Wat te zetten tegenover twijfel geval bleekmasker of geelwang?

Gestart door Quendi, 13 oktober 2006, 13:52:49

« vorige - volgende »

Quendi

Ze is inderdaat mooi, maar het is een chagerijnige toeter  :P. Ze kijkt helemaal niet lief!

Maarja, soms gaat het daar niet om he  ;).

Ik heb nu dus een wildkleur popje, en wilde inderdaad eerst ook geen wildkleuren. Maar omdat ik dus nu zo veel mogelijk naar grijze geelwangen wil, heb ik haar wel nodig. Plus dat er zoveel cinnamon geparelde geelwangen zijn, dat het niet meer bijzonder is. En dat maakt dan een grijze wildkleur wel weer bijzonder  ;).

Gr sietske

*edit door moderator* Dit onderwerp is afgesplitst van het onderwerp over de expositie in Dinther.

Ludo

Hoi Sietske,

Met een wildkleur popje krijg je jammer genoeg geen wildkleur geelwangen !

Je hebt een wildkleur geelwang man nodig, liefst eentje zonder splitten en dan speelt de rol van het popje geen rol.(behalve voor de splitten van de jongen, maar die splitten zijn dan niet gelinkt aan het geelwang-gen)

Sorry dat ik roet in het eten strooi ;-)

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

Quendi

Hoi Ludo,

Dat snap ik ook wel ;),

Ik dacht dat je nou inmiddels wel wist dat ik er wel een beetje verstand van heb  ;D. Ik weet inmiddels de hele mutatiecalculator uit mijn hoofd.  :D.

Ik heb een wildkleur geelwang man voor het wildkleur popje  ;D. Dus ik ga wildkleur geelwang poppen en wildkleur split geelwang mannen kweken. Misschien is hij nog split ergens voor, maar dat is nog maar even afwachten. Ik weet wel dat ie split witmasker is, waardoor er nog een kans zou kunnen zijn dat ie bleekmasker is, aangezien hij eruit ziet als een bleekmasker, en niet als een geelwang, en hij zijn eieren wel goed uitbroed enzo.

Gr sietske

Ludo

O nu snap ik het.

het is die beruchte man.
Jij zet er een wildkleur tegen en als er alleen maar wildkleuren uitkomen dan weet je dat het toch geen geelwang was. (Sietske logica;-)
Terwijl ik er een witmasker pop tegen zou zetten en als er dan ook mannen met gele wangen uitkomen ik zou weten dat het een bleekmasker is (Ludo logica ;-)

je zou er ook een bleekmasker pop kunnen tegen zetten
(dure logica)
Ik ben benieuwd !

Ludo
Voorzitter

*Esther*

Quendi

HAHA, Ik ga iig niet voor de dure logica  ;). Het probleem is, als ik er een witmasker pop tegenover zet, dat er ook witmaskers uitkomen, hij is namelijk ook split witmasker. Als er dan witmasker uitkomen, waren die misschien geelwang, maarja, dat zie je dan niet.

En bij een witmasker pop, dan weet ik ook nog niet welke geslachten de jongen hebben, dus moet ik eerst de jongen vasthouden tot ik weet of er een man bij zit met gele wangen, dan is het een bleekmasker. Maarja, die ruimte heb ik helaas niet.

Dus lijkt een wildkleur pop mij het makkelijks. Hopen dat er dan veel jongen in het nest zitten zodat ik nog meer duidelijkheid heb.

Ik snap heel goed jou logica hoor, maar dan moet je genoeg ruimte hebben ervoor, en ik heb maar een kleine voliere.

Gr Sietske

*Esther*

Het duizelt mij hier.

Wat krijg je nu als hij geelwang is, en wat als hij bleekmasker is?

Wil je dat eens neerzetten?
Ik heb interesse in een bleekmasker man ;)

Esther

Mariska

Als hij geelwang is komen er geelwang poppen uit en split mannen ;)

Verder duizelt het mij ook ;D

Als het een bleekmasker is komen er wildkleuren uit die split bleekmasker zijn en die zien eruit als een bleekmasker.
Maar volgens mij duurt het bij de bleekmaskers een tijdje voor er gele wangen doorkomen en bij geelwangen zie je dat gelijk als de veertjes doorkomen.

Maar misschien heb ik het wel helemaal mis :-X ;D

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Quendi

Hoi Mariska,

Hoezo duurt het bij een bleekmasker langer om te zien of hij het is, dan een geelwang? Ze zien er beide bijna precies hetzelfde eruit, dus je ziet ook tegelijk bij beide of ze lichte wangen hebben of niet. Dus bij een bleekmasker duurt het niet langer om het te zien hoor  ;).

Maare, als mijn man een bleekmasker is, komen er wel wildkleuren uit die split bleekmasker zijn, maar enkel de helft (hij is overigens waarschijnlijk een EF (enkelfactorig) en geen DF(dubbel factorig))
Je kunt dan aan de jongen niet zien of ze bleekmasker zijn.
Het is mogelijk om te zien bij een valkparkiet of hij split bleekmasker is, als hij tevens witmasker is. Alleen over witmasker is een bleekmasker dominant.

Blegh, waarschijnlijk is mijn uitleg niet duidelijk genoeg, want daar ben ik niet zo goed in.

