8 mei 2025, 03:45:24

Sterfgevallen in voliere

Gestart door kevinvdsteen, 17 oktober 2006, 19:28:23

« vorige - volgende »

kevinvdsteen

Een tijd geleden lag van de ene op de andere dag een kwartel van me dood in de voliere. Kort daarna overleed de andere kwartel, ik had er maar twee...

Enkele dagen geleden lag één van de drie valkparkieten dood in het nachtverblijf, een plaats waar geen van mijn vogels komt.

Het geval van de kwartels lag waarschijnlijk aan de hond, die teveel oog voor de diertjes had. Hij blafte er regelmatig naar en stond soms zelfs met zn voorpoten tegen het gaas aan.

Maar de dood van de valkparkiet zette mij pas écht aan het denken. Ik had al eens gezien dat de 2 grasparkietjes hem weleens pestte door op zn rug te gaan zitten, maar hij draaide dan alleen met zijn kop om het parkietje weg te jagen. Ook zag ik dat deze valkparkiet er, achteraf gezien, minder gezond uit zag. Toch kwam zijn dood onverwachts.

Zoals ik al zei, hij lag dood in het binnenhok. Daar komt nooit een vogel, wel mijn eekhoorns komen er. Ik heb er twee. Maar deze tonen nooit aandacht voor de vogels, laat staan dat ze er agressief naar reageren. Ze eten zelfs tegelijkertijd uit hetzelfde schaaltje, omdat ik het voer van de vogels en van de eekhoorns in 1 schaaltje doe.

Nu heb ik aan twee dingen gedacht:
- De valkparkiet stierf omdat hij te zwak was, of
- hij stierf door toedoen van een grasparkiet/eekhoorn

De valkparkiet was van dit jaar, dus niet oud, en lag met een open wond in zijn buik op zijn rug in de kooi. Maar deze wond kon ook veroorzaakt zijn als een eekhoorn na zijn overlijden veren uit zijn lichaam heeft getrokken voor hun nestkastje.

Ik weet dus niet wat ik ervan moet denken. De grasparkietjes heb ik nu apart in een buitenkooi zitten. In mijn voliere zitten nu alleen nog maar 2 valkparkieten en 2 eekhoorns... Ik zie niets dat duidt op problemen op het moment.

Heeft iemand een verklaring voor de dood van mijn valkparkiet (of een betere verklaring voor de dood van mijn kwartels)?

Ineke

Ik probeer met je mee te denken :-\
Had je de kwartels en valkparkiet pas of al n tijd?
Hoeveel en welke dieren zitten er op hoeveel vierkante meter?
Misschien is t niet goed om vogels en eekhoorns zo dicht bij elkaar te laten zitten? Eekhoorns hebben veel parasieten in de vacht. Of ze hebben iets onder de leden, of ze zijn geschrokken. Je kunt de valkparkieten laten onderzoeken, of zij gezond zijn?

Paauwtje

ik ben laatst ook bij een kweker geweest die problemen had met grasjes en valkjes de grasjes plukten de valkjes kaal/
Ze wonnen ook nog. dus dit kan een oorzaak zijn maar weet het niet zeker
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

Mara

Ik moet eerlijk zeggen, ik wordt een beetje moe van dat parkietjes altijd de boosdoeners zijn. Ik heb zelf ook grasjes en valkjes bij elkaar zitten en dat gaat goed. Tuurlijk is er wel eens heibel maar dat is in de menselijke wereld ook.

Ik weet uit ervaring dat mijn kwartels erg aan hun partner hangen, dus daarom zorg ik dat bij een sterfgeval er meteen een nieuwe kwartel komt. En die valkparkiet, tja, ik heb echt geen idee.

Zelf zou ik geen eekhoorns en vogels bij elkaar houden, in verband met parasieten en dergelijke.

Soms kom je gewoon niet achter de reden waarom zoiest gebeurd.

Groetjes en succes

Mara

Paauwtje

dit is niet dat grasjes het altijd gedaan hebben het was een feit dat het bij die kweker zo was.
De valk bloede en de gras had niets.
Kan er niets aan doen was nou eenmaal zo

Mara

Citaat van: Paauwtje op 19 oktober 2006, 12:19:39
dit is niet dat grasjes het altijd gedaan hebben het was een feit dat het bij die kweker zo was.
De valk bloede en de gras had niets.
Kan er niets aan doen was nou eenmaal zo

Dat heb ik ook niet gezegd, maar ook al hebben grasjes er niets mee te maken, er wordt meteen met de vinger naar de grasjes gewezen, die doen het toch altijd. Het zijn zeker geen schatjes, echt niet, maar ik ken ook valkjes die niet onderdoen voor grasjes en al helemaal niet voor rosella's en roodruggen.

