5 mei 2025, 01:47:51

Gedrag Popje

Gestart door Nora Stemvers, 10 augustus 2003, 00:43:41

« vorige - volgende »

Nora Stemvers

Merlijn en Merloes zijn in oktober 2002 de blijde en trose ouders geworden van Andrea.
Nu, 9 maanden later, vonden wij het een leuk idee om Andrea ook een partner te geven. Zo gezegd zo gedaan: via onze vriendin die kweekster is heeft Arnold op 7 augustus j.l. zijn intrede gedaan. We hebben nu 4 valkparkieten, 5 bourkes parkieten en 2 grasparkieten. De volière staat in de kamer en alleen 's nachts wordt de kooi met de vogels erin gesloten. Overdag kunnen ze vrij rondvliegen en zich vermaken in de parkietenbomen, schommelen en spelen met het speelgoed.
We merken dat Andrea niet echt in Arnold geïnteresseerd is. Ze zit of naast haar moeder of naast haar vader. Wij merken aan haar gedrag dat zij nog erg aan haar ouders hangt. Is dit voor een popje van 9 maanden "normaal"?
Arnold komt uit een hele grote buitenvolière (met zo'n 80 vogels) en had daar geen partner. Toch is hij niet erg geïnteresseerd in Andrea. Bovendien is hij erg aan het "roepen". Zou hij het bij ons toch te stil vinden en/of zou hij heimwee hebben? Ik heb gelezen dat het zo'n twee weken duurt voordat de valkparkiet geacclimatiseerd is, maar ik wil hem niet met wat voor "trauma" dan ook straks weer moeten terugbrengen. Hij eet, drinkt en slaapt gelukkig wel erg goed.

Nora

Barbara

Hoi Nora,

Nou, als tie goed eet, drinkt en slaapt, kan hij volgens mij geen trauma hebben in elk geval. Een valkje heeft vaak wel een week nodig om te acclimatiseren, maar van zo'n grote, drukke volière naar een 2-persoonshuishouden is natuurlijk wel een grote verandering! Sowieso is hij nu nog maar een paar dagen bij jullie, dus ik zou het nog even de tijd geven als ik jou was. Verder is dat krijsen misschien wel roepen om zijn soortgenootjes die hij 'mist', valkjes roepen namelijk naar soortgenoten om de groep bij elkaar te houden, zeker partners doen dat. Vaak beschouwen valkjes die geen soortgenootje bij zich in de buurt hebben, hun baasje als partner en roepen daarnaar als die uit het zicht verdwijnt. Ik heb wel s gehoord dat valkjes slechts een geheugen van 10 dagen hebben, dus dan zou Arnold na 10 dagen zijn vorige 'kamergenoten' wel vergeten moeten zijn, maar of dat nou echt waar is...

Groetjes,

Barbara

Paul

Hoi Nora,
Zoals Barbara zegt moet je het gewoon een afwachten.
Het moet ook gewoon klikken tussen een paartje en dat lukt helaas niet altijd maar in een paar dagen is er niks van te zeggen nog.
Ik heb wel een koppeltje hier wat meteen klikte toen de nieuwe erbij kwam maar ze zoeken dan vaak hun eigen partner uit en met die twee klikte het gewoon.
Dat was echt met een paar uur bekeken.
gewoon afwachten is nu het beste maar het moet met een paar dagen denk ik steeds beter gaan.

Groetjes, Paul