4 mei 2025, 13:34:25

Sietskes valkjes uit Almere.

Gestart door Quendi, 10 januari 2006, 20:51:57

« vorige - volgende »

Quendi

Ik heb dit koppel vandaag samen gevoegd in de kamervoliere die op mijn kamer staat. Ik hoop dat ze deze winter willen kweken. Ik hoop op geelwangetjes  ;D, en anders kanssplit bleekwangen, aangezien ik nog steeds niet de mutatie van deze man weet.

Gr Sietske

Mariska

Ik zet ze even hier okè ;)

Kun je ze boven elkaar zien.

Liefs
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Quendi

Hoi Mariska,

Bedankt voor je foto's  ;D. Mijn manneke zal dan wel een geelwang man zijn. Scheelt dat even, heeft hij meteen een geschikte partner.

Op het moment doet ie lekker vervelend, zit ie te raggen tegen de tralies, maakt best wel veel geluid.

Ook 's ochtends, is het nu helemaal erg. Normaal gesproken was Willie de enige kerel op mijn kamer. Maar nu de geelwang ook op mijn kamer zit, houden ze hele serenades 's ochtends vroeg als ik nog lekker zit te slapen!!  :-\. Hahaha. Maarja, dat moet ik er maar voorover hebben. Willie is nu een beetje in zijn ego gekneust, want hij was altijd de baas, maar nu er een indringer is, is hij helemaal gefixeerd op die kamervoliere, en loopt ie macho te doen joh, niet normaal.

Gr Sietske

Mariska

Bij mij houden ze 's nachts serenades :-\

Buiten!!! :o

Nog geen commentaar van de buren gehad gelukkig.
Hopelijk houden ze er snel mee op ;D

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Quendi

Hoi Bonnie,

Ik las je berichtje die je veranderd had, maar je vertelde dat je opzoek ging naar een forse wildkleur pop, maar ik dacht dat je van mij een geelwang pop wilde?

Maar je staat zowiezo bovenaan de lijst, dus je mag kiezen of je een mannetje of een popje wilt. Ik weet niet of ik zelf een geelwang pop wil aanhouden, maar ik denk het wel. Of hij split cinnamon is weet ik niet, maar er komen zowiezo ook grijze geelwang poppen uit, die zijn er geen split voor, dus dat scheelt. De helft van de mannen zouden dan split cinnamon kunnen zijn als mijn mannetje split cinnamon is. Hopen dat als jij een mannetje hebt, dat hij dan niet split cinnamon is.

Maar gemiddeld gezien zou er in een nest van 4 jongen 1 grijze geelwang pop moeten zitten. (als de man split cinnamon is, en wie weet is hij dat helemaal niet, dan 2 grijze geelwang poppen  ;D)

Als ik zelf een geelwang pop aanhou, ga ik opzoek naar een grijze geelwang man voor haar. Zal wel moeilijk worden, maar je weet maar nooit. Het kost dan nog een jaar tot ze kweekrijp is, dus ik heb zowiezo nog een jaar om te zoeken.

Gr sietske

Ed

Citaat van: Bonnie op 23 oktober 2006, 03:18:23
Aangezien de meeste geelwang poppen ook cinnamon zijn, is het te verwachten dat jouw man de split voor geelwang en cinnamon op hetzelfde chromosoom heeft. Alleen door een reversed crossover zou je in dat geval wildkleur geelwang popjes kunnen krijgen. Anders komen er of wildkleur popjes uit of cinnamon geelwang popjes. Tenzij... jouw man niet split is voor cinnamon OF cinnamon en geelwang niet op hetzelfde chromosoom heeft zitten :) In dat laatste geval krijg je of cinamon poppen of wildkleur geelwang poppen.

IK ben benieuwd, spannend is het wel in elk geval :)

Hoi Sietske,

Ik zie dat Johan Cruijf heeft gesproken ik vindt het een uitdaging wat je doet. Mocht je er achter komen om jouw man niet split cinnamon is dan wil ik graag een split geelwang man van je kopen. Mocht je er niet achter komen dus krijg je er geen cinnamon geelwang uit. Dan wil ik wel een jong tegen over mijn cinnamon geelwang pop zetten. Komen er wildkleur geelwangen uit dan is jouw man niet split voor cinnamon , komen er cinnamon geelwangen uit dan is hij het wel.

Groetjes
Ed

Quendi

23 oktober 2006, 10:20:31 #276 Last Edit: 23 oktober 2006, 10:36:06 by Quendi
Hey hey, heel erg bedankt voor jullie uitleg, maar ik weet best veel van genetica hoor  ;).

Ik ben het er niet mee eens dat geelwang op hetzelfde chromosoom ligt als de cinnamon (we spreken er nu even over alsof hij dus split cinnamon is). Want hij IS geelwang, als hij dus split cinnamon is, is hij dat voor de helft in het eggie. Dus hij krijgt grijze geelwang poppen en cinnamon geelwang poppen. Het betekend dus niet zo dat als hij split cinnamon is, al zijn popjes cinnamon geelwang zullen zijn. Slechts de helft van zijn popjes. En de helft van zijn zonen zullen er split voor zijn.

