8 mei 2025, 03:53:38

verplicht ringen?

Gestart door Saskia, 8 juli 2003, 22:33:45

« vorige - volgende »

Saskia

Ik heb op een mailinglijst gelezen dat je vanaf juni verplicht bent jongen te ringen.Wie weet daar meer van?Is dat ook als je af en toe een nestje kweekt?En waar moet je je dan aanmelden om ringen te krijgen?

yentl

Nu kom je me met wat aan hoor!
Nee sorry, ik weet ook van niks, maar ik heb nu een nest jongen zitten, die zijn niet geringd, moest dat dan misschien???  En daarbij nogeens ik kan niet eens ringen.

groetjes Yent'l

Stijn dc

hello

ik weet ok van niks, alle hier in belgie heb ik er nog niks van gehoord, maar als het toch moest dan moet je bij de vogelbond gaan! maar ik weett dat die ringen redelijk duur zijn!!

SDC:D

Kolkkie

Hoi Saskia,

Vogens mij is het ringen alleen verplicht als je met je vogels naar tentoonstellingen gaat. Voor gewoon kweken hoeft het niet. Zeker weten doe ik het niet hoor.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Saskia

9 juli 2003, 02:16:24 #4 Last Edit: 9 juli 2003, 02:18:29 by Saskia
Er zal denk ik geen boete ofzo op staan als je het niet doet.Maar ik vroeg het me zo af.Dus je hoeft je niet druk te maken als geen ringen hebt.

Paul

Hoi Saskia,
Ringen moet vaak wel bij de heel zeldzaam voorkomende vogels en de beschermde soorten.
Er is een lijst waar in staat welke vogels je moet ringen en welke zelfs nog een vergunning erbij nodig hebben.
Kijk maar eens in die lijst op http://www.birdway.host.sk/citeslijst.htm
Daar kan je het een en ander zien staan.
Ik denk niet dat het bij valkjes verplicht word want daar zijn er zoveel van.
Maar je weet het nooit wat een gekke dingen ze weer gaan bedenken.

Groetjes, Paul

Karin

Hoi allemaal,

Iemand op mijn mailinglijst had het gezegt ( daar zit Saskia ook op  ;D ), het stond bij hun in de krant. Maar.... kranten maken natuurlijk ook fouten. Het had volgens de krant te maken met de nieuwe wet die per 1 mei is ingegaan en dat de consument op alles, dus ook planten en dieren, 6 maanden garantie krijgt. Vogeltje binnen 6 maanden dood , nieuw vogeltje, vogeltje bevalt toch niet, omruilen.... Waanzin natuurlijk ! Vergeet je je vogel een week eten te geven, gaat hij dood , moeten ze een nieuwe geven  ::) Of je hebt een vogel thuis die je al jaren hebt en één pas. Nr 1 gaat dood en je gaat er mee naar de dierenwinkel en beweerd dat het vogel nr 2 is. Weten zij veel.  Maar ik heb overal gezocht op internet over het verplicht ringen en het nog niet kunnen vinden. Ik denk zelf dat dierenwinkels ( als ze slim zijn ) de ringnummers op schrijven zodat ze in iedergeval zeker weten dat de dode vogel bij hun gekocht is. Maar hoe ze dat gaan doen met een goudvis.... ?? Streepjescodes ??  ;D ;D ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Mirjam-Moniek

Kazoo, aan de ene kant is de wet natuurlijk een beetje raar, maar aan de andere kant ook goed. Ik heb een website over cavia's en mensen kunnen mij ook vragen stellen. Nou was er iemand die 2 jonge cavia's had gekocht en eentje daarvan bleek al zwanger te zijn. Als cavia's te jong zwanger worden, is dat zeer ongezond. De vrouw is nog naar de dierenwinkel geweest om ze te vragen de mannetjes van de vrouwtjes te scheiden en ze werd gewoon uitgelachen. Ook worden er bijv. zieke puppies verkocht in dierenwinkels. Dus is het wel goed dat ook dierenwinkels gedwongen worden verantwoordelijk te zijn voor de kwaliteit van hun dieren. De kans is groot dat dierenwinkel hun dieren beter gaan verzorgen en ze medisch keuren voor ze ze verkopen om te kunnen bewijzen dat zij niets verkeerd hebben gedaan met het dier.
En dat mensen een diertje terugbrengen als ie niet bevalt, is ergens niet echt netjes. Aan de andere kant, wat voor leven denk je dat een ongewenst diertje heeft?

yentl

Ik zou het echt wel erg vinden voor die beesten als je ze moet ringen. Het kan natuurlijk geen kwaad om ze te ringen, maar niemand kan toch zomaar wetten stellen voor je eigen dieren!
Ik vind eigenlijk best wel dat dat je eigen keuze moet zijn of je valkjes ringt. Ik doe het niet, want ik kan het niet goed, ik zou de kleindjes alleen maar verwonden.

