5 mei 2025, 14:53:48

hulp bij kweken

Gestart door alex_vakje, 30 juli 2006, 14:27:55

« vorige - volgende »

alex_vakje

Beste forumgebruikers,

Ik ben Alexander en ben 18 jaartjes jong. Ik heb al een jaar of 4 kippen. Hiervoor heb ik toendestijds een kippenhok aangeschaft.

Dit zijn de afmetingen :

233x117x205 cm.

Altijd al wilde ik valkparkieten erbij hebben. Dit werd echter nooit toegestaan door mijn ouders, nu ik 18 ben en na wat overleg mocht ik ze toch. De vader van een vriend van mij fokt wildkleur valkparkieten. Al in april hadden ze een nest. Hier heb ik er 2 van gekregen. De vader kon me niet goed vertellen of het een popje of een mannetje was. Ik wil nu zelf gaan kweken. Over een maandje wil ik een lutino pop of man kopen. Hiervoor moet ik eerst weten wat voor geslacht mijn eigen valkjes zijn. Ik laat ze hieronder even zien, misschien dat de wat ervarener mensen het wel zien. Ze zijn van april 2006.

( klik op de foto voor een uitvergroting )

Zijn er misschien mensen die lutino fokken en met een maandje een jonge valk hebben ? Of dat jullie een goede lutino fokker kennen ?

Verder ben ik op zoek naar wat kweek tips. Bijvoorbeeld waar ik het broedhokje moet ophangen. Wat ik met mijn binnenhok kan / moet doen. Foto´s :

Afmetingen :

75 cm breed, 1 meter hoog en 1,17 diep

Is het beter om in mijn nachthok broedhokken op te hangen ? Ik kan het luikje van mijn nachthok dichtdoen en het raampje dicht schuiven. Moet ik voor de winter een warmtelamp omhangen?

Zo volgens mij waren dit al mijn vragen. Ik zou het zo fijn vinden als jullie me kunnen helpen, want ik wil mijn collectie valkparkieten graag uitbreiden.

Alvast bedankt,

Alexander

leoni

hoii,

van je valkparkieten kan je het geslacht niet zien, datkomt omdat ze bont zijn en bij bonte valkparkieten kan je dat niet zien je kunt het alleen merken aan het gedrag.

bij mij hingen er eerst 3 blokken binnen en 3 broedblokken buiten maar ze wilden allemaal buiten  broeden dus heb ik die van binnen ook buiten gehangen, bij mij zitten ze ook bijna nooit in het nachthok, ook in de winnter niet.

ik heb zelf geen warmte lamp ofzo ik heb wel een klein kageltje voor als het echt vriest en heel koud is.

voor een lutino kan je kijken bij te koop en gevraagt aan de linker kant, of onder aan aan de linker kant bij kwekers.

groetjes leoni

alex_vakje

op welke dingen moet ik letten dan om het geslacht te kunnen bepalen en op welke uiterlijke eigenschappen ?, btw er zitten nog maar 2 kipjes in en die genieten lekker van hun oude dag die doen geen vlieg kwaad

leoni

hoii,

hier kan je alles lezen over hoe je kan zien of het een man of pop is: http://www.valkparkiet.com/nl/vraag/1.htm   
( ff kopieren  en plakken  ;))

en ik heb ook ene voliere met 3 konijnen en 3 kwartels en me valkjes lopen vaak over de grond heen enzo  :D

groetjes leoni

alex_vakje

humz, apart...

snap er niet veel van, eentje fluit beduidend harder dan de ander, dat is die van de onderste foto met de zwarte staartveren. Als ik fluit naar die van de bovenste foto met gele staart dan krijg ik wat gebrabbel terug, maar dit is heel zacht, dat doet de andere weer niet

leoni

hoi,

ja het is moeilijk om er achter te komen maar ik denk dan dat die terug brabeld een man is want mijn popjes doen dat niet ja wel es kijhard gillen het is niet echt fluiten meer hahaha. hoe oud zijn ze nu ?

groetjes leoni

alex_vakje

ze zijn van april dus ze zijn nu een maandje of 4, die met de gele kuif en gele staart die zachtjes brabbelt krijst bijna nooit, maar als ik naar dr fluit dan brabbelt ze zachtjes terug, die donkere valk is meer een krijsert

dilucakatalora

Hey,

Wat voor naam heeft de mutatie van de valkparkiet helemaal bovenaan dit bericht?

mvg.

Diluca

margreet

hallo.

