12 mei 2025, 23:03:06

Nestje valkjes te warm

Gestart door nico3151, 22 juli 2006, 17:44:07

« vorige - volgende »

nico3151

Wij hebben een nestje van vier valkjes, waarvan nu de eerste is uitgevlogen. De rest heeft al een goed verenpak en kan niet ouder zijn dan een dag of tien, als de eerste die al is uitgevlogen.
Ze zitten in een buitenvoliere met twee etages van ca. 1.50 x 70 x 60 (b x l x h) cm, dit twee keer dus.
De temperatuur is de afgelopen dagen boven de 45 graden gestegen in de voliere. Dit koelen we met een grote ventilator, maar de jongen houden het niet uit: bekjes open, etc. Het is het tweede nest (niet gepland) in hetzelfde broedhok, dus er licht ca. 7/8 cm. uitwerpselen.

Ik wil de jongen er eigenlijk uithalen en los in de voliere zetten.
Is dit verstandig?
Krijgen ze dan nog wel eten?

Graag advies, morgen stijgen de temperaturen nog meer.

Groeten,

Nico
Hoek van Holland NL

Karin

Is dat buiten ? 45 graden ? Dan staat je volière zeker in de volle zon ? Gebruik witte lakens en parasols om de zon eruit te halen, want zo gaan de jongen dood.  Je kunt het broedblok aan de bovenkant open zetten, werkt dit niet voldoende, dan het jong in een kistje of iets dergelijks op de grond zetten. En verder.... maak je broedblok schoon ! 7 cm poep, hoe krijg je het voor elkaar  ;D Ik verschoon de blokken om de paar dagen.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Riny

Hoy Nico
Bij mij worden de broedblokken iedere dag 2x gecontroleerd en poepjes eruit gehaald.
Zelf zit ik ook graag schoon.
Wat je eventueel ook nog zou kunnen doen, is natte badhanddoeken over de nestblokken hangen.
Zo brandt de zon niet op het blok en blijft het koeler.
ook sproei ik iedere 2 uur de bodem van de voliere kletsnat, dat zorgt ook weer voor verkoeling.
Groetjes Riny :D

nico3151

Hoi,

Wel bedankt voor de twee reacties die we hebben ontvangen.
Wij zijn echt geen kwekers, maar door toeval overvallen door jongen en het was echt 45 graden in de volierie, dus in de broedblokken meer.

Ik heb de broedblokken nu leeggehaald, de jongen bij elkaar in een schaal gzet met een bodembedekker (houtsnippers) en we denken dat ze nog/weer gevoerd worden door de vader.
Morgen wordt het weer heet en dan koelen we weer wat met de ventilator.
Heb je nog suggesties, dan graag, vragen ook graag.

Nico en Elly