15 mei 2025, 22:03:29

richtprijs dominant pastel

Gestart door Quendi, 29 oktober 2006, 22:28:33

« vorige - volgende »

Quendi

Hallo iedereen,

Ik zou graag willen weten wat de richtprijs van een Dominant pastel is. De prijs van een Enkel Factorige en een Dubbel Factorige.

Weet iemand dit?

Gr Sietske

Ludo

30 oktober 2006, 07:15:39 #1 Last Edit: 30 oktober 2006, 08:31:39 by Ludo
Hoi Sietske,

het is een moeilijk moment om met richtprijzen voor de dag te komen. Zeker voor nieuwe mutaties.
Het kweekseizoen is eigenlijk voorbij.

Er zijn enkele dominant pastellen terecht gekomen op de nederlandse markt en het hangt er volledig van af hoeveel aanbod er is volgend seizoen. Je kan vragen wat je wil, maar je moet ze natuurlijk ook nog kunnen verkopen ;-)

Er is een bijkomend probleem velen denkenĀ  dat dominant pastellen witte wangen hebben, dat is NIET waar.
Een dominant pastel heeft rode wangen.

Maar je kan ook combinaties hebben zoals:

dominant pastel witmasker
dominant pastel geelwang
dominant pastel bleekmasker

Daarbij komt het ook nog dat dominant pastel een heel ingewikkelde mutatie is.

Je hebt een lichte en een donkere vorm.
Bij de lichte zie je mooi de zwarte kop, bij de donkere moet je naar de zoming van de veren gaan kijken.
De lichte vorm is heel moeilijk te kweken zelfs uit lichte vogels komen er donkere jongen.

Mijn informatie komt van de kwekers uit frankrijk waar mijn eigen dominant pastellen vandaan komen.

Ook de DF schijnt heel moeilijk te zijn.

Naar het schijnt sterven heel veel DF als jong en worden zelden ouder dan 2 jaar.

Bedoel je :

Dominant pastel wildkleur donker type (gezoomd)
of
Dominant pastel wildkleur licht type(zwartkop)
of
Dominant pastel witmasker donker type (gezoomd)
of
Dominant pastel witmasker licht type(zwartkop)
en dan nog eens voor dit alles EF en DF....

Het grote probleem is om te onderscheiden dat een vogel EF of DF is, er worden immers nogal wat zogezegde DF verkocht die eigenlijk EF van het lichte type zijn.

Dus, ingewikkelde vraag met moeilijk antwoord dat ik op dit moment eigenlijk nog niet durf te geven ;-)

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

Quendi

30 oktober 2006, 08:42:09 #2 Last Edit: 30 oktober 2006, 09:34:43 by Quendi
Nou,

Ik heb dominante pastellen gereserveerd, ik denk gezoomd, want zo heet de foto op de site. Zowiezo geen witmasker maar wildkleur. Er is ook een kans dat ze split witmasker zijn.

Hier krijgt ik er 1 van. De dubbelfactorige neem ik aan?
En ik neem dan ook nog een enkelfactorige bij hem.

Het nadeel is dat de geslachten nog niet bekend zijn. Ik hoop dat ik dan met iemand een vogel kan ruilen, als blijkt dat ik 2 popjes heb ofzo.

Gr Sietske

Ludo

30 oktober 2006, 17:10:54 #3 Last Edit: 30 oktober 2006, 17:21:58 by Ludo
aangezien je er toch maar eentje nodig hebt omdat het een dominante mutatie is, is het toch niet erg als je twee poppen hebt ;-)

Ik denk persoonlijk niet dat de foto die je toont een DF is, maar wel een EF van het lichte type. Ik heb er ook zo eentje.
Een DF is nog een stuk lichter.

Groeten

Ludo
Voorzitter

Quendi

Hoi Ludo,

Ik ga zowiezo bij hem kijken, en dan zie ik wel wat er zit. Ik kies dan pas wat ik precies neem, want ze zijn erg prijzig ;).

Maar als je een donker type tegen een licht type aanzet, ongeacht of het EF of DF is, komen dan de lichte, en de donkere eruit, of is bijvoorbeeld donker weer dominanter over het lichte type?

Gr sietske

Ludo

ik weet het niet en ik vrees dat er niemand is die het wel weet, als ik het vraag aan de doorgewinterde kwekers in frankrijk dan weten die het ook niet.
Volgens mij kweken ze om lichte te krijgen en zijn de donkere gewoon ongelukjes.

Ludo
Voorzitter