Paauwtje

ik ben het met je eens.
Alleen niet over dat de grasjes het altijd maar hebben gedaan tenminste niet in mijn ogen.
En ben het helemaal met je eens wat betrefd de eekhoorns

Riny

Hoy Mara
Je schrijft dat je daar een beetje moe van wordt,dat altijd de grasjes het gedaan hebben.
Jij kunt je gelukkig prijzen dat je andere ervaringen hebt, uitzonderingen bevestigen de regel.
Maar het is wel een uitzondering als het goed gaat.
Nog altijd raak ik het beeld niet kwijt, wat ik aantrof in de broedblokken.
En ik ben vast de enigste niet op het forum met een dergelijke ervaring.
We willen echt niet de grasjes de zwarte Piet toe schuiven .
Wel vind ik dat we naar andere forumleden toe eerlijk moeten blijven, en vertellen wat er kan gebeuren.
Verder kan ik maar een ding zeggen, dat ik het mooie vogeltjes vind.
Groetjes Riny :D

Mara

Citaat van: Riny op 19 oktober 2006, 12:46:59
Hoy Mara
Je schrijft dat je daar een beetje moe van wordt,dat altijd de grasjes het gedaan hebben.
Jij kunt je gelukkig prijzen dat je andere ervaringen hebt, uitzonderingen bevestigen de regel.
Maar het is wel een uitzondering als het goed gaat.
Nog altijd raak ik het beeld niet kwijt, wat ik aantrof in de broedblokken.
En ik ben vast de enigste niet op het forum met een dergelijke ervaring.
We willen echt niet de grasjes de zwarte Piet toe schuiven .
Wel vind ik dat we naar andere forumleden toe eerlijk moeten blijven, en vertellen wat er kan gebeuren.
Verder kan ik maar een ding zeggen, dat ik het mooie vogeltjes vind.
Groetjes Riny :D

Hoi Riny,

Ik krijg langzaam het gevoel dat ik wat mijn vogelt betreft hier een buitenstaander ben. Als ik wist wat ik anders doe dan anderen om het hier goed te laten gaan, dan zou ik dat meteen zeggen. Want grasjes zijn nu eenmaal leuke diertjes om te zien. Maar ik word er gewoon af en toe slecht van als ik al die negatieve verhalen hoor, daar gaat het mij voornamelijk om. Tuurlijk kan ik me voorstellen dat het geen fijn gezicht is om een dergelijke tafereel aan te treffen, Riny. Maar goed, daar gaat het verder niet om. Het gaat er om wat dde oorzaak is van de dood van de valkparkiet en de kwartels. Ik weet het echt niet.

Paauwtje

Dus dat geval bij die kweker was geen uitzondering?

Inger m

20 oktober 2006, 06:34:03 #10 Last Edit: 20 oktober 2006, 06:53:57 by Inger m
Hoi,
Ik heb ook jarenlang grasparkieten gehad bij valkparkieten en ik geloof niet dat zij de doodsoorzaak kunnen zijn bij een gezonde, volwassen vogel. Grasparkieten kunnen problemen geven, maar dat is vaak in het broedseizoen. Zoals bij de meeste vogelsoorten worden ze dan onder invloed van hormonen veel agressiever, waardoor problemen kunnen ontstaan van het wegjagen van volwassen vogels tot aan het  doden van jongen of kapotmaken van eieren. Ik denk dat buiten het broedseizoen eigenlijk niet echt zulke problemen optreden.

Over de eekhoorns wordt geschreven dat ze (veel) parasieten bij zich hebben. Ik weet te weinig over eekhoorns om daar iets over te zeggen, maar in het algemeen zijn juist parasieten heel diersoortspecifiek. 'Zoogdierluis' heeft niks te zoeken bij vogels en vv. Zo geldt het bij veel inwendige parasieten ook. In sommige gevallen is er wat voor te zeggen om bepaalde diersoorten niet samen te houden, maar ik heb zelf konijnen en cavia's bij vogels gehad en daar met betrekking tot parasieten geen problemen mee gehad (en eigenlijk verder ook niet).

Eigenlijk vermoed ikzelf dat de valkparkiet gewoon ziek is geweest. Was de vogel mager? Ik geloof niet snel dat genoemde diersoorten de dood van een gezonde valkparkiet kunnen veroorzaken, dus is er meer aan de hand geweest.

Wat betreft de eekhoorntjes zou het idd mogelijk zijn dat ze de veren als aanvulling voor hun nest zagen. Bij vogels zie je helaas ook weleens dat ze dode soortgenoten plukken. Verder weet ik niet hoelang je de eekhoorns er al bij hebt, maar het zijn vaak dieren die ook wel een eitje lusten. Oppassen tijdens de kweek.

Voor uitsluitsel van de dood van een vogel zul je autopsie moeten doen. Zie links bij ziek. Maar dat is waarschijnlijk nu niet meer van toepassing.

Sterkte!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Dano77

Hoi,

Ik heb wel ergens gelezen dat valkparkieten soms te veel pikken van andere dieren en ze min of meer laten afbeulen.
Ik zou zelf de eekhoorns nooit samen bij de valkparkieten houden dat lijkt mij het beste.

Groeten,
Dennis