(p.s. het gaat heel goed met ze, ben weer van gedachte verandert, 'k denk dat de oudste een geparelde bonte is)

groetjes Yent'l

Karin

Hoi Mirjam-Moniek,

Gelukkig verzorgen de dierenwinkels hun dieren prima ( het is toch hun visitekaartje ) en als je dier binnen een paar weken dood gaat krijg je wel een nieuwe, maar.... ook als die na 5 maanden dood gaat. Dat kan nooit door de verzorging in de dierenwinkel komen. En daarnaast, weet je wat er gebeurt met de dieren die terug komen ? Die zijn te oud om te verkopen en gaan terug naar de handelaar. In het gunstigste geval worden ze ingezet voor de fok, in het slechtste geval worden ze gevoert aan een hongerige python  :'( Ja, verkocht als levend voer dus  >:( Veel mensen weten dat niet, maar handelaren gaan de dieren echt niet naar een opvang brengen of zo. Dus of die wet nou zo leuk is voor de dieren... Jammer dat je vriendin een cavia bij zo´n onverantwoordelijke dierenwinkel heeft gekocht, maar zulk soort dierenwinkels prijzen zichzelf wel uit de markt... Er is geen slechtere reclame dan slechte mondelinge reclame  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Mandy

Slik...als voer joh...wat vreselijk zeg, dat heb ik echt nog nooit gehoord, bah wat erg zeg.... :'(

Ringen is niet verplicht bij valkparkieten hoor. Maar als je met een valkje naar een tentoonstelling wilt gaan moet ie wel geringd zijn. Is tie dat niet of met een ringnummer van een ander kost het je strafpunten dacht ik. :-/
En Yentl, alles is te leren, ook ringen, is echt niet moeilijk, alleen ff eng de eerste keer. ;)

Tja, er zitten zeker haken en ogen aan die wet. En het geldt dus niet voor de hobbykwekers onder ons hé. Maar als er iets mis gaat mag ik toch aannemen dat er op een fatsoenlijke manier naar een oplossing gekeken wordt.  ::)
Er is bv pas iemand geweest waarvan een jong grasparkietje dood is gegaan. We weten niet zeker hoe het komt, maar die mv mag voor de helft een nieuwe bij me komen halen. Mooi opgelost toch?
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Karin

Ik weet niet of het voor hobbykwekers ook zal gelden  :-/ Maar ik vind het ook heel netjes als het onderling geregeld wordt. Niet na een jaar natuurlijk, en ik zou graag mijn eigen "kweekbroed" terug willen als iemand bijvoorbeeld allergisch is. Dan zoek ik er wel iemand anders voor. En ja, ik heb zelf een blauwe maandag in een dierenwinkel gewerkt, vandaar dat ik het weet  ::)

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Mirjam-Moniek

Kazoo, er kunnen erfelijke afwijkingen zijn die komen door slechte fok die naar een paar maanden pas aan het licht komen. In dat soort gevallen lijkt het me juist wel goed dat de verkoper aansprakelijk wordt gesteld. Maar goed, de moeilijkheid is inderdaad om vast te stellen of de koper of de verkoper in de fout is gegaan. Ik denk dat daar vanzelf wel iets op wordt gevonden om dat makkelijker te kunnen bepalen.
Als dieren worden verkocht als levend eten, is dat natuurlijk zielig voor dat beestje. Aan de andere kant, het is ook zielig om de python te laten verhongeren. Dat is immers ook een beest. In de natuur worden levende dieren ook op die manier gegeten. En laten we eerlijk zijn, voor de meeste mensen worden heel lieve koeitjes, varkentjes en kipjes dood gemaakt zodat wij ze kunnen eten. Vaak worden ze daarvoor ook op een vreselijke manier gehouden. Wij weten dat, zijn er vaak wel tegen, maar eten het vlees er niet minder om.