7 mei 2025, 16:08:13

Preventief ontwormen nodig?

Gestart door Ineke, 18 november 2006, 10:17:53

« vorige - volgende »

Ineke

Ik heb twee valkjes, binnenkort een derde. Allen zijn ze toen ze klein waren ontwormd. Nu las ik over twee x per jaar preventief ontwormen. Is dat ook nodig als je maar drie of vier vogels hebt die niet met vreemde vogels in contact komen? Poep en etensresten worden elke dag uit de kooi gehaald en ze krijgen 2x p/w een schone kooi.
Toch preventief ontwormen?

Paauwtje

Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

Gerda

Hoi Ineke,

Ik doe het nooit. Ik heb het nagevraagd bij mijn dierenarts en die zei dat hij het bij binnenvogels niet nodig vond.
Wel oppassen met takken van buiten geven, deze met heet water afspoelen was zijn advies. En verder alle groenten goed wassen.
Ik heb dus tot nu toe nog nooit preventief ontwormd.

Als andere mensen andere adviezen hebben gehad, hoor ik het ook graag!!

Groetjes, Gerda

bobbie

Citaat van: Gerda op 18 november 2006, 10:32:08

Hoi Ineke,

Ik doe het nooit. Ik heb het nagevraagd bij mijn dierenarts en die zei dat hij het bij binnenvogels niet nodig vond.
Wel oppassen met takken van buiten geven, deze met heet water afspoelen was zijn advies. En verder alle groenten goed wassen.
Ik heb dus tot nu toe nog nooit preventief ontwormd.

Als andere mensen andere adviezen hebben gehad, hoor ik het ook graag!!

Groetjes, Gerda

Mijn dierenarts heeft precies hetzelfde gezegd. :)

groetjes, Nel :)

Ineke

Bedankt Pauwtje, Gerda en Nel! Takken en groente was ik altijd af, ik zal ze dan ook niet preventief ontwormen als de da zegt dat dit geen noodzaak is bij binnenvogels.

Inger m

Hoi,
Daar wil ik mij bij aansluiten. Binnenvogels heb ik zelf nooit ontwormd. Uiteraard kun je het risico niet 100% uitsluiten, maar de wijze waarop jij de verzorging beschrijft, is het risico wel zeer beperkt. Een nieuwe vogel preventief ontwormen is wel altijd verstandig.

Voor buitenvogels is het een ander verhaal, daarbij is het risico op besmetting groter.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

disney

Ontwormen is altijd interessant. Heb net een kat voor wormen gehad, ze kwamen er zelf aan de voorkant uit. En ook in de paardenhouderij raakt men er niet over uitgepraat.

Om kort mijn idee te geven. Een wormbesmetting is een kwestie van infectiedruk en balans. In de vrije natuur heeft elk dier wormen, maar slechts zo weinig dat het geen problemen geeft. Die worm heeft immers ook graag dat zijn gastheer vrolijk verder leeft, want zonder gaat hij dood.
Problemen ontstaan meestal als er een te grote infectiedruk is. Teveel dieren op elkaar, te weinig weerstand onder de populatie, infectiedruk van buitenaf (zoals wilde vogels in de voliere of vreemde paarden die een nacht op de wei komen logeren).
Ontwormen doe je over het algemeen niet om het dier geheel wormvrij te krijgen, maar om de hoeveelheid wormen in de hand te houden. Helaas ontstaan daar soms ook problemen door. Bij een iets hogere wormbesmetting bij paarden bijvoorbeeld kapselen een deel van die wormen zich in. Gaan nou de levende wormen dood door het ontwormingsmiddel komen die ingekapselde wormen massaal vrij. Dit omdat die levende wormen een stof afscheiden waardoor ze ingekapseld blijven en wanneer die stof wegvalt komen de wormen vrij. Soms zie je dan behoorlijke problemen op het gebied van koliek (buikpijnen).

Ik vind de informatie rondom vogels en ontwormen vrij sumier. Tijdens een lezing op de pakaradag hoorde ik bijvoorbeeld dat dierenpark rhenen zijn vogels ontwormd met een middel waar bij paarden al algemene resistentie tegen ontwikkeld is. Ik vraag me dan af in hoeverre de wormbesmetting bij vogels dan ook met wormen zou kunnen zijn die er resistent voor zijn. Volgens een dierenarts die deze vraag voorgelegd is, is dit bij vogels (beter gezegd de wormen die bij vogels voorkomen nog niet het geval.
Als je ontwormd, doe het dan goed. Dood dan álle wormen. Doe je dat niet, dan werk je resistentie in de hand. Volg dus altijd goed de gebruiksaanwijzing of de instructies van de dierenarts op!

Groetjes Karin

Inger m

Hoi Karin,
Ik kan me zeker bij jouw verhaal aansluiten. Zelf ben ik ook voorstander van mestonderzoek. Ten eerste om te controleren of ontwormen wel nodig is en ten tweede om na het ontwormen te checken hoe effectief de behandeling is geweest.

Bij herkauwers (en ook bij paarden) zijn er al problemen rondom de resistentie van wormen tegen bepaalde middelen. Deels wordt dit ook in de hand gewerkt door onjuist te ontwormen (lees: te weinig middel geven, waardoor de wormen juist resistent worden). Er wordt daarbij ook hele beweidingsplannen opgesteld en speciale behandelschema's.

Bij vogels is dit voor zover mij bekend niet van toepassing. Bij weidedieren treedt de besmetting vaak op via de weide (gras dat is bevuild door ontlasting). Een wormbesmetting kun je zoveel mogelijk beperken door de mest zovaak mogelijk uit de kooi te halen en te voorkomen dat er mest in de voer of waterbakjes terecht komt.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.