8 mei 2025, 01:43:17

gillen

Gestart door Monique_Weinans, 5 augustus 2003, 03:37:56

« vorige - volgende »

Monique_Weinans

Goedenavond,

Mijn naam is Monique en ik heb een vraag over mijn valkparkiet Birdy.
De laatste tijd gilt hij steeds meer, hele harde schelle gillen.
Wat kunnen we er aan doen om dit gedrag er weer uit te krijgen?
We weten niet hoe oud hij is, maar we hebben hem nu ongeveer 10 jaar, gillen deed hij altijd wel een beetje, maar dan deden we even een doek over zijn kooi tot hij weer rustig was, maar als ik dat nu doe dan zit hij straks de hele dag onder een doek en dat is toch echt niet de bedoeling. Onze  birdy komt eens per dag uit zijn kooi, vaker kan niet omdat ik ook nog katten heb, met mijn zoontje van 1 jaar is hij geweldig, waar mijn zoontje is daar is birdy ook. heeft dit gedrag wat, de laatste maanden erger is geworden, misschien daarmee te maken?
Kan het misschien ook zijn dat ik zijn voer aan moet passen, hij krijgt nu gewoon voer van de dierenspeciaalzaak, valkparkieten en papagaaienvoer gemengd.
Misschien weet iemand antwoord op mijn vragen.

Groetjes Monique

Barbara

Hoi Monique,

heb je misschien een poosje minder tijd voor hem gehad, dat ie gewoon meer aandacht wil? Of heb je er een dier bijgenomen waar hij jaloers op kan zijn? Valkjes kunnen namelijk erg jaloers zijn op andere valkjes en andere dieren, en willen ook aandacht als de ander aandacht krijgt.

Geef je hem naast zijn zaad ook eivoer, sepia, grit/kiezel en mineralen? Het heeft waarschijnlijk nix te maken met het schreeuwen, maar het is sowieso beter dat allemaal te geven voor een optimale gezondheid en lange levensduur. Ik wist het niet voordat ik hier kwam dat ik dat erbij moest geven, en mijn Dimi deed het prima op alleen zaad, maar met al die andere dingen erbij ging hij toch beter in zijn veren zitten en actiever worden. Al kan dat laatste ook komen omdat ik meer tijd voor hem had.

Groetjes,

Barbara

Monique_Weinans

Hoi Barbara,

Bedankt voor je reaktie.

Het zou inderdaad wel een aandacht probleem kunnen zijn, omdat er natuurlijk veel tijd in onze zoon gaat zitten.
Maar dat het de laatste 2 maanden erger is geworden zou dat ook met de paartijd te maken kunnen hebben?
Hij krijgt wel knaagstaven en we hebben een kalkhond waar hij ook af en toe aan knaagd, hij krijgt geen sepia of eiervoer maar dat is ook wel een goed idee om te doen.

Groetjes Monique

Paul

Hoi Monique,
Valkjes kunnen heel jaloers zijn en het kan dus best zijn dat hij jaloers is om de aandacht die jullie aan je zoontje geven.
Probeer je valkje zoveel mogelijk aandacht te geven en misschien trekt het dan wel bij.
Het kan inderdaad ook wel wat met de paartijd te maken hebben want sommige valkjes kunnen dan helemaal van streek zijn en heel anders reageren dan normaal.

Groetjes, Paul

Monique_Weinans

Hallo,

Vriendelijk bedankt voor jullie reaktie, het gaat nu veel beter met birdy, hij krijgt nu wat meer aandacht en het gaat hartstikke goed. :)
heel erg bedankt dus.

groetjes monique