6 mei 2025, 23:51:53

Is dat normaal??????

Gestart door smeagol, 10 augustus 2003, 14:48:31

« vorige - volgende »

smeagol

Hallo allemaal,

Ik heb een jong valkje van ongeveer een week of 6 a 7 jong en nu hebben ze hem geknipt omdat hij dan schijnbaar makkelijker tam word. (hier ben ik het zelf dus niet mee eens)
maar als hij nu probeerd te vliegen dan gaat ie achteruit.
Is dat normaal (lijkt mij niet) of komt dat misschien door het knippen?

Hij klimt ook helemaal niet maar hij springt van stok naar stok. (wel slim dan is hij er eerder :D). maar ik dacht (te zien aan mijn andere vogels) dat het juist klimmers zijn.

Alvast bedankt

Groetjes van Greetje en Smeagol

Karin

Hij vliegt achteruit ?? Snel filmen en opsturen naar de leukste thuis !  ;D Nooit gezien. En dat springen, de meeste klimmen inderdaad. Je hebt een heel slim valkje  :D

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Stijn dc

hello

ik kan je ook niet helpen, want ik heb gekortwiekte valkjes!
als je er tegen bent, waar om is ie dan gekortwiekt?
of is het valkje niet van jou persoonlijk?

Paul

Hoi Stijn,
Een aantal kwekers en dierenwinkels doen dat standaard dat kortwieken omdat ze dan makkelijker verkopen om dat ze tam lijken.
Ook al wil je het niet dan is het toch al vaak gebeurd helaas.
Je hebt dus niet altijd de keuze.

En Smeagol,
Het kan zijn dat je valkje achteruit vliegt door de manier van kortwieken want daar zijn verschillende manieren voor want je kan hem iets kortwieken zodat ie wel vliegt maar niet zo ver en lang en je kan zorgen dat ie helemaal niet meer kan vliegen.
En misschien is er ook een manier van de veren op een bepaalde manier knippen zodat de luchtweestand anders is van de vleugels zodat ie niet vooruit komt.
Na de rui zal dit allemaal weer prima gaan hoor dus maak je geen zorgen.

Groetjes, Paul

smeagol

10 augustus 2003, 20:15:52 #4 Last Edit: 10 augustus 2003, 20:20:15 by smeagol
Bedankt hoor,
Ik ben al een stuk geruster.
Smeagol is inderdaad in de winkel geknipt zodat ie daar niet zou wegvliegen, ze zitten daar namelijk al meteen los op de kooi dat ze in aanraking komen met al die mensen.
Hij is al vrij tam (eet uit mijn hand en met trosgierst komt hij zo op mijn vinger zitten).

En hij vliegt niet echt achteruit maar dan wil hij vooruit gaan vliegen en dan springt hij als het waren achteruit.
Beetje moeilijk uitgelegd misschien.  ::)

Dat Smeagol slim is kwam ik vandaag ook achter, hij zat een beetje te brabbelen en toen ik naar hem floot deed hij me meteen na, eerst dacht ik dat dat toeval zou zijn maar hij bleef me na doen (wel steeds het zelfde deuntje).
Ik denk dat als ik goed met hem (denk ik nu) ga oefenen dat ie misschien ook wel gaat praten. ;D

Ik ben het trouwens ook op zich wel eens met knippen maar ik denk niet dat een vogel daar tammer van word.
Mijn vorige valkje was bijna altijd geknipt maar die vloog overal tegen aan. :o

Groetjes Greetje en Smeagol

Stijn dc

hello

ahzow, dat wist ik niet!
jammer dat ze dat dan doen, maarja, zij meoten ook verkopen he

SDC:D

Mirjam-Moniek

Volgens mij is het knippen van jonge vogeltjes ook niet zo erg. Eerst hebben ze geen veren en als de veren groeien, zijn ze vaak nog tekort om te vliegen. Een echt jong valkje weet dan nog niet hoe het is om te vliegen. Het wordt anders als een valkje al weken lekker gevlogen heeft en dan opeens wordt berooft van zijn vrijheid.