Bont, als je 2 valkparkieten uit hetzelfde nest komen, wat je in je eerste bericht aangeeft (1e nest, april), dan is het raadzaam daar niet mee te kweken i.v.m.inteelt.
Om het geslacht vast te stellen kun je veertjes opsturen naar Gendika, dan weet je zeker wat ze zijn en kun je gericht zoeken naar partners.
Voor de kweek moeten ze toch minstens ruim 1 jaar zijn.
Bij bonte is het moeilijk om het geslacht vast te stellen, het gedrag geeft wel enige indicaties maar is niet 100%.

groetjes Margreet

♪ Marlies

Hoi Alexander,

Met de geslachten van je valkjes kan ik je niet helpen, maar ik heb hier drie lutino poppen zitten die net zijn uitgevlogen.
De oudste van de drie is een bonte lutino.

Groetjes Marlies

alex_vakje

31 juli 2006, 21:36:22 #10 Last Edit: 31 juli 2006, 21:54:11 by alex_vakje
zo mensen daar ben ik weer, heel de dag gewerkt en in mijn middag pauze snel naar de dierenwinkel gerent voor een doosje gedroogd fruit en een vleugje goed advies. Na wat rond gekeken te hebben en een lutino te hebben bekeken, die geen staart had ?!?. Heb ik naar wat tips gevraagd over het bepalen van het geslacht. Mij werd verteld van kijk naar de onderkant van de veren. Nu heb ik dus echt een verschil gezien. De ene heeft duidelijk een horizontaal motief van gele en zwarte golfjes. De andere heeft weer een verticaal motief. Het rare echter is dat die met het horizontale motief ( pop ) veel dominater is dan de met de horizontale ( man ? ). Dat waar ik dan maar van aanneem dat het een mannetje is mist ook wat kuifveertjes. Ik denk dat dit komt omdat het popje regelmatig naar hem hapt als hij haar in de weg loopt of bij het eten stort, maar ook als het popje op mij zit mag het mannetje niet op mij zitten. Ze zijn wel broertje en zusje van elkaar. Herkennen jullie dit gedrag ? Ik vergat er trouwens wel bij te zetten dat ze elkaar overal volgen, waar de ene is, is ook de ander, gaat de ene over de grond lopen komt de andere er ook aan. Gaat er eentje op mij zitten wil de ander ook op mij zitten..

margreet

hallo,

Als een valkparkiet ca. 7 maanden is komt hij in de rui, bij bepaalde mutaties b.v.wildkleur (Grijs) komen de kenmerken naarboven qua geslacht. Mannetje gele kop, verliest de gestreepte staarveren, pop, grize kop, behoudt de gestreepte staartveren. Gepareld b.v., mannetjes verliest zijn parels, popje behoudt ze.
Bij Bonte valkparkieten zoals jij die hebt gebeurt dit niet, vandaar dat het geslacht op uiterlijk niet is vast te stellen.
Natuurlijk trekken de vogels naar elkaar toe, ze zijn van jongs af aan bij elkaar geweest. Normaal geen probleem. Of het nu 2 poppen of mannen zijn.
Als je ermee wilt kweken wel, dan zul je voor beide een geschikte partner moeten zoeken. Maar dan moet je eerst het geslacht weten.
Geloof niet alles wat ze je in een dierenwinkel vertellen.
Bij bepaalde koppels is het van te voren vast te stellen wat de jongen qua geslacht zijn. Zelf heb ik zo'n koppel. Maar dan moet je ook de splits weten.

Moeilijk allemaal he!!,
Ga eens na de startpagina, daar staat allerlei nuttige informatie. b.v. bij kweken of mutaties

groetjes Margreet

alex_vakje

dank, maar kan iemand mij even helpen bij dat gedoe tussen mijn valkjes

CitaatHet rare echter is dat die met het horizontale motief ( pop ) veel dominater is dan de met de horizontale ( man ? ). Dat waar ik dan maar van aanneem dat het een mannetje is mist ook wat kuifveertjes. Ik denk dat dit komt omdat het popje regelmatig naar hem hapt als hij haar in de weg loopt of bij het eten stort, maar ook als het popje op mij zit mag het mannetje niet op mij zitten. Ze zijn wel broertje en zusje van elkaar. Herkennen jullie dit gedrag ? Ik vergat er trouwens wel bij te zetten dat ze elkaar overal volgen, waar de ene is, is ook de ander, gaat de ene over de grond lopen komt de andere er ook aan. Gaat er eentje op mij zitten wil de ander ook op mij zitten..