4 mei 2025, 00:35:42

Electrolyten

Gestart door spikey, 27 juni 2006, 17:57:25

« vorige - volgende »

spikey

27 juni 2006, 17:57:25 Last Edit: 28 juni 2006, 08:19:24 by Inger m
Dit is een reactie op een opgesplitst bericht.
Opgesplitst door Global Moderator

Ik weet dat elektrolyten iets is wat ook aan paarden worden gevoerd als ze niet snel genoeg aankomen.
Het is wel 'agressief' spul. Het moet echt precies gedoseerd gevoerd worden anders gaat zelfs een paard er dood aan...
Elektrolyten mogen ook nooit gevoerd worden zonder vooraf advies van een dierenarts (maar dat heb je wel, dus dat is geen probleem).
Waarschijnlijk heb jij goed advies gehad van te voren.
Maar de gevolgen van elektrolyten zijn groot als er maar gewoon wat mee gedaan wordt.

In jou geval was je er waarschijnlijk wel verantwoord mee bezig, denk ik toch :)

Inger m

Hoi,
Electrolyten zijn zouten, die aan dieren worden gegeven wanneer ze zijn uitgedroogd. Het is een dehydratiemiddel en zorgt ervoor dat het lichaam weer de juiste fysiologische waarden krijgt. Het is belangrijk dat een uitgedroogd dier vocht krijgt met electrolyten, omdat alleen water de uitdroging zou kunnen verergeren. Het lichaam is dan niet meer in evenwicht.

Ik heb nooit gehoord dat electrolyten echt gevaarlijk zijn. Wel moet er verstandig mee worden omgegaan. Een te hoog gehalte zou maag- en darmproblemen kunnen veroorzaken.

Electrolyten zijn vrij verkrijgbaar (kun je bestellen via internet of gewon in de winkel) en hoeft dus niet voorgeschreven te worden door een dierenarts. Veel sportdrankjes bevatten bv. ook electrolyten.

Toch is het wel heel verstandig om in geval van uitdroging een dierenarts te raadplegen voor juist advies. Zomaar electrolyten geven is niet nodig en inderdaad ook niet verstandig. Net als bepaalde vitaminen (vetoplosbare) zou je ze kunnen overdoseren.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.