7 mei 2025, 23:01:13

mannetje fluit bijna niet meer

Gestart door Micke_en_Petra, 20 juli 2003, 15:41:51

« vorige - volgende »

Micke_en_Petra

Hallo, wij hebben een mannetje van ongeveer anderhalf jaar.
Deze floot vaak leuke deuntjes, maar begon een aantal maanden geleden met schreeuwen. Dit hebben we heel lang aangezien en zijn toen terug gegaan naar de dierenwinkel voor advies. Er werdt ons verteld dat hij zeer waarschijnlijk last had van zijn hormonen, en daarom zo aan het schreeuwen was. Een doek over de kooi had op het laatst ook geen nut meer. Wij hebben toen een leuk vrouwtje erbij gekocht van ongeveer 1 jaar. We kregen een kooitje mee om ze aan elkaar te laten wennen. De eerste keer dat ze elkaar zagen was het mannetje zeer geinteresseerd. Het vrouwtje na een paar uurtjes. We hebben het mannetje toen in de ' leenkooi' gedaan. Dit ging prima, hij was lekker aan het fluiten en het vrouwtje vond hem wel wat !
Na een paar uurtjes hebben we beide valkjes terug gezet in de eigen kooi van het mannetje.
Toen ging het ineens heel anders, het mannetje bleek niet meer zo dol op het vrouwtje, en fluit nu ook nog maar heel zelden zijn deuntjes. Ook pikt hij naar haar als ze erbij wil als hij aan het eten is. Als het vrouwtje te dicht bijkomt op het zittouw, pikt hij ook naar haar. Het is niet echt gemeen pikken, meer een waarschuwing of zo.
Wij vinden dit best wel zielig voor het vrouwtje.
Ook het fluiten missen we. Wat nu te doen ?  Gewoon afwachten of allebei in een aparte kooi ?? Het schreeuwen is inderdaad gestopt, maar nu is het wel vreemd dat hij helemaal niet meer fluit .
Groetjes, Micke en Petra.

Ellen

Mijn gevoel zegt mij dat ze iets te snel samen in de kooi
van het mannetje zijn gezet.
Beter is ..........even apart in een kooi. Dan samen los
laten vliegen en kijken waar ze uiteindelijk in de kooi gaan.

Veel sucses. ( ik denk gewoon een kwestie van gewenning)

Gr. Ellen.

Kolkkie

Hoi Micke en Petra,

Het mannetje pikt het vrouwtje omdat hij zijn kooi als zijn territorium ziet, de kooi waar het vroutje inzit, is dat niet. Ik zou ze voorlopig ff uit elkaar laten om ze aan elkaar te laten wennen, en zoals Ellen zei, gewoon gezamelijk los laten vliegen.

Veel succ6 en plezier met je valkjes.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Paul

Hoi Micke_en_Petra,
Als je een paar valkjes wilt koppelen is de enige manier eerst het vrouwtje een kooi geven waarin ze gewend is en daarna het mannetje erbij zetten en dan accepteren ze elkaar waarschijnlijk wel.
Een vrouwtje bij een mannetje zetten gaat vaak niet meteen goed.
Als ze eenmaal aan elkaar gewend zijn kan je ze daarna weer terugplaatsen in de kooi waar ze voor vast in moeten komen.
Ik heb zelf een mannetje van 12 jaar en die wil zonder meer geen enkele andere valkparkiet in zijn buurt, geen mannen of vrouwtjes want die is te lang alleen geweest denken we.
Veel succes met je twee valkjes.

Groetjes, Paul

Micke en Petra

Hallo, iedereen bedankt voor de reactie.
Paul, we hebben het precies gedaan zoals jij beschreef, maar misschien hebben we ze te snel samen in de kooi van het mannetje gedaan.
Sinds gisteren is er wel iets veranderd, ze proberen dus met elkaar te paren !  Heel leuk om te zien want het gaat nog wat stuntelig. Ook doet het mannetje dan juist heel erg zachtjes en helemaal niet vervelend naar haar toe.
Nu heb ik gelezen dat de beste leeftijd voor het vrouwtje om te beginnen met eitjes uitbroeden 2 jaar is. Klopt dit ?
Heb namelijk nog helemaal geen nestkast of zo....
Het was namelijk niet de bedoeling om te gaan kweken, we wilden gewoon dat het schreeuwen ophield en dat hij gezelschap had. Mocht het er toch van komen, dan zou ik het wel leuk vinden, maar ben een leek op het gebied van kweken.  Helaas kunnen de vogels bij ons niet los vliegen, het mannetje is niet tam. We hebben een aantal keren geprobeerd, maar zijn dan uren bezig om hem zijn kooi weer in te krijgen. Wel jammer want ik had expres maar 1 valk gekocht om hem tam te krijgen en lekker los te laten in de kamer. Nou ja, wie weet in de toekomst als er een kleintje is kunnen we die tam maken.
Groetjes,
Petra.

Paul

Hoi Micke en Petra,
Fijn dat het in elk geval beter gaat nu :-)
valkjes zijn geslachtsrijp na ongeveer 9 maanden maar beter is om dat nog even te wachten.
Ik vind zelf 1,5 jaar een mooie leeftijd om te beginnen.
Voor het popje is het belangrijker dan de man dat ze ongeveer minimaal 1,5 jaar is.
Ik heb zelf een nestje gehad met een popje van 2 jaar en een mannetje van amper 11 maanden en dat ging heel goed alleen moest de man nog wel het een en andere leren want hij deed eerst steeds dingen totaal verkeerd, met paren begon het al dat ie verkeerd om zat  :D
Je kan tot een leeftijd van ongeveer 17 jaar doorkweken maar met mannen soms nog veel langer zelfs :-)
Maar of ze oud genoeg zijn of niet, als ze willen paren doen ze dat toch wel :-)
Als je een nestkastje wilt hebben kan je die bij kwekerij de valk goedkoop bestellen op http://www.valkparkiet.net/
Ze zijn daar heel goedkoop zag ik.
Veel succes met je valkjes en misschien je toekomstige nestje.
Als je nog vragen hebt vraag gerust :-)

Groetjes, Paul

Micke_en_Petra

Hallo,
inmiddels heeft het mannetje ( shaggy ) gisteren weer vrolijk zijn deuntjes gefloten.  :) Vandaag was het echter weer rustig .
Ook het paren hebben ze nu onder de knie, soms zelfs meerdere keren per dag . Ik zag ook dat hij begon om op de grond een soort van holletje te maken. Ik vraag me nu dus af wanneer we eventueel eitjes kunnen verwachten ???
Groetjes,
Petra.