5 mei 2025, 16:36:30

raar papegaaigeluid

Gestart door luna, 7 september 2006, 11:10:02

« vorige - volgende »

luna

hoi
ik heb een valkje lutino van 9,5week, waarschijnlijk man.
het is echt een slijmbal hij komt bij je en drukt zijn kop tegen de jouwe en dan wil ie geaaid worden, hierbij maakt hij een piepend geluid, is dit omdat ie het lekker vind?
en hij maakt ook vaak een krijsend papegaaiengeluid, als ik bij de kooi kom, maar ook als ie eruit is, wat betekend dit?
hij komt bij een kweker weg die ook veel papegaaien heeft, dit zal ie dus wel overgenomen hebben, maar wat is de reden waarom hij dit doet? Verwacht ie dan eten van me of wat?

groetjes diana

Rianne

Hoi,

dit piepende geluid doen meer jonge valkjes. Niet allemaal hoor. :) Mijn ene valkje deed het ook maar naarmate ze ouder werd, deed ze het niet meer.
Het krijsende geluid gaat waarschijnlijk gecombineerd met het op en neer bewegen van het kopje. Dit is inderdaad om voer bedelen. Dit gedrag hoeft hij niet per se overgenomen hebben van de papegaaien hoor. ;)
Je valkje kan wel helemaal zelfstandig eten?

luna

dit gaat inderdaad vaak samen met op en neer bewegen van kop. als ik trosgierst in de kooi hang/leg dan eet ie wel zelfstandig, maar niet uit het voerbakje. als hij eruit is en ik hou een beetje gewoon voer in mijn hand dan eet ie wel. maar of ie het zelf pakt weet ik eigenlijk niet zeker, ik heb m pas een weekje, zal eens opletten.

luna

ik zie net dat ie uit zijn voerbakje eet, daar had ik gerst in gedaan, zodat ie weet waar zijn voerbakje is.

Rianne

Je kunt zien of ze zelf eten of niet, door even over het voerbakje te blazen. Dan moeten er allemaal schilletjes van de zaadjes opwaaien.
Heb je een weegschaaltje? Liefst een digitale. Dan kun je het gewicht van je valkje in de gaten houden en zien of hij afvalt of niet. Met 9 weken zijn ze vaak al wel zelfstandig, maar als ze met de hand grootgebracht zijn, kan dit wat langer duren.