3 mei 2025, 14:02:32

Vakantie-dilemma

Gestart door Royke, 29 juli 2003, 18:17:23

« vorige - volgende »

Royke

Hoi,

we hebben nu ruim een jaar een valkparkiet. Hij is erg tam, lief en grappig. Er doemt zich nu echter een praktisch probleem op: aanstaande donderdag gaan we op vakantie en ons beoogd logeeradres wil hem graag hebben, maar gaan in onze vakantieperiode een lang weekend weg. Onze Paco zou dan drie nachten alleen zijn. Voor de rest van de vakantietijd zou hij dan in prima handen zijn, mag hij lustig rondvliegen etc.

Alternatief is dat we hem naar mijn ouders brengen, 135 km verderop, waar hij zijn kooi waarschijnlijk niet uit mag, omdat ze dat niet aandurven.

De vraag: is het acceptabel om ons valkje zo lang alleen te laten of zullen we hem toch naar mijn ouders moeten brengen? :-/

Roy

Tara

Hoi Roy,

3 dagen is toch wel veel hoor :-/ Maar je ouders wonen ook dan weer erg ver :-/. Heb je geen buren ofzo die er even op kunnen letten??

Groetjes, Tara

Vanessa_TC

Beste Royke,

Wij hebben zelf nu drie valkparkieten in een kamervoliere, twee weken geleden zijn we van maandag tot donderdag ook weg geweest, de valkjes zijn toen ook alleen thuis gebleven.

Maandagochtend voor we weg gingen heb ik extra voer in de voliere opgehangen in van die apparaatjes van plastic waardoor de zaden naar beneden zakken als ze ervan hebben gegeten, en ook twee van deze apparaatjes met water. Daarnaast ook nog een snoepstengel, een gierststengel, een bakje grit en sepia maar dat is eigenlijk standaard.

Het is prima verlopen, ze hebben niet eens alles opgegeten er was dus genoeg. Het enige nadeel is dat ze niet elke dag vers water krijgen, gelukkig was het niet al te warm buiten dus het water bleef vrij koel.

Normaal staat de voliere vlak bij het raam, maar omdat het misschien toch warm zou worden en de zon in huis zou gaan schijnen heb ik de voliere wat verder van het raam weggeschoven.

Omdat we ook 2 katten hebben die in de keuken verbleven, is mijn schoonmoeder voor de katten langs gekomen om eten te geven, aangezien zij het eng vindt om onze vogels eten te geven heeft ze alleen wel gecontroleerd of alles nog goed met de vogels ging.

Ik zou het wel aan durven om ze een weekend alleen te laten met voldoende voer en water, als je echt twijfelt, is het wel een geruststelling als er iemand is die eens per dag, of om de dag langs komt om te kijken of alles goed gaat, misschien een buur, vriend of kennis...

Groetjes van Vanessa

royke

Hoi Tara en Vanessa,

bedankt voor jullie reacties! We staan nog in dubio, maar weten in ieder geval meer.

Roy 8)

Paul

Hoi Roy,
Het voer is zonder meer geen probleem hoor dat kan je genoeg in de kooi leggen en van de bodem eten ze ook als ze gemorst hebben.
Met het water (wat belangrijker is dan voer) moet je uitkijken.
Zelfs de grootste waterbakjes hier drogen soms binnen een dag uit als het warm is, ze gaan er misschien ook in zitten om de veren nat te maken en dan kan het met een dag op zijn.
Met 2 dagen gaat het dan nog wel maar een derde dag zonder water kan heel slecht aflopen :-(
Waar woon je in de buurt?
Je mag hem ook altijd hier brengen als je geen andere oplossing weet en het niet aandurft hoor, een erbij is hier geen probleem er vliegen er toch al dagelijks 16 door het huis hier  :)
Die waterflesjes met een tuitje erop waar ze op moeten drukken heb ik zelf nog nergens in de winkels bij ons gezien helaas want die wil ik ook nog hebben voor in de kooi.
Voor knaagdieren heb ik er een geprobeerd maar dat werkt niet voor vogels.

Groetjes, Paul

dysian

even voor paul: de drinkflesjes zijn bij een boerenbont of welkoop te krijgen.
ik heb er ook een.

dysian

dit is een foto ervan :)

dysian

o en ze hebben verschillende groottes ervan dit is de twee na kleinste van 30ml maar er zijn ook van 150ml en groter.

Paul

Hoi Wendy Denise,
Wij hebben die winkels hier niet zitten in de Randstad die zitten alleen meer richting Veluwe als ik het goed heb.
Misschien als ik een keer bij mijn schoonouders ben dat ik er langs kan rijden of ik vraag hun of ze even voor me willen kijken :-)
Maar bedankt voor de info in elk geval dan weet ik waar ik moet kijken.

Groetjes, Paul

Mirjam-Moniek

Hoi Royke

Als je nou een vraagt bij je logeeradres of ze bijv. hun buren kunnen vragen het water te verversen en eventueel het eten bijvullen als zij die dagen weg zijn. Die buren hoeven dan maar 2 keer te komen. Kunnen die gelijk kijken of hun planten ook water moeten en de post uit de brievenbus halen. Zoiets moet vast wel te regelen zijn, toch?  :)

Saskia

1 augustus 2003, 01:09:05 #10 Last Edit: 1 augustus 2003, 01:09:47 by Saskia
Hier in Alphen a/d Rijn zit ook een Welkoop,dus niet alleen richting de veluwe.Zo'n flesje ziet er erg handig uit zeg,ik zal eens kijken of ze die hier ook hebben.

Barbara

hoi,

ik gebruikte vroeger ook zo'n automaat die je voor t voer gebruikt voor t water, droogt het niet op en kunnen ze er niet in baden. ik heb voor t voer een automaat voor op de bodem, maar die kan ook voor water worden gebruikt, dan moet je de koker alleen andersom zettten zodat de opening kleiner wordt. Ik heb een foto bijgesloten waar hij op staat. Ze zouden er wel een beetje in kunnen baden, maar het bakje waar het water in loopt raakt automatisch weer vol, dus het droogt nooit op.

Fijne vakantie en succes met de beslissing!

Groetjes,

Barbara