5 mei 2025, 00:58:19

Is dit broeds gedrag?

Gestart door jippie, 6 september 2006, 12:06:10

« vorige - volgende »

jippie

Mijn pop Jip is nu ongeveer twee jaar oud. Wij hebben haar gekregen toen ze 5 maanden was, en ze heeft ruim een jaar hier alleen gewoond. In het voorjaar is Kuif erbij gekomen, een man van 3 jaar, maar helaas is Kuif een 'mensenvogel', heel tam en lief maar een andere vogel duldt hij niet in zijn buurt. Hij zit (nog steeds) in een aparte kooi. Omdat we toch een maatje voor Jip wilden is in augustus het popje Lilo bij ons gekomen, nu drie maanden oud. We hebben haar gekregen van Nellie (Rocks), onze vogels hebben bij haar gelogeerd in de vakantie zodat ze alvast aan elkaar konden wennen, na de vakantie is Lilo bij Jip in de kooi gegaan. Dit ging vanaf het begin goed.  Lilo heeft de eerste weken in de kooi doorgebracht omdat ik haar eerst goed tam wilde maken, sinds een week mag ze ook los en ze is echt super lief en knuffelig.

Tot zover de voorgeschiedenis. Nu het probleem; Jip vertoont de laatste dagen gedrag dat, naar wat ik hier gelezen heb, broeds gedrag zou kunnen zijn. Ze zit in een hoekje op de bodem van de kooi, gooit fanatiek met housnippers in het rond, zit met haar vleugels een beetje wijd en maakt lieve zachte geluidjes. En tegen Lilo doet ze ronduit lelijk, Lilo moet het niet wagen om op de bodem te komen, en zelfs als ze op een van de lagere stokken zit vliegt Jip haar aan. Dit gedrag vertoont ze bij vlagen; een andere keer zitten ze weer vredig samen op een stok te dutten.
Buiten de kooi is er helemaal niets aan de hand. Kuif leeft zijn eigen leventje, ik zie ook niet dat Jip zijn aandacht probeert te zoeken. De dames scharrelen gezusterlijk samen rond, of ze zitten samen op mijn schouders, om de beurt knuffelen, dan doet Jip geen poging om haar weg te jagen. Maar zou het toch iets met 'jaloezie' ,voor zover je daarvan kunt spreken, te maken kunnen hebben? Omdat de problemen zo'n beetje begonnen zijn nu Lilo ook los mag?

Ik vraag me af wat ik moet doen? Ik heb al een voerbakje hoog opgehangen zodat Lilo niet persé naar beneden hoeft om te eten.  Hoe lang kan zulk broeds gedrag (als het dat is) duren en is het zeker dat ze eitjes zal gaan leggen? Moet ik Lilo zolang in een andere kooi plaatsen? Of het ze samen laten 'uitvechten'?
Momenteel is onze enige oplossing ze zoveel mogelijk los laten maar dat kan ook niet altijd!

Sorry voor het lange verhaal, maar ik wil graag zo duidelijk mogelijk zijn. Ik hoop echt dat iemand raad weet...

Alvast bedankt,
Anne

Inger m

Hoi,
Dit is inderdaad broeds gedrag: http://www.valkparkiet.com/nl/files/gezondheidziekevogel.htm

Het gaat om twee poppen, dus ze vormt geen koppeltje. De kans is groot dat ze eieren gaat leggen. Apart zetten hangt af van de situatie. Als de andere valkparkiet er erg veel last van heeft, dan is apart zetten een betere optie.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

jippie

Inger, bedankt voor je reaktie. Ik dacht wel dat het dat moest zijn maar ik voelde me niet helemaal zeker. Ik zal ze goed in de gaten houden en Lilo evt. tijdelijk apart zetten.

Moet ik trouwens Jip nu minder aandacht geven en minder kroelen om haar niet te stimuleren? Of heeft ze juist aandacht nodig? (Over haar rugje aaien deed ik toch al niet.) En hoelang kan zo'n broedse periode duren?

Groetjes,
Anne

Inger m

Hoi,
Ik zou haar juist niet te veel aandacht geven. Kroelen stimuleert ook het partnergedrag. Hoelan zo'n periode duurt, dat hangt van de vogel af. Wanneer ze eieren gaat leggen en broeden, dan kan dat nog wel even duren.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

jippie

Ik heb Lilo toch maar apart gezet omdat Jip wel erg tekeer ging, en inderdaad, Jip geeft gistermiddag een ei gelegd! Voorlopig kijkt ze er nog helemaal niet naar om, maar ze lijkt wel een stuk rustiger.
Ik kijk nu maar even aan hoe het allemaal verder gaat.
Bedankt voor je reakties, Inger.

Groetjes,
Anne