5 mei 2025, 01:39:55

wie weet raad?

Gestart door madam mikmak, 6 september 2006, 22:56:16

« vorige - volgende »

madam mikmak

Hoi allemaal, onderstaand bericht kreeg ik binnen, en heb beloofd het door te sturen, misschien dat hier iemand een oplossing weet? groetjes Elly

hallo wij hebben een valkparkiet gekocht
zij of hij ik denk dat het een zij is (omdat ze vrij rustig is)
nu is het probleem, ik vind dat ze niet goed eet
eerst gaf ik haar alleen trosgierst wat ze met smaak opeet
elke dag gaf ik dat haar, omdat ze 5 weken was toen we haar kochten
ze is nu 14 weken. ze krijg niet meer elke dag trosgierst, omdat ze ook moet leren om gewoon valkparkieten voer te eten, alleen dat doet ze niet
ze eet alleen maar van die kleine zaadjes zonnebloempitten eet ze helemaal nog niet ook niet als ik dat pel voor haar, maar als ik tros giers op de bodem leg dan eet ze dat alleen als ik thuis kom dan schreeuwd ze echt van die jonge parkieten geluiden als de ouders eten geef dus aai ik haar en kroel ik haar want dat wil ze graag, nu is mijn vraag zou dat schreeuwen niet van de honger zijn??????????????????? en hoe krijg ik haar aan het gewone valkparkieten voer, want zo krijg ze toch nooit genoeg binnen???????????????????
ik vind haar ook erg rustig. ze wil alleen maar geaait worden en verder niks
ik weet echt niet wat ik moet doen omhaar aan het eten te krijgen
geef me alstublieft tips   want ik beging me echt zorgen te maken
of moet ik nog steeds lek dag trosgierst geven dan eet ze in ieder geval en krijgt ze in iedergeval genoeg binnen
maar dan eet ze nooit gewoon valkparkieten voer
dus geef me raad

groeten van jippie

Valerie

Is het valkje al eens gewogen?
Als het nu iedere dag op hetzelfde tijdstip gewogen wordt, dan kan je zien of het gewicht stabiel is. Als dat is, dan eet ze voldoende. Ook moet het gewicht voldoende hoog zijn, afh van de grootte van het valkje.

Rianne

Ik zou in ieder geval stukken minder trosgierst geven en nog even een stapje terug doen naar grasparkieten zaad. Dit is kleiner en makkelijker te pellen. Ook kan vochtig eivoer aangeboden worden.
Was het valkje wel geheel zelfstandig toen deze gekocht werd? Met 5 weken kunnen ze vaak nog niet zelfstandig eten.
Expirimenteer ook met ander voedsel zoals brood, groente en fruit.

Hoe ziet de ontlasting van dit valkje er uit? Is het groen, met een beetje wit, of is het heel donker?

Riny

Hoy Jippie
De tip van Rianne om met grasparkietenzaad te beginnen is heel goed
Ook zou je wat trosgierstzaadjes in een bakje, waar ook valkparkietenvoer in zit, aan kunnen bieden.
Zet vooral ook schaaltjes op de bodem van de kooi.
Jonge valkjes bevinden zich graag op de bodem.
Maar als je valkje niet zelfstandig was geweest toen je hem kocht zou die volgens mij nu broodmager moeten zijn.
Ook zou ik haar eens wegen.
Het gemiddelde gewicht van een valkje van die leeftijd is tussen de 80 / 100 gram.
Groetjes en succes Riny :D

Monky

Hi Jippie of madam Mik mak  ???

Dit stukje heb ik ook gelezen op de mailinglist van Karin.
Karin heeft er toen op gereageerd dat het heel erg lijkt op waar mijn Garath last van had.
Ze heeft toen omschreven hoe ze Garath er vanaf had geholpen. Ik zal het hier ook nog een keer neerzetten...

Citaat
Aj, dat klinkt als een trosgierstverslaving, net als Garath had die ik tijdelijk teruggenomen had. Dat hij rustig en slapjes is is niet gek. Dat arme beestje heeft heel veel tekorten. Wat ik bij Garath gedaan heb ( die was wel jonger ! 9 weken was hij ) : eerst met pap ( Nutribird A21 ) op gewicht gebracht ( hij was maar 65 gram omdat zijn bazinnetje toch probeerde hem van de trosgierst af te halen, maar meneer vertikte het zaadjes te eten ), toen hij op gewicht was ( 95 gram ) heb ik hem bij andere valkparkieten gezet ( zien eten doet eten ) en ben zijn  pap gaan halveren en aanvullen met pellets die ik eerst fijnstampte en dan door de pap heen mengde. Steeds meer pellets en steeds minder pap. Op een gegeven moment kreeg hij alleen maar een papje van pellets. Die ben ik langzaam af gaan bouwen en in de tussentijd pikte hij zaadjes mee. Op een gegeven moment storte hij zich echt op de zaadjes en is nooit meer gestopt ;o))) Het heeft wel een week of 6 geduurt. Ik woog hem in het begin iedere dag. Veel bloed, zweet en tranen, maar gelukkig is het uiteindelijk gelukt ;o)

Groetjes, Karin.

Ik zou zeggen, probeer Karin's advies op te volgen  :)

Groetjes,
Monky