1e jong uit het ei, wanneer beginnen ouders met voeren????

Gestart door mlanghou, 22 juli 2006, 09:35:52

« vorige - volgende »

mlanghou

Gisteravond laat is het gebeurt!!!!
Begin van de avond zag ik met het natsproeien al één van de eitjes bewegen. Ik meteen op deze site gezocht hoelang het nog duurt voordat het jonkie er dan uitkomt..... en ik kreeg de indruk dat dat best nog wel een dag zou kunnen duren. Schetste mijn verbazing dat ik om een uur of 11 veel lawaai in de kooi hoorde en toen ik ging kijken was er een roze wumpje uit het ei. Volgens mij dus echt net eruit.

Vanmorgen beter kunnen kijken... en het is een geel donsje met donkere ogen. Duidelijk piepend en bij mama al om eten vragend. (foto volgt maandag). Ik kan alleen niet zien of er ook daadwerkelijk eten van de snavel van mama naar het jonkie gaat. Er lijkt wel wat in het kropje te zitten, maar ik weet het niet zeker.

Vragen:
- vanaf wanneer gaan de ouders voeren?
- heeft iemand een foto van een jonkie van 1 dag oud met gevuld kropje?

...... nog twee eitjes te gaan......

groetjes,

Miranda

Riny

Hoy Miranda
Gefeliciteerd!
Hele kleine jonkie's krijgen in het begin van de ouders kropmelk.
Daardoor is het kropje niet zo vol ,als bij oudere jonkie's.
Het lijkt meer op een erwtje.
Sommige ouders gaan direct over tot voeden,andere wachten weer langer.
Als het heel erg lang duurt voor de ouders tot voeren overgaan, zou je wat water met druiversuiker aan het jong kunnen geven.
Dat zorgt voor extra energie, waardoor het jong toch bij de ouders gaat bedelen om voer.
Groetjes Riny :D

Karin

De eerste 24 uur kunnen ze zonder, omdat ze hun eidooier geabsorbeerd hebben, maar de meeste ouders beginnen wel binnen die 24 uur  ;)
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

mlanghou

Riny en Karin, bedankt voor jullie reacties.

Kunnen de ouders het jonkie ook overvoeren????  ??? Zijn kropje lijkt nu wel erg vol (maar ik heb geen ervaring en kan dus niet zo goed vergelijken) en ze blijven hem maar voeren, met z'n tweeen tegelijk.....

ik hoop nog wat van jullie te horen..
Miranda

Riny

Hoy Miranda
Daar hoef jij je geen zorgen om te maken.
Het ouderkoppel weet precies wat het moet doen.
Fijn dat ze zo goed voeren.
Groetjes Riny :D