Maar als er nu uit mijn nest alleen wildkleuren komen, zou het kunnen dat mijn man toch bleekmasker is. Maar er bestaat dan nog altijd de kans dat hij tot dan toe alleen zonen heeft gegeven, dus kan hij dan ook nog geelwang zijn. Dus het is alleen uit te wijzen als hij meerdere nesten heeft gehad met veel jongen. Ik denk dat je met 6 a 8 jongen kan uitwijzen welke mutatie hij heeft. Want alleen 8 zonen en 0 dochters, is wel heeeeeel toevallig toch?

Gr Sietske

Ludo

Haha Mariska, je hebt het dus inderdaad mis !

Als je een bleekmasker tegen een wildkleur zet krijg je inderdaad wildkleur split bleekmasker jongen maar die zien er NIET uit als een bleekmasker maar wel als een wildkleur !!!

Een witmasker split bleekmasker ziet er uit als een bleekmasker of eigenlijk kan je dan beter bleekmasker split witmasker zeggen ;-)
en als je het helemaal correct wil doen dan zeg je bleekmasker enkel factor

Ludo

Ik meen gezien te hebben dat bij jonge bleekmaskers de dons ook wat minder geel is, tussen geel en wit in en bij een jonge geelwang is het dons natuurlijk geel
Voorzitter

Mariska

Citaat van: Quendi op 28 oktober 2006, 19:38:56
Hoi Mariska,

Hoezo duurt het bij een bleekmasker langer om te zien of hij het is, dan een geelwang? Ze zien er beide bijna precies hetzelfde eruit, dus je ziet ook tegelijk bij beide of ze lichte wangen hebben of niet. Dus bij een bleekmasker duurt het niet langer om het te zien hoor  ;).

Dit was Mariska's Logica aangezien jij zei dat je de mannen dan langer aan moet houden ;D
Vond je hem niet goed bedacht.
Ik dacht dat het dan wel zo zou zijn dat net als met een witmasker je moet wachten tot het masker op kleur komt of zo ;D

Citaat van: Ludo op 28 oktober 2006, 19:41:34
Haha Mariska, je hebt het dus inderdaad mis !

Een witmasker split bleekmasker ziet er uit als een bleekmasker

Hè Ludo, zat ik toch nog een klein beetje in de goeie richting met een split man die er als bleekmasker uitziet ;D :P

Ik ben in deze mutatie helemaal niet thuis, maar vond het wel leuk om er een gooi naar te doen ;D

Nou bedankt weer voor jullie duidelijke uitleg.
Ik zal het nog wel 10 keer moeten lezen voor ik het snap ::)

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Quendi

Hahaha, Mariska, ik snap je beredenering wel hoor, vond hem ook wel leuk bedacht  ;).

Maar ludo, dat zou super logisch zijn natuurlijk, dat het dons van een bleekmasker lichter is als een gewone geeldons van een wildkleur. Want een bleekmasker zit tussen een witmasker en een wildkleur in.
Als dit waar zou zijn, dat is dus inderdaat mijn man tegenover een witmasker zetten een goed idee. Want de lichte gekleurde jongen die eruit komen, moet ik gewoon kijken naar de kleur van de dons... Dan hoef ik ook niet te twijfelen of ze nou geelwang of bleekmasker zijn.

Gr Sietske

*Esther*

Quendi

Haha, nou lekker dan... Heb ik net een wildkleur pop aangeschaft...

Ludo, kon je daar niet eerder mee aankomen?!  ;D

Tis een beetje lastig, hij heeft nu dus een wildkleur popje. Ze zitten apart in een kamervoliere op mijn slaapkamer. Mijn eigen tamme mannetje is zoooo vervelend, ik heb het gevoel dat hij ze afleid ofzo. Want als ik mijn tamme vogels los laat vliegen, dan gaat mijn mannetje direct fluitend tekeer tegen de tralies van de kamervoliere. En de man voelt zich aangesproken en gaat rustig meedoen. Alsof die 2 mannen meer met elkaar bezig zijn dan met hun partner...

Maar goed, ik heb nog niet kunnen zien of hij nou een koppeltje is met het popje, want ze hebben elkaar nog niet gekroelt enzo.. Ze zitten alleen soms naast elkaar...

Vind het ook zo lullig om haar meteen weer weg te doen.

Gr Sietske

♪ Marlies

Citaat van: Quendi op 28 oktober 2006, 19:38:56
Dus het is alleen uit te wijzen als hij meerdere nesten heeft gehad met veel jongen. Ik denk dat je met 6 a 8 jongen kan uitwijzen welke mutatie hij heeft. Want alleen 8 zonen en 0 dochters, is wel heeeeeel toevallig toch?

Gr Sietske

Hoi Sietske, ;D

Mijn bleekmasker pop heeft 4 keer eitjes gelegd, waarvan ik er heb overgelegd bij andere koppels.

Er zijn in totaal 15 jongen uit gekomen en groot geworden. Hiervan waren er 2 wildkleur, 2 albino, 1 witmasker, 9 lutino en 1 bleekmasker lutino.
Alleen de wildkleur en de witmasker zijn mannetjes, dat zijn er dus 3. De rest, 12 popjes.

Zo zie je maar, van de 15 jongen maar 1 bleekmasker. :-\

Bij m'n oude geelwang koppel zat er dit jaar geen enkele geelwang bij. :-\

Groetjes Marlies ;)