeden gaat wel uit naar een popje, vooral door het uiterlijk. Ze is ook erg rustig en vertoont geen machogedrag. Ik heb haar nog nooit met de vleugeltjes wijd zien zitten.

De volgende weken zullen spannend zijn, want ik denk dat ze nu ongeveer halverwege de rui is. Dus zou ik over een maandje een volledig nieuw Flupke moeten hebben! Als de parels niet verminderd zijn, dan is het toch wel een popje.

Groetjes
Romy

Anja

Hoi Romy,

Het verliezen van de parels gebeurt niet in 1 rui. Daar kunnen meerdere ruien overheen gaan.
Dus vergis je niet daarin.
Ik heb hier een pop die fluit en een pop die met haar vleugeltjes wijd loopt.
Rare beesten.

Groetjes Anja

Romy

Hoi Anja

Het zijn inderdaad rare beesten  ::) ;D Er is voorlopig nog maar 1 nieuwe staartveer uitgekomen, dus is het wat voorbarig om hieruit al conclusies te trekken.

--------------------------------------------------------------

Hoi iedereen

Eindelijk is het kiemvoer nog eens gelukt! Daar ben ik erg blij om en Flupke ook denk ik ;)

Als alles volgens plan loopt, gaan we vandaag hout kopen voor het speelplankje. Ik hou jullie op de hoogte :)

Groetjes
Romy

Mara

Hoi Romy

Ik ben trouwens donderdag begonnen aan het voer, de 25kg zak. Heb eerst het oude voer opgemaakt.

Hoe is het verder met jou en Flupke?

Mara

Romy

Hoi Mara

Wat vriendelijk van je om dit te laten weten :) Ik hoor het ook graag wanneer de zak op is.
Met mij gaat alles erg goed, ik heb er net een weekje vrij opzitten. Vanaf maandag beginnen de lessen opnieuw. Met Flupke gaat ook alles erg goed :)

----------------------------------------------------------------------

Hoi iedereen

Zoals beloofd nog enkele foto's van Flupke :

Eerst zien jullie Flupke op haar favoriete plaatsje in haar kooi. Lekker hoog én bij het gras en haar bakje met zaadjes.

Hier is ze het plafond aan het inspecteren. Dat doet ze dikwijls. Ik heb de indruk dat ze dan recht in het licht kijkt...

Nog zo eentje :)

En eindelijk is het dan toch gelukt om een 'normale' foto van Flupke te nemen. Jammergenoeg was hierna de batterij leeg...

Groetjes
Romy

Anja

Hoi Romy,

Mooie foto's van Flupke. En ik vind dat zijn oogjes er best wel goed (wat zeg ik lees heeeeeeeeeeeeeeel goed) uitzien hoor.
Hoe is het met het druppelen, ben je daar al mee begonnen?

Groetjes Anja