Dit als hij het van zijn mammie heeft ge-erft:

Moeder:wildkleur
Vader:geelwang split voor {X2: cinnamon}

man afkomst:
50% wildkleur split voor {X1:  geelwang}
50% wildkleur split voor {X1:  cinnamon geelwang}

pop afkomst:
50% geelwang
50% cinnamon geelwang

En dit van zijn pappie:

Moeder:wildkleur
Vader:geelwang split voor {X1:  cinnamon}

man afkomst:
50% wildkleur split voor {X1:  cinnamon geelwang}
50% wildkleur split voor {X1:  geelwang}

pop afkomst:
50% cinnamon geelwang
50% geelwang

Dus Bonnie, wat jij verteld dat ik OF geelwang poppen OF cinnamon geelwang poppen eruit krijgt, gaat niet helemaal op.

Plus dat de man nooit cinnamon en geelwang op verschillende chromosomen heeft zitten, want dan zou hij split geelwang moeten zijn, maar hij IS het, dus heeft hij geelwang op beide chromosomen. Dus is cinnamon altijd op hetzelfde chromosoom waar een geelwang-gennetje ook op zit. Alleen is het andere geelwang-gennetje helemaal alleen. Want als daar ook een cinnamon op zou zitten, dan was mijn man cinnamon geelwang geweest. Er kan dus ook geen sprake zijn van mogelijke crosse over, want het cinnamon gennetje kan van de ene geelwang gen naar het andere geelwang gen. Maar dat maakt verder geen verschil in de jongen die eruit komen. Dus een mogelijke cross over zie je niet eens in het nest.

Ow en Ed,
Mocht mijn man geen split cinnamon zijn, dan kom je zeker in aanmerking hoor. Maar het lastige is, dat het ook zou kunnen dat er in dat nest toevallig geen cinnamon zit, terwijl de man misschien wel cinnamon kan zijn. Dat is kans van 1 op 4 dat er een cinnamon uit komt. Statistisch gezien, zou ik dus 4 jongen in het nest moeten hebben om het uit te wijzen, maarja,.. met de natuur weet je het nooit  ;D. Wie weet komen er wel alleen mannen uit (en dan kan ik weer nadenken over dat mijn man mischien wel bleekmasker is,... maar dat is een ander verhaal)

Gr Sietske

Quendi

Hahahaha LOL!!  ;D. Nou maakt helemaal niets uit hoor, dacht inderdaat al dat jij dacht dat hij split was, en niet volledig geelwang.

Maarjah, inderdaat kan je nooit van te voren zeggen wat er uit gaat komen. Ik had altijd nesten met bont geparelde en bonte jongen in 1 van mijn oude koppels. En na ongeveer 6 nesten zaten er ineens 2 lutino's in. Dat is inderdaat ook een leuke verassing. We zullen wel zien. Er komen iig wildkleur geelwang popjes uit. En dan maar hopen dat de mannen geen split voor cinnamon zijn.

Gr Sietske

Quendi

Hoi iedereen,

Even een kleine update:

Pimmetje, de primrose gaat helaas niet naar Mariska omdat ze een mannenoverschot heeft. Heel erg jammer, want hij zou daar een goed leventje hebben gehad. Daarom ben ik dus weer opzoek naar een goed baasje voor hem, en het liefst ook voor zijn vrouwtje. Hij is getekend opaline split cinnamon. Het is niet honderdprocent zeker dat hij primrose is. Maar hij heeft maar enkele veertjes grijs. Zijn popje is opaline split bont.

Samen krijgen ze hele mooie nesten. Zoals gepareld split bont kanssplit cinnamon, gepareld bont kanssplit cinnamon en cinnamon bont gepareld. 

Dus als iemand misschien iemand weet die nog opzoek is naar een ervaren koppel, laat het me even weten aub ;).

Op het moment zijn hun jongen beide uitgevlogen. 1 daarvan zit op mijn kamer en eet al zelfstandig. De ander moet nog van zijn ouders leren eten. Beide gaan ze als het goed is het weekend van 5 en 6 november naar hun nieuwe baasje.

Met de andere koppels gaat het uitstekend. Iedereen is nu in rust, alle blokken zijn weg. Behalve bij het geelwang koppel op mijn kamer. Ik heb vandaag het blok bij hun erin gedaan en op het moment zit het mannetje het gat verder uit te knagen (alsof het nog niet groot genoeg is  ;D). Maar dat is dus ook een goed teken dat hij het even komt re-stylen.

Nou, verder heb ik eigenlijk niets...

Gr sietske

Quendi

Hoi Iedereen,

Ik sluit mijn dagboek omdat ik niet zoveel meer te zeggen heb nu het broedseizoen voorbij is. Ook wordt er niet echt reageerd.

Volgend broedseizoen open ik weer een nieuw dagboek.

Allemaal heel erg bedankt voor jullie leuke berichtjes!

Gr Sietske

Ed

Hoi Sietske,

Gaat alles goed voor de rest ik begrijp dat je je dagboek sluit maar hoe kom ik er achter. Dat je binnen koppel met jongen zit (geelwang).

Groetjes
Ed

Riny

Hallo allemaal
Op verzoek van Sietske sluit ik haar dagboek.
Groetjes Riny / moderator