4 mei 2025, 05:59:05

Voliere, maar hoeveel vogels?

Gestart door Roy Kok, 12 augustus 2003, 01:20:11

« vorige - volgende »

Roy Kok

Ik ga een voliere bouwen van 180 hoog, 130 lang en 60 breed! Groter kan niet want het word aan het tuinhuis gebouwd. Binnen in het tuinhuis komt een nachthok dus die is niet meegerekend.
Maar kunnen daar 2 valken en 2 grasparkietjes in??? En als dat niet kan heb je dan nog andere alternatieven?

Ik neem aan dat een koppel gras en valken bij elkaar kan toch? Please help me ff en ik kan er dan ook in broeden?

Karin

Hoi Roy,

In principe is het groot genoeg voor een koppel gras- en een koppel valkparkieten, maar..... pas op ! Er zijn mensen die problemen hebben gehad met het kweken van grasjes en valkjes in één volière, waarbij de grasjes eieren kapot maakte of zelf jongen doodde  :o Ik ken ook een kweker die het wel allemaal bij elkaar had zitten en nergens last van had, dus het hoeft niet altijd mis te gaan. Dat ligt ook aan de grasjes hoe ze zijn.  Zorg in iedergeval voor voldoende nestboxen ( bijvoorbeeld 2 x valk en 2 x grasparkiet ), dan kunnen ze daar nooit ruzie om maken. Wil je op safe spelen, kies dan óf voor 2 koppels grasparkieten óf voor 2 koppels valkparkieten.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Roy Kok

Ik denk dat ik voor de zekerheid ga, ik doe alleen koppeltjes (engelse) grasparkieten. Hoeveel kunnnen er dan in de voliere van 180 hoog, 130 lang en 60 breed? Het nachthok hangt in het tuinhuis, die is 80 hoog, 50 breed en 55 lang.

Hoeveel koppeltjes zou ik erin kunnen doen?

Karin

Ik denk 2 à 3 koppels grasjes, maar misschien kun je het ff aan Mandy vragen, Die kweekt ze, dus die zal het wel weten.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Roy Kok

mandy weet jij het!???????????????

Karin

Stuur haar anders even een instant messege.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Stijn dc

hello

jouw voliere is wel erg groot zeg!
ik denk dat er wel 4 a 5 koppels inkunnen!
ze zijn niet zo groot, en ze hebben plaats genoeg, dus dat moet wel lukken denk ik hoor!!

SDC:D

Karin

Hoi Stijn, het zijn centimeter hoor  ;D Ik denk dat je het dus verkeerd gelezen hebt. De volière is 1,8 meter hoog, 1,3 meter lang en 60 cm breedt !  ;D Zijn 5 koppels grasje dan niet een beetje veel ?  :o Zeker als er mee gekweekt wordt ( broedblokken erin, jongen die uitvliegen ).

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

bannanne

ik ga akkoord met stijn ik had ook en voliere en die was kleiner en daar zaten 7 rode dwergkoppapegaaien en er is nooit een probleem geweest

Stijn dc

hello

ja, in centimeter, ik weet het, maar ik denk niet dat het problemen gaat opleveren hoor!!

SDC:D

jean

hey,

voor 2 valparkieten en 2 grasparkieten is het misschien juist groot genoeg maar oppassen, als de valkparkieten hun vleugels niet helemaal open kunne spreiden is dit niet zo best, en ook als ze kweken moet je voor een groter kot zorgen denk ik, heb je een foto stuur hem maar is door naar dit mailadres: jens_bosman@hotmail.com

Sander

hallo

persoonlijk vind ik de volière niet breed genoeg. Ieder zijn mening. Maar als je inderdaad wilt gaan kweken en jonkies zult hebben zal het al heel wat drukker worden. Ikzelf zou 2 koppeltjes grasjes genoeg vinden. Zo kun je de mooiere jongen houden.

groetjes
sander

Mandy

Hoi Roy,

Leuk dat je ook zo'n vogelgek bent en ook aan een volière gaat beginnen.

Het is ook verstandig om klein te beginnen, uitbreiden kan altijd nog, en let op mijn woorden, dat gebeurt ook nog wel! :D

Ik ben ook met 1 grasparkietje begonnen, nu heb ik er 6, en straks 12 valkparkieten en een grijze roodstaart papegaai.
De parkieten zitten in een voliére van 6 m2, het buiten gedeelte is 4 m2 en binnen 2 m2.

Tijdens het broedseizoen zitten alleen de valken daar en de grasparkieten zitten in aparte broedkooitjes daar ik vorig jaar helaas eerst moest ervaren dat die dus niet altijd zo goed samen gaan...een grasparkiet had 4 jonge valkjes dood gebeten... :(

De laatste grasparkietenjongen zijn er bijna uit en dan gaan de grasparkieten weer tussen de valken als ook daar de jongen weg zijn, dat zal over een week of 2 wel zijn.

Voor jou geef ik het advies vanwege de ruimte om rustig met 2 grasparkietenkoppels te beginnen. Zoals ik al zei, uitbreiden kan altijd nog en zo zou je bv van elk koppel een jonkie kunnen houden zodat je het jaar daarop een 3e koppelt hebt. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Roy Kok

Owke, ik begin met 2 koppeltjes grasparkieten!

Bedankt voor de tips jongens! Er hangt ook nog een groot nachthok NAAST de voliere :D

brenteke

eigenlijk zou de kooi beter langer dan hoog zijn wat bij jouw niet het geval is .het zijn  niet van de kleinste vogels. maar voor grasparkieten is die kooi wel goed zolang je de stokken maar ver genoeg uit mekaar plaatst.