12 mei 2025, 06:08:59

besmettelijk voor mijn valk?

Gestart door foeksie, 10 juli 2003, 23:32:36

« vorige - volgende »

foeksie

10 juli 2003, 23:32:36 Last Edit: 11 juli 2003, 13:01:34 by foeksie
hoi iedereen!
Ik heb even een vraagje!!! Ik heb een grasparkietje die misschien de franse rui ( kruiperziekte ) heeft! Is deze ziekte besmettelijk voor mijn valkparkiet?????!!!!! Ik heb het al in verschillende dierenwinkels gevraagt die wisten het niet, hopelijk kunnen jullie helpen!ik wil ze niet allebij kwijt! :-[
alvast bedankt

hier nog even een aanvulling op mijn vraag!
in ieder geval al bedankt voor de reacties.
We hebben een grasparkiet gehad die van jongs af aan al een probleem met de bevedering had. Deze hebben we eigenlijk uit medelijden gekocht, omdat ie zo slecht in de veren zat! Deze heeft nooit kunnen vliegen, en werd steeds kaler! uiteindelijk is dit parkietje na veel dierenarts bezoeken en een hoop onkosten overleden. De grasparkiet die we nu nog hebben vertoont sinds dat dit grasparkietje dood is dezelfde symptonen, terwijl dit altijd een goede vlieger is geweest. Deze krijgt nu onder de vleugels, en bij de buik kale plekken!Ook de vleugels lijken gekortwiekt, legt geen nieuwe veren hier aan, en ze heeft ook geen staart meer! maar toont verder geen ziek gedrag. Omdat hij dezelfde symptonen heeft zijn we bang dat het dus een besmettelijke ziekte is! Hier zijn we mee naar de dierenwinkel gegaan, en die zei dat het hoogstwaarschijnlijk kruiperziekte is! Nu zijn we dus heel bang voor welke ziekte dit beestje heeft, en of dit besmettelijk is voor onze Valk!!! Hopelijk weten jullie met deze informatie meer! alvast bedankt groetjes Carina ::)

Karin

Nee hoor, niet besmettelijk. Het komt door een slechte voeding in zijn jeugd of door een erfelijke afwijking. Ik heb er vroeger ook zo één gehad, een grasparkietje met kruipersziekte.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi,
Volgens mij is kruiperziekte wel degelijk zeer besmettelijk !!!
Het is een virusinfectie en heeft niets met voeding te maken.
Ik heb er laats een heel stuk over gelezen maar het is alleen gevaarlijk als je kweekt want alleen jonge vogels kunnen het krijgen en oudere alleen overbrengen.
Het is een soort Polyo wat bij mensen voorkomt en het virus wat dat overbrengt lijkt daar kwa naam ook wel wat op.
Het heeft dus niks met een slechte voeding te maken en je hebt er ook verschillende gradaties in en jongen kunnen er ook aan doodgaan als het de ergste gradatie is:-(
Als je wat meer wilt weten over die ziekte lees dan maar even de volgende link >>>>>>
http://dierenkliniek-de-toren.nl/Ziekte_info/Vogelkliniek/Polyoma/polyoma.html
Maar voor je valkparkiet hoef je je dus geen zorgen te maken en je grasparkietje kan er ook oud mee worden hoor alleen zal ie niet kunnen vliegen maar daardoor word ie wel heel aanhankelijk.
Alleen met kweken dus uitkijken maar ik denk dat je dat toch nog niet van plan bent.

Groetjes, Paul

Karin

O, toen ik zo´n parkietje had heb ik naar de Universiteit in Utrecht gebeld en daar zeiden ze dat het door erfelijkheid of slechte voeding bij de kweker kwam. Ik heb het parkietje zo´n 2 à 3 jaar bij andere parkietjes gehad voor het dood ging ( tja, helaas worden ze vaak niet oud  :'( ) en die hadden nergens last van. Zou ik geluk hebben gehad en hadden ze het mis in Utrecht ?  :o

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi,
Wat ik uit dat stukje begreep raken ze op een gegeven moment wel van het virus af meestal dus dan is er geen gevaar meer.
Het stukje komt van een site van een dierenarts dus die zullen wel weten waar ze oer praten en ik denk dat ze het in utrecht niet precies wisten.
Zeker de laatste tijd word er steeds meer bekend over vogels wat ziektes betreft en dat is alleen maar gunstig.

Groetjes, Paul

Lique

In een boekje staat:
De oorzaak van deze ziekte is niet precies bekend. Wel bekend is dat de kropmelk van de ouders van aangetaste jongen minder eiwitten bevatten. Daarnaast zouden erfelijke faktoren en voedingsfouten een rol spelen. Er wordt wel geexpirimenteerd met de toevoeging van bepaalde aminozuren aan het voer van de ouders, maar het resultaat wisselt sterk.
Soms helpt het de hokken en huiddelen te ontsmetten met een goed ontsmettingsmiddel.
Er is nog veel onderzoek nodig om dit probleem op te lossen.

Groetjes Lique

Paul

Hoi Lique,
Ik denk dat dat boekje misschien al een tijdje oud is en ze nu de oorzaak ontdenkt hebben.
Vandaar dat dat ontsmetten helpt als het om een virus gaat.
Volgens de site van dierenkliniek de Toren gaat het dus echt om een virus en die bedenken zoiets niet zeker omdat het virus ook een naam heeft.
http://dierenkliniek-de-toren.nl/Ziekte_info/Vogelkliniek/Polyoma/polyoma.html
Er staat nog veel meer uitleg daar over andere ziektes, echt heel interresant om eens te lezen allemaal.
Tegenwoordig word er steeds meer onderzoek gedaan naar ziektes bij vogels en dat is heel fijn en ziektes worden dan misschien steeds meer te bestrijden :-)

Groetjes, Paul

foeksie

Iedereen in ieder geval hartstikke bedankt voor jullie hulp! Ik ben met de grasparkiet naar de dierenarts geweest, deze zei dat het eenzaamheid was, en daarom veren ging plukken, gelukkig maar, dacht ik. Maar helaas mijn parkietje heeft de reis niet overleeft, door de stress is hij overleden! :-[
voor alle zekerheid de kooi van mijn valk ( kinky ) helemaal gereinigd! Helaas moeten we nu de grasparkiet missen, en hopen dat de dierenarts gelijk had, met de eenzaamheid.
groetjes foeksie

demi

hoi foeksie

wat naar voor je!
ik wens je veel sterkte met je verlies

diana w

Paul

Hoi Foeksie,
Wat erg dat je grasparkietje het niet heeft gehaald :-(
Ik weet niet of het van de stres gekomen is.
Tamme vogels kunnen er vaak goed tegen hoor, ik neem er ook wel eens eentje mee als ik naar mijn schoonouders ga en de reis vinden ze juist heel erg leuk.
Ze kijken dan hun ogen uit en fluiten naar dingen die ze buiten zien.
Dat zijn dan wel valkjes die ik meeneem, mijn grasparkieten zijn niet tam en die blijven thuis.
Maar misschien dat je grasparkiet toch ziek is geweest.
En kruipers zijn inderdaad ook zwakker dan gezonde vogels.
Sterkte met het verlies.

Groetjes, Paul