15 mei 2025, 14:43:09

Billie & Tookie

Gestart door nele, 2 augustus 2006, 12:22:23

« vorige - volgende »

nele

Hey allemaal,

even onze parkietjes voorstellen. Billie is al sinds een jaar bij ons, het is een wildkleur mannetje, nen echte macho af en toe. We merkten dat ie niet graag alleen was, dus hebben we gisteren een maatje voor hem gehaald: Tookie, een grijs gepareld mannetje van een paar maanden.

We hebben hen meteen samen in een kooi gezet en het ging niet slecht. Billie was direct geïnteresseerd in de nieuwkomer en niet boos of zo. Hij wilde direct Tookie onderzoeken. Tookie daarentegen was nog een beetje ondersteboven van de reis denk ik. Hij blaast op het moment nog naar Billie. Die hem dan maar wijselijk met rust laat. Hopelijk gaat ie zich na een paar dagen beter op zijn gemak voelen. Als het van billie afhangt, worden ze goede maatjes. Nu hopen dat Tookie ook meewil.

Doordat Billie handtam is, kunnen we hem uit de kooi laten, en Tookie wat rust gunnen. Hopelijk ziet hij dat billie goed met ons omgaat, en steekt ie er ook wat van op. Want hij is niet handtam, maar we gaan het wel proberen.

Als iemand per toeval nog tips heeft, mag dat altijd laten weten.

Groetjes,

Nele, Tim
Billie & Tookie

Rianne

Hoi,

welkom op het forum! :D Leuk dat jullie een dagboek over de valkjes bij gaan houden. Kijk eens rond op de andere forums hier, bij Tam Maken staat bijvoorbeeld een stappenplan om je valkje tam te maken. :)
Hebben jullie ook foto's van Billie en Tookie? :)

Groetjes Rianne

nele

Heb wel fotos, maar gemaakt met zo'n ouderwetse met rolletjes. Zal eens ergens een digitale camera lenen voor een paar fotootjes.

Billie is een wildkleur en Tookie gepareld wildkleur. Opvallend is wel dat Tookie veel robuuster is dan Billie, ook al is hij een jaartje jonger.

T'was wel grappig om te zien hoe Billie moeite deed om Tookie tot spelen te verleiden. Hij begon direct te fluiten en te kwetteren tegen Tookie, en aan zijn kuifje te plukken. Maar nooit vijandig.

Ik hoop dat die twee in de toekomst goed met elkaar zullen opschieten.

Ik zal de vorderingen hier opschrijven.

ManjaV

Welkom op het forum! Leuk dat je ook een dagboekje bent begonnen :D
Grappig dat er zo een verschil kan zijn in gewicht e.d., dat vind ik zeker. Ik heb een valkje (Mikki) dat nu bijna een jaar is, en hij is veel tengerder en smaller dan een ander valkje (Sunny) dat ik heb, alhoewel de laatste drie maanden jonger is. Allebei zijn het mannetjes. Apart he! Ligt gewoon echt aan de bouw.
Veel plezier op het forum en succes met het tammaken van Tookie. Ik ben er ook druk mee bezig, met mijn nieuwste valkje. Is nog een hele opgave!
groetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

nele

Hey,

Bedankt voor de reacties al. Het is fijn om te weten dat er nog zoveel andere valk liefhebbers zijn.

Ik weet nog dat mijn ouders in het begin altijd zo'n beetje lachten, van een parkiet, wat kan je daar nou aan hebben. Maar ondertussen zijn ze al bijgedraaid. Als Billie los is, gaat ie altijd tegen iedereen eens gedag zeggen en eens verkennen. En iedereen mag ook met hem kroelen.

Alleen de laatste tijd is ie af en toe een beetje humeurig, maar ik denk (hoop) dat dat alleen maar wat puberaal gedrag is dat na verloop van tijd weer over gaat. We zullen wel zien.

nele

Nog even iets over Billie, wat me net binnen schoot en heel erg grappig is. Mijn vriend is vrijwilliger bij de brandweer en heeft een pieper waarmee hij opgepiept wordt als dat nodig is.

Nu heeft dat ding verschillende geluidjes en zelfs een heel speciaal geluidje voor het afzetten. Billie kan het allemaal nadoen. Zelfs het geluid van mijn GSM, wanneer ik een berichtje krijg. Verder zegt ie ook iets wat lijkt op helaba.
Echt grappig om te horen. ;D

*Esther*

Hoi,

Welkom hier.
We willen natuurlijk graag foto's zien! ;D

gr Esther/Crosser

Ineke

Ja, foto's en filmpjes waarop Billie de telefoon en pieper nadoet zijn leuk! Kun je niet ergens goedkoop n camera kopen? Ik ben wel heel nieuwsgierig naar jouw twee ventjes!

