6 mei 2025, 05:22:55

vliegen

Gestart door jewel, 22 oktober 2006, 21:40:18

« vorige - volgende »

jewel

Hallo allemaal ik heb sinds vandaag een valkparkiet ergens vandaan gehaald.
Het was gewoon zo zielig dat beestje zat hele dagen alleen! in zijn kooi is er nog nooit uitgeweest, zij is nu 4 jaar oud en vreselijk schuw! ze schreeuwt wel voortdurend om aandacht, zodra ik mijn vinger in de kooi steek is ze pas rustig.
De vorige eigenaar had haar ooit in het begin in zijn huis los laten vliegen! maar ze sloopte alle planten en zat aan kabels te bijten.
Toen heeft hij besloten om haar voorgoed in de kooi te laten.
Ze had een maatje die naast haar zat in een andere kooi een gewone parkiet, helaas is hij afgelopen week overleden hij vloog wel los en zat altijd bij de valkparkiet op zijn kooi.
Denken jullie dat ik haar ooit onder toezicht los kan laten? of dat ze nog tam word met 4 jaar oud?
Ze is erg mooi en reageert heel erg op mijn stem en fluitjes! alleen ben ik bang dat ze me gaat bijten ze is zo schuw.
Nou ben benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes.

angelina

Hoi,

Je kan natuurlijk gewoon het stappenplan om tam te maken volgen(hier op de site te vinden). Nooit geschoten altijd mis en wie weet kom je er nog een heel eind mee.
Wat als een paal boven water staat is dat je mega veel geduld zal moeten hebben.

Succes.
Greetz Angelique

Love birdies

Nynke

Als eerste hartelijk welkom.
Je moet als eerste na gaan of je giftige planten hebt dit kun  je hier vinden:
http://www.valkparkiet.com/nl/files/planten.htm

Daarnaast zou ik draad gootjes gaan halen om zo alle kabels weg te werken.

Dan zou ik het stappenplan gaan af werken om de valk tam te krijgen.

Dit zal echter wel wat langer gaan duren dan wanneer het om een jong valkje gaat

jewel

hoi nou ik denk dat ze eerst aan mij moet wennen, want gisteren is haar baasje weggegaan hier en sinds die tijd heeft ze niet meer gefloten.
Als ik de kooi in wil valt ze me aan  :'( ik heb de radio aan, praat steeds tegen haar.
Ze is gek op kaas maar ze vertrouwt me voor geen meter, dus ze sist alleen maar tegen mij.
Ik wacht het nog twee dagen af anders moet ze weer terug.
Gisterenavond was ze helemaal kwaad, ze trok steeds aan een touw die in haar kooi hangt, soort afreageren.
Ik vind het zielig als ze zich zo ellendig voelt bij mij.

Rianne

Hoi Jewel,

ik zal heel eerlijk zijn. Ik denk zelf dat dit valkje niet meer tam te krijgen is. Daarvoor heeft ze veel te weinig aandacht gehad. Ik denk dat ze gelukkiger is in een voliere waar ze met soortgenootjes kan zijn, en waar ze lekker kan vliegen. :)

jewel

ja dat zou het beste voor haar zijn! maar ja ik zou niet weten wie een voilere heeft.
Ze is niet gewiekt en kan gewoon vliegen.
Weten jullie misschien iemand die haar wel zou willen hebben in een voilere, graag in de buurt van Rotterdam.

Rianne

Je kunt een berichtje op de verkoop pagina hier zetten. :)

jewel

Vandaag gaat het eindelijk een stukje beter! ze fladdert wel veel als ze bang is, maar ze heeft kaas uit mijn hand gegeten door de kooi heen.
Al was het dan wel heel voorzichtig en zodra ik thuis kwam gaf ze me een welkomstfluitje  ;)
Ik denk niet dat ze ooit los kan! dan krijg ik haar nooit meer te pakken, maar in een voilere weet ik eigelijk ook niet of ze het daar nou naar haar zin zou hebben.
Vandaag ging ze ook voor het eerst met haar kwast spelen, ze bleef er maar trekken die gekke meid.
Ze bijt ook niet door, ze pikt wel en blaast maar ze vind die aandacht toch wel leuk.
Ik ga kijken voor een grotere kooi, zodat ze beter kan fladderen want dat schijnt ze wel leuk te vinden.
Ze doet ook dingen wel na, als je zegt dat ze mooi is maakt ze zich helemaal bol hahaha wel leuk om te zien.
Ik kijk het gewoon even aan, mocht het niet lukken kan ik altijd nog een oproepje plaatsen.

Bedankt allemaal voor de leuke tips.

disney

Ook niet of minder tamme dieren kun je los laten vliegen. Zorg gewoon dat ze honger (trek) hebben. Dan laat je ze een poosje losvliegen en dan geef je eten.

Ik weet wel dat als je een valkje tam wil maken dat je even moet wachten met los laten vliegen. Maar als ik jou was zou ik het beestje wat tijd geven (2 dagen is veel te weinig om aan jou en alle nieuwe dingen te wennen) en als ze niet meer al te bang voor je is lekker los laten. Dikke kans dat het even duurt voor hij de kooi uit durft, maar dat komt ook wel goed.

Groetjes Karin

bert+japio

31 oktober 2006, 19:59:02 #9 Last Edit: 1 december 2006, 22:25:33 by bert
Ik heb mijn valkjes gekocht toen ze 8 weken oud waren, deze fladderden, sisten en beten ook wanneer ik in de kooi kwam. Na een paar weken begon het fladderen af te nemen en het sissen werd minder. Vanaf dat moment raken ze beter aan je gewent en zal hun vertouwen in je toenemen. Je zal gewoon gedult moeten hebben en veel aandacht moeten geven. Dat ze al uit je hand eet vind ik al snel wat natuurlijk een goed teken isĀ  ;)

granny

Het duurt misschien even voordat ze je vertrouwt of in elk geval in de buurt laat komen, maar misschien dat je mijn verhaal eens moet lezen?

Heel rustig aan

kristie

hallo,

Jullie vroegen jullie af wie er een voiliere heeft, wij hebben een ruime voiliere met valkparkieten en gewone parkieten, ik laat het maar gewoon even weten, als je hem echt kwijt wilt.
ik heb zelf ook een klein valk parkietje, die is nu vijf weken en wordt met de hand opgevoed. als we in de zomer jonkies krijgen kan je er altijd eentje terug uitzoeken.!
met vriendelijke groetne kristie