5 mei 2025, 06:04:06

wie ken dit???

Gestart door hilda34, 6 september 2006, 22:04:56

« vorige - volgende »

hilda34

ik heb een nest gehad met 6 eitjes, en met alles ging het heel goed, tot de jongste valkje, het hoofdje van het valkje staat helemaal opzij. en ze beweegt best wel moelijk. het is een hele mooie valk, maar de ouders hebben haar verstoten, alles is netjes uitgevlogen en dit valkje geven ze dus geen eten meer.  dus doe ik het nu, maar gaat heel moeizaam, tis net of die niet wilt. en dat hoofd gaat steeds maar weer opzij, tis raar maar net of die gehandicapt is. wat moet ik nou hiermee?
weet niet of ze ooit wel op een stokje kan zitten of zelf kan gaan eten, wie heeft wel eens zoiets in zijn nest gehad, en kan me raad geven hierover? alvast bedankt

Riny

Hoy Hilda
Zoiets heb ik (gelukkig) nog nooit meegemaakt.
Ik raad je aan om er mee naar een dierenarts te gaan.
Als het diertje nooit als een normaal valkje kan leven , wordt het misschien een grote lijdensweg.
Hopelijk komen er nog andere reactie's van mensen die dit wel ooit meegemaakt hebben.
Groetjes Riny :D

bobbie

Hoi,

Toen ik je berichtje las dacht ik direct: hiermee moet ze naar de dierenarts om hem in te laten slapen.

Is het geen torticollis (draainek)?

Ik raad je echt aan naar een dierenarts te gaan.

Sterkte, Nel

Mariska

Hoi Hilda,

Toen ik je verhaal las dacht ik gelijk aan de draaihalsziekte :-\
Wat Nel ook al aanhaalde.

Ik zou zo snel mogelijk een dierenarts raadplegen.
Het is namelijk besmettelijk en kan zo ook je andere jongen besmetten.

Op deze link staat er een stukje over.
Onder Virusziekten!

http://www.vogels-vriendschap.nl/

Veel sterkte.

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

hilda34

hallo mar

bedankt voor je advies, ik heb de vogel af laten maken bij de dierenarts en het was draaihalsziekte,dus heb net alles en over alles ontsmet. weet jij toevallig of iemad anders hoe zoiets kan voorkomen? waardoor zo'n vogel dat krijgt dan? hebben wij wat verkeerds gedaan of zo?  want wil dit liever geen tweede keer hebben. vond erg zielig voor de vogel hoor.

groetjes hilda

Mariska

Hoi Hilda,

Het word veroorzaakt door een virus.
Heb je misschien nieuwe vogels aangeschaft?

Ik heb pas van een vogelarts begrepen dat de draaihalsziekte verband houd met het paramyxovirus.
Ik heb daarr 2 turquoisines aan verloren die besmet waren.
Dat virus komt vooral veel voor onder Neophema's, maar kan andere vogels ook besmetten.

Meer kan ik je er helaas niet over vertellen :-\

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Riny

8 september 2006, 13:08:44 #6 Last Edit: 8 september 2006, 13:11:20 by Riny
Hoy Hilda
Als je bij de zoekfunctie boven aan de pagina ,draaihalsziekte intikt vindt je meer informatie

Riny

Hoy Hilda
Ik heb nog een stukje voor je gevonden wat ook over deze ziekte gaat

even een stukje wat ik las over draaihalsziekte:

*  Salmonellose (paratyphus)

Komt behalve bij vogels ook bij vele andere diersoorten en bij de mens voor.
Bij vogels treffen we het vooral bij duiven en kanaries, en in mindere mate bij parkieten en papegaaien aan, het zijn dan voornamelijk de geïmporteerde papegaaiachtigen waarbij Salmonellose voorkomt.
Deze ziekte wordt veroorzaakt door de Salmonella bacterie.
Besmetting: kan geschieden via reismanden, transportkisten, ontlasting, speeksel, kropmelk, via de eierstok op het broedei, insekten, ratten en muizen.

Symptomen: vogel zit met opgezette veren in de voerbak zonder de kracht te bezitten om het zaad te pellen, vermagerd daardoor snel. Door darminfectie welke met diarree gepaard gaat, is de cloaca met ontlasting besmeurd. De ontlasting is meestal groenachtig en waterig, soms zijn er ademhalingsmoeilijkheden door een bijkomende longontsteking.
Broedende vogels kunnen bij een acuut verloop van Salmonellose dood op het nest gevonden worden. Bij duiven wordt Salmonellose wel draaihalsziekte, vleugelziekte, kreupelziekte maar meestal wel paratyphus genoemd.

hilda34

ik heb gezocht over die draaihalsziekte maar ik heb geen nieuwe vogels aangeschat en ook niks anders met de voliere gedaan, deze vogel is eigenlijk zo al uit het ei gekomen, en de andere zijn allemaal wel goed, die zijn allemaal mooi en gezond, dus snan niet waar dat virus vandaan kan komen.
vind wel erg fijn dat iedereen mij toch raad probeer te geven, erg bedank vast.

groetjes ;)

Ineke

Hoi Hilda,
Uitgaande van salmonella heb ik dit gevonden:
"Jonge vogels vertonen de ziekte als ze afkomstig zijn uit met salmonella besmette eieren. Ook eivoer gemaakt van met salmonella besmette eieren kan een oorzaak zijn.....
Vogels kunnen ziek worden van de Salmonella's die de mens bij zich draagt!
De ziekte Salmonellose uit zich op veel verschillende manieren: diarree en abcessen kunnen in alle organen voorkomen en dit kan weer verschijnselen veroorzaken als verlammingen, draainek, natte mest, oogontsteking, etc.
Salmonella kan aangetoond worden middels kweek (meestal van ontlasting) in een laboratorium."
Dus t hoeft niet door de aanschaf van n nieuwe vogel te komen, maar kan ook door de redenen die Riny beschreef of zoals hierboven.
Groetjes, Ineke