28 april 2024, 02:11:04

let op torren in het voer

Gestart door Lique, 25 juli 2003, 15:12:44

« vorige - volgende »

Lique

25 juli 2003, 15:12:44 Last Edit: 25 juli 2003, 15:14:03 by Angelique
Hoi allemaal,

Ik wou de valkjes nieuw voer geven, en wat zie ik, allemaal kleine torretjes.
Bah bah bah.
Ik ben teruggegaan naar de dierenzaak, waar ik het gekocht heb, en heb een paar kilo voor niks gekregen.

Het komt door het luchtdicht verpakken. Zo gaat het broeien, en komen de eventuele eitjes sneller uit.
Als je het gewoon in een papieren zak laat, is er niks aan de hand, dan komen ze pas met maanden uit, als het voer al op is.
Het voer waar de beestjes in zaten, heb ik maar buiten gezet, misschien hebben de musjes, kraaien, en mereltjes er wat aan.


Groetjes lIque

Stijn dc

hello

groot gelijk heb je!!
dit kan echt niet meer, voer verkopen waar torretjes in zitten, of eitjes van torretjes!!
gelukkig heb je nog enkele kilos gratis gekregen!!
nu maak je wel de wilde vogeltjes blij!!

SDC:D

Lique

Hoi Stijn,

Ja, eitjes voorkom je niet ,maar die zijn er in de natuur ook, en die eten ze ook smaakvol op.
Maar ik ben van mening, dat ze niet uit moeten komen, binnen een korte tijd.
En de vogels buiten, die vinden het werkelijk heerlijk. ik kan ze bijna hier horen smakken hahahah

Groetjes Lique

Stijn dc

hello

ja, mss kan je de eitjes niet voorkomen, maar de torretjes wel, dnek ik!!
gelukkig heb ik daar nog geen last van gehad, maar ik zou ze dan gewoon aan onze japanse nachtegaal geven, die lust wel eens graag een smakelijk kevertje en meelwormpje!!:D

SDC:D

Lique

Hoi,

Ja, torretjes horen er niet in.
maar dat kan dus weer komen, omdat ik het luchtdicht verpak.
Ook om de zaden vers te houden. Ik heb dan een ton van 5 kilo, een bak van 1 kilo, en nog altijd een zal van 10 kilo staan, zodat ik altijd genoeg heb.
In de zak, zat niks
in de luchtdichte bak, zat vol torren
en in de bak, die zat ook vol torren.

Maar als de bak van 5 kilo op is, vul ik die aan, uit de grote zak.
als het bakje leeg is, vul ik hem bij uit de 5 kilo ton.

Groejtes lique

Stijn dc

hello

volgens mij komt het ook met die hitte van de afgelopen dagen hoor!
als je nu meelwormen hebt, dan zijn die binnen de kortste keren verpopt, en dat worden dan ook kevertjes!!
ik bewaar mijn zaad in grote houten bakken die in de voliere aan de muur hangt, ik denk daat daaar wel 20 kilo parkietenzaad en 10 kilo kanariezaad in kan!!
lekker veel dus!!:D

SDC:D

Lique

Hoi Stijn,

Ja, ik heb ook altijd voer genoeg, als je zonder zit, geeft het ook geen fijn gevoel.
Maar met ongedierte in het voer heb ik vaker last van.
Ook in de honingstaven van Vitacraft, die ze hier zo lekker vinden.
Dan maak je de verpakking open, en dan zie je daar allemaal spinnewebben zitten, met allemaal larven.
EN dan 1 speer terug naar de winkel hahaha...

groetjes Lique

Stijn dc

hello

ik koop eigenlijk nooit van die honingstaven omdat ik het gevoel heb dat ze daar nooit van eten, veel liever trosgierst en sla, en wat ander groenvoer!!
gezonder voor de tandjes, oh nee, dat kan niet hahaha

SDC:D

Lique

Hoi Stijn,

Je aan groente en fruit, hebben ze over het algemeen wel genoeg aan, maar ik wil ook wel eens een koekje, of 2, of het hele pak hahahaha.
DUs mijn valkjes krijgen ook af en toe eens wat lekkers.
En smullen wat ze dan doen joh.

Groetjes lique

Stijn dc

hello

ja, als ze het lusten dan mag het af en toe, vast en zeker!! ;)
mensen hebben ook wel eens graag iets anders!
stukje chocolade of zo ;)

SDC:D

Ellen

Die van mij zijn ook gek op honingstaven.
Ze zien het ook meteen als er weer eens eentje inhangt.
Lekker hoor. Wordt meteen soldaat gemaakt.

Groetjes Ellen. ( dankbaar werk om zulk snoep neer te hangen )

                                             :)

Rene

Ik dacht m'n valkje een keer te verblijden met Vitakraft  Fruit Cocktail, maar toen ik het pak midden in de week open maakte krioelde het van de witte wormpjes die direct omhoog begonnen te kruipen >:(

Omdat het niet van de dierenwinkel op de hoek kwam (het was een impulsaankoop elders) en ik het geen minuut langer in huis wilde hebben, verdween het pak linea recta in de afvalcontainer beneden.

Als houdbaarheids datum stond er Maart 2004 op, maar dat zegt blijkbaar niets over ongedierte :(   Lijkt het beste om dat soort voer direct na aanschaf te controleren, kan je meteen terug als er torren/spinnen/wormpjes inzitten!

-- Rene

Lique

Hoi Rene,

Ja, het probleem ken ik, ik heb het heel vaak meegemaakt.
De eerste aantal keren, dacht ik: laat ik het maar gewoon weggooien, maar op een gegeven moment werd het me toch wel iets te duur, en ben ik terug gegaan, en heb nieuwe gekregen.
Tegenwoordig haal ik alles al uit de verpakking, en als het niet goed is, geef ik het aan.
Ook een keer, maakte ik het in de winkel open, en ja hoor, beestjes. Maar alle pakken hadden er last van.
Het krioelde daar in de zaak van de wormpjes :-/

Groetjes Lique

moonwitch (diana)

hoi lique

Ik had vorig jaar precies hetzelfde met vitakraft honingstokjes, ook allemaal spinnerag en kleine wormpjes. Ben toen ook terug gegaan en heb nieuwe gekregen, die we in de winkel al open hebben gemaakt.
Ik heb ook wel eens kevertjes gehad in het knaagdiervoeder, maar gelukkig nog niet in het voer voor de valkjes. Ik heb voor mijn valkjes een 25 kilozak van nutribird prestige, en voor boomer heb ik pellets van kaytee Buiten de pellets om krijg hij ook gierst en honing staafjes.
groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Natalie

Ik had hetzelfde wat René vertelde. Ik had ook een keertje Vitakraft fruit Cocktail gekocht voor mijn valkjes. Toen ze uit de kooi waren en op de salontafel liepen heb ik het pak opengemaakt en wat op de tafel gestrooid om te kijken of ze het lekkker vonden, maar toen zag ik direct dat het voer bewoog  :o  En inderdaad.....er kropen maden in :P :P
Ik heb het pak ook maar teruggebracht naar de dierenwinkel, en daar zeiden ze dat dat wel vaker voorkwam bij Vitakraft,...dus dat merk heb ik toen maar niet meer gekocht.