12 mei 2025, 14:56:21

half verzorgde jongen of niet?

Gestart door yentl, 8 juli 2003, 23:36:54

« vorige - volgende »

yentl

Het komt nog niet voor, maar
ons broedtrio gaat niet meer op de kleintjes zitten :o.
Stormy is nu 2,5 week oud ongeveer, Spirit bijna 2 weken en de jongste is nu een dikke week oud (zijn oogjes zijn half open). Ze krijgen nog wel eten natuurlijk, en Sparkel verdedigd de nest nog, maar de andere valken kunnen zonder moeite in de nestkast.

12 juli vertrekken we naar Italië, de ideale periode voor ons trio om te beginnen plukken, ze doen dit niet, maar wat gedaan als ze dit doen, ik ben dan weg... en geen handopfok in't dierewinkeltje (misschien in den Avv, daar ben ik nog niet geweest). Mijn grootmoeder en grootvader verzorgen dan de dieren bij ons.

Moet ik hen vragen of ze elke dag naar de kleintjes moeten kijken? Als onze vogels met plukken beginnen, moet er dan handopfok worden gedaan?

Hoeveel eten moeten die valken dan binnenkrijgen(hoeveel porties per dag en bij welke leeftijd? Vanaf welke leeftijd bij valkjes moet je stoppen met de spuit en kan je ze gewoon zaadjes laten eten?

Ik heb er geen flauw benul van dus, en ik heb niet graag dat er iets met de kleintjes zou gebeuren als ik weg ben... mijn grootvader weet wel hoe hij handopfok moet doen, maar die doet dat wel met duiven en zo van die soort vogels, en een valk is ook weer geen duif...

groetjes Yent'l

Paul

Hoi Yentl,
Als de jongen inderdaad wat ouder worden gaan de ouders er niet meer op zitten dat is normaal als ze maar wel blijven voeren is er niks aan de hand.
En laten we hopen dat de ouders de jongen niet plukken.
Maar mochten ze het doen dan gaan ze er niet dood aan hoor en ze blijven ze wel goed voeren.
De veertjes komen vanzelf terug, ik stond ook voor de keus handopfok of toch maar wat laten plukken.
Ik heb de ouders uiteindelijk wel laten voeren maar de jongen appart gezet zodat ze minder geplukt werden.
Ze zitten nu weer aardig in de veertjes gelukkig.
Dus met een beetje plukken zou ik niet meteen met de hand gaan voeren.
Natuurlijk wel goed in de gaten houden.

Groetjes, Paul

yentl

Hoi Paul,
goed te weten, bedankt.
't is te hopen natuurlijk, het zou ook geen zicht zijn, maar hoe kan je die beesten nu apart zetten in een buitenvolière?

Paul

Hoi Yentl,
Je zou in de buitenvolliere een kooi erin kunnen zetten waar je tijdelijk de jongen in zet dan.
Mandy heeft dat ook zo opgelost en het werkt prima.
Maar dat is dus alleen als het echt helemaal fout gaat hoor.
Normaal hoeven de ouders de kleintjes niet te plukken.

Groetjes, Paul