Marc van de Kuifjes

Citaat van: nele op  2 augustus 2006, 15:58:40
Nog even iets over Billie, wat me net binnen schoot en heel erg grappig is. Mijn vriend is vrijwilliger bij de brandweer en heeft een pieper waarmee hij opgepiept wordt als dat nodig is.

Nu heeft dat ding verschillende geluidjes en zelfs een heel speciaal geluidje voor het afzetten. Billie kan het allemaal nadoen. Zelfs het geluid van mijn GSM, wanneer ik een berichtje krijg. Verder zegt ie ook iets wat lijkt op helaba.
Echt grappig om te horen. ;D

Hallo Nele,
Dat van die geluidjes komt mij heel bekend voor, de valkenmannen hier bootsen het geluid van de telefoon ook na ;D.
Ik heb de wereld zelfs omgekeerd en het geluid dat de valkjes maken opgenomen en er een MP3 van gemaakt. Die MP3 heb ik dan als beltoon op mijn GSM gezet ;D.

De Kuifjes van Wilgendaal!

- De Kuifjes van Wilgendaal -

nele

Hello allemaal,

Leuk om zo reacties te krijgen. Ik ga dit weekend werk maken van de fotootjes. En eens proberen er een paar op te zetten.
Ben nog een beetje een leek op dat gebied, maar het zal wel lukken.  ;D

Even over mijn twee ventjes: Billie had een paar dagen een heel slecht humeur, maar dat is sinds de komst van Tookie toch al verbeterd. Je mag hem nu naar hartelust kroelen, hij heeft niets liever. T'is net alsof ie moet laten zien nu dat hij de liefste is. Zeker als je aandacht aan Tookie wil geven, is ie precies een beetje jaloers, wat wel normaal is denk ik.

Tookie heeft ondertussen toch maar beslist om zijn vastenperiode af te ronden. Hij begint nu toch een beetje te eten. Enig probleem is dat ie Billie dan van de voerbak houdt als die ook een graantje wil meepikken. Zal dit goed in de gaten moeten houden, want anders moeten er twee bakjes in de kooi komen. Want Billie gaat toch om als Tookie naar hem blaast. Hopelijk betert dit nog, want Billie wil heel graag maatjes zijn. En ze hebben toch al eens in mekaars veren gehangen voor wie op welke stok mag zitten.  :-\

Billie's favoriete stok is een verse wilgentak, maar Tookie vindt dat blijkbaar ook en deelt nog niet echt graag. Ik denk dat dit wel verandert, want in de volière moest Tookie toch ook delen dus... Hij is normaal ook gewend aan andere vogels om hem heen. Maar deze kooi is natuurlijk wel een stuk kleiner als de volière.

Ga nu maar stoppen, want ik blijf vertellen en zeveren.  :)

Tot straks of zo.

Groetjes,

van ons allemaal

Caroline

Hé Nele,

ik zie nu pas dat je ook een dagboekje hebt, gezellig!!  :D

Ik had je een antwoord gestuurd op je IM, had je het gezien??

Groetjes van Caroline
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

nele

ja, heel erg bedankt. Ik ga het met Billie proberen en ook volgende week stilaan met Tookie beginnen om hem tam te maken. Heeft ie nog even om te wennen  :).
Billie is al handtam, maar als je hem wilt vastpakken, laat ie zijn snavel voelen, dus daar moet ook nog aan gewerkt worden.

nele

Hey allemaal,

Ik weer, heb eigenlijk een een vraagje aan al wie mij kan helpen hiermee.

Billie is een tamme valk en hem in zijn kooi krijgen lukt meestal wel (met wat geklungel).  ;D

Tookie is een wilde valk, ik wil hem binnenkort ook los laten vliegen (als ie wil tenminste), maar hoe krijg ik hem dan terug in zijn kooi? ???
Hoe pak dat het beste aan? Of zal ik hem eerst laten wennen aan mijn handen? Graag wat advies. :)

Rianne

Hoi,

het gaat natuurlijk het makkelijkst als hij al aan handen is gewend. Als je hem voor die tijd loslaat, en steeds moet vangen als hij weer in zijn kooi moet, krijgt hij angst voor je handen dus je zal m dan in de kooi moeten lokken. :)

es

Hallo,
Leuk dat je een dagboekje bent begonnen  :D
Ik zou even wachten met loslaten totdat hij inderdaad een beetje gewend is aan je hand, als je hem steeds moet pakken met je hand maak je het tam maken er niet makkelijker op.
Is het misschien verstandig om ze eventjes apart te zetten, zodat je je een beetje kan focussen op tookie met het oog op tam maken?? ik weet het niet hoor, misschien hebben de andere hier op het forum een ander idee, denk het wel, er zitten hier een paar hele goeie  ;D ;D ;D die veel verstand hierover hebben, meer als ik in ieder geval.

Ik zal je dagboek blijven volgen, en veel succes met Billie en Tookie :-*