Mijn valkjes passen niet bij elkaar, wat nu?!

Gestart door sassie, 22 juli 2003, 16:32:02

« vorige - volgende »

sassie

22 juli 2003, 16:32:02 Last Edit: 22 juli 2003, 16:34:00 by sassie
Hoi allemaal!

Ik heb 2 valkjes. Eerst had ik het vrouwtje (ong. 9 tot 12 maanden oud) en een maand later een mannetje voor haar erbij gekocht. (ik denk ietsje jonger) Maar het gaat niet zo goed :(
De eerste dag dat Pico er was stak Laura haar kopje naar hem uit om gekriebeld te worden maar toen Pico daar niet op reageerde was Laura boos >:(
Sindsdien negeerd ze hem.
Ze zitten nu al 2 weken bij elkaar en er is nog niets veranderd, ze zitten wel samen op 1 stok maar allebij aan de andere kant, en als hij te dicht bij komt doet Laura erg vals tegen hem (schreeuwen en bijten). Helemaal vervelend is het feit dat Pico (nog) niet tam is, Laura wel. Ik merk dat Pico er erg onder lijd, hij vertrouwd niemand! :( Zelfs onze grasparkiet peedy "pest" hem tijdens het losvliegen. :o

Help! Wat moet ik doen?

O ja.. dan nog iets, mischien wel belangrijk om erbij te vertellen: Ik heb de indruk dat Laura mischien wel een koppeltje is geweest voordat ik haar kocht bij de dierenwinkel(bij de kweker?) Want in de dierenwinkel, waar ze maar 1 dag heeft gezeten, deed ze ook al gemeen tegen andere valkjes. En de eerste dag bij mij thuis had ze een ei gelegt, die kapot viel op de grond  :o Verder is ze vaak erg humeurig.
Als dit waar is, wat moet ik dan doen?
Valkjes blijven toch hun leven lang bij elkaar?

P.s. Ik zou best graag meer valkjes nemen, de kooi is iig groot zat. Maar durf nu helemaal niet meer!

Groetjes saskia

(Laura, Pico en Peedy)

bren

hoi saskia,

Mijn 2 valkjes passen ook niet bij elkaar.  :-/Daarom ga ik over 2 weken een van mijn valkjes naar een heel goed ander adres brengen (Lique en Peter, de eigenaars van deze site)waar ie voorgoed zal blijven. Ik koop van hen een jong tam valkje en hoop dat die wel goed met mijn andere valkje kan opschieten. Het is niet leuk om er eentje weg te doen maar het is voor de beestjes beter.

Groetjes, Brenda

sassie

Hoi brenda!

Hoe lang heb jij het geprobeerd met je valkjes?
En hoe oud waren ze toen ze bij elkaar kwamen?
Had je die eerste al lang?

En weet iemand of een gescheiden valkje ooit weer gelukkig kan worden met een ander?

Komt dit probleem vaker voor?
Je leest altijd in die boekjes dat valk parkieten zulke sociale dieren zijn! Nou niet echt dus! :-/

Ellen

22 juli 2003, 18:21:22 #3 Last Edit: 22 juli 2003, 18:22:38 by Ellen
Hoi,

Dat Laura en Pico niet echt naar elkaar toetrekken wil niet
betekenen dat Laura dat met alle valkjes heeft hoor.
Misschien als je juist wel nog meerdere valkjes neemt
( omdat je voliere toch groot genoeg is) dat het allemaal
vanzelf goed gaat komen en dat ze een ander maatje vind.
Hetzelfde geld natuurlijk voor Pico.

Ben benieuwd . Dit is best frusterend voor je.........
Je wil het goed doen en dan gebeurd er dit.......!
Misschien dat iemand anders nog een paar goede adviezen
voor je heeft.

groetjes Ellen.

bren

Hoi saskia,

Mijn valkjes zijn nu 14 dagen samen maar mijn oudste valkje is erg agressief naar de jongere toe.
De oudste is denk ik zo'n 6 maanden, de jongste 7/8 weken.
De oudste is ook niet handtam, de jongste wel.
Om de jongere te beschermen doe ik de oudere weg en koop er een heel jong handtam valkje bij. Hoe jonger ze zijn hoe makkelijker ze zich aanpassen.
Wat er gebeurd met een valkje dat gescheiden wordt:
Dat is moeilijk. Ligt aan de tijd denk ik hoe lang ze bij elkaar waren en of het een stelletje was of niet.
Maar daarvoor moet je bij een van de meer ervarene valkparkietliefhebbers zijn. Lique weet er een hoop van af, probeer het eens bij haar.
Ik hoop dat je er ewat aan hebt en kijk het nog even aan: Als ze niet agressief tegen elkaar zijn is het denk ik niet ernstig en misschien trekken ze nog wel bij...
groetjes,
Brenda

Paul

Hoi Saskia,
Vaak is het zo dat valkjes hun leven lang samen blijven maar je hebt er ook die van het ene vrouwtje naar het andere gaan.
Ik heb hier twee koppels die zijn echt onafscheidelijk en het ene koppel daar slapen ze ook vaak tegen elkaar aan zo gek zijn ze op elkaar.
Tussen een koppeltje moet het gewoon klikken.
Met mijn Sjakie was het ook een probleem.
Die kreeg ik als koppeltje samen met Pini en ze konden heel goed opschieten met elkaar maar toen ik een broedhok neer hing kwamen er wel erg veel eieren ineens.
Het bleken dus twee popjes te zijn.
Ze waren niet uit elkaar te krijgen en andere mannetjes erbij hielp niet.
Tot er een kennis eentje gevonden had en die bij ons bracht.
Ze waren meteen verliefd op elkaar en zitten nu altijd vlak bij elkaar en dat is zeker een koppeltje voor het leven.
Nu is ook het tweede popje met een mannetje begonnen en ze hebben pas hun eerste nest alleen waren de eitjes helaas niet bevrucht :-(
Maar het is dus gewoon een kwestie van dat het klikt tussen het popje en de man anders lukt het soms ook heel moeilijk.
Je hebt dus kans als je er een ander valkje bij zou zetten dat het dan ineens wel klikt met een van de andere.
Het is lastig maar je moet gewoon een beetje geluk hebben.

Groetjes, Paul

Mirjam-Moniek

Hoi Sassie

Mijn mening is dat 2 weken veel te kort is om te bepalen of valkjes wel of niet samen kunnen. Je oude valkje moet opeens zijn kooi delen. Natuurlijk verwelkomt hij je nieuwe valkje niet met open armen. Naar elkaar schreeuwen en naar elkaar bijten is heel normaal. De rangorde wordt vastgesteld en dat je nieuwe valkje daarin onderaan staat, is vrij normaal.
Kijk het gewoon nog even rustig aan en houd je aan de rangorde. Zo zette ik Keo nooit op Jimba's lievelingstokje, maar op de andere. Allebei een eigen voerbakje kan ook al heel erg helpen.
En Basje die 13 jaar alleen had gezeten, accepteerd Jimba nu na een paar maanden ook al veel meer in zijn kooi en in zijn nabijheid. Jimba mag steeds dichter bij hem komen.
Mensen zijn ook sociale dieren, maar als ik jou opeens je slaapkamer laat delen met een vreemde man, ben jij daar ook niet gelijk blij mee. Nog even geduld hebben, voor dat je besluit of ze samen kunnen of niet.