9 mei 2025, 08:29:11

Valkjes eten niet in buitenvoliere

Gestart door lolliefant, 26 juni 2006, 20:48:57

« vorige - volgende »

lolliefant

26 juni 2006, 20:48:57 Last Edit: 26 juni 2006, 20:51:37 by lolliefant
Hoi allemaal

Ik heb een vraag.  Mijn tamme valkjes (waarvan 2 is gekortwiekt)  zitten sinds een paar dagen in onze nieuwe buitenvoliere.  Overal in de binnenhok en buitenvoliere heb ik genoeg touwen en stokken geplaatst zodat iedereen er overal bij kan.

Mijn voer heb ik in de binnenhok gedaan.  De binnenhok is in een blokhut gebouwd.  De reden dat ik niet voer in de buitenvoliere willen plaatsen, is omdat ik te bang ben dat mijn andere valkjes makkelijk zullen wegvliegen (ik heb geen sluis) en de kans is groot als ik vaker naar binnen moet om de voer en water te verversen.  Omdat ze tam zijn, vliegen ze gelijk op mij af als ik naar binnen wil.  Dus vandaar is het beter het voer in de nachtverblijf te maken, waar ik die met een klein luikje kunnen verversen.

Maar nu heb ik een probleem.  Ze willen niet in de nachthok.  Ik heb ze de afgelopen 3 dagen 'savonds erin gedaan (opgepakt en erin gedaan), en dan de opening dichtgemaakt zodat ze de nacht erin moest blijven, en dan gingen ze heel gulzig eten en drinken.  Maar de hele dag gaan ze er niet uit zichzelf naar binnen.  Ik ben bang dat ze nu te weinig voeding krijgt, en heb ik extra trosgierst en water maar in de buitenvoliere gedaan,  maar ik ben bang dat ik het zo niet oplost en leert dat de eten binnen is. 

Wie kan me hier een oplossing voor geven? 

Groetjes
Marijke

Inger m

Hoi,
Ik zou ze een paar dagen in het binnenhok houden, zodat ze zich daar goed op hun gemak voelen en leren dat daar het eten is.

Aan de foto te zien is het binnenhok voldoende licht, dat is belangrijk, want valkparkieten zitten graag in een lichte ruimte overdag.

Is het invlieggat voldoende groot? Zorg dat ze gemakkelijk naar binnen en naar buiten kunnen (evt groter maken). Daarna is het een kwestie van bekijken hoe het gaat. Laat ze desnoods daarna's ochtends wat langer binnen (tot 9 uur, daarna hebben ze wel gegeten) en voer (voorlopig) helemaal niets in de buitenvoliere. Zo leren ze dat binnen het eten te halen is. Zet ze aan het eind van de middag binnen, dit is voertijd en dan kunnen ze daarna rustig een plekje zoeken voor de nacht (dus rond 5 uur en niet pas rond 8 uur bv. dat is te laat).

gr Inger

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

lolliefant

Hoi Inger

Geweldig idee.  Dat gaan ik zeker doen.  Hoe lang denk je dat ik ze binnen moeten laten?  Hoeveel dagen? 

Of kan ik ze ook binnen laten tot een uur of 9:00/10:00 en dan naar buiten laten gaan tot een uur of 17:00.  Wat zou de beste zijn voor ze?

Groetjes
Marijke

Inger m

Hoi,
Ik zou ze 3-4 dagen binnenhouden en daarna naar buiten laten vanaf 9-10 uur en naar binnen om 16-17 uur. Buiten totaal geen voer geven, wel water.

Zet evt het voer dichtbij het invlieggat.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.