3 mei 2025, 00:19:42

Bouw driehoekige kamervoliere

Gestart door Marcel, 7 juli 2003, 23:45:51

« vorige - volgende »

Marcel

IK heb trouwens sinds een paar dagen een soort 'aanvliegsteiger'. Ze willen namelijk bijna nooit makkelijk naar binnen en ik hoop dat ze geleidelijk aan toch leren om zelf naar binnen te gaan. Ze zitten liever bij mij of vliegen on het rond, dan dat ze gaan eten...

Als iemand een foto van de steiger wil of een recente foto van mijn twee 'wilde' mannetjes... dan plaats ik die nog wel even.

Speedy

Hoi Marcel,

Ja natuurlijk willen we die zien ;D altijd leuk hoe jij ermee bezig bent hoor.
Dus het zijn toch 2 mannen, gelukkig kunnen ze het goed met elkaar vinden dus.
Wie weet kom ik wel een keer een tak weghalen bij, ik woon in buiten.

Groetjes,
   Trudie

Renata de Haan

Hallo Marcel,
Zit een beetje giechelig achter mijn computer op dit moment. Mijn mannetjesvalk "Draco" zit de meest debiele geluiden te maken. Hij heeft samen met z'n maatje "Julia" heel lang in een dierenwinkel gewoond en kan zo'n beetje alle vogels nadoen die ze in hun assortiment hebben. Klinkt toch gek om een valk te horen zingen als een kanarie.
Mijn takken pluk ik altijd bij mijn zus uit de tuin. Zij heeft een hele grote wilg staan en af en toe mag ik die snoeien.
Ik heb inmiddels een ontwerp gemaakt voor mijn kamervoliere, gebaseerd op jouw driehoekige voliere. Hij wordt bij mij wat hoger, omdat ik de kooi op wieltjes wil zetten met een opbergruimte eronder voor voer e.d. Ik hoop snel te kunnen beginnen.
Groetjes Renata :)

Barbara

Hoi Marcel,

Natuurlijk willen we foto's zien! :-)

Mijn schatten zitten in een tot volière omgebouwde stellingkast en ze kangen nooit aan de balken, had ik wel verwacht. Ik geef ze zelden natuurtakken, heb ik niet in de buurt, maar ze hebben veel speeltjes en elkaar, dus ze vermaken zich blijkbaar wel.

Groetjes,

Barbara

Renata de Haan

Hallo, ben ik weer even.
Ik dacht ik kijk even in de folder van de bouwmarkt voor multiplex. Moet simpel zijn toch? :'( Niet dus. Ik zie watervast verlijmd multiplex, grenenmultiplex, merantimultiplex. Ja, welke is nou het meest geschikt? Ik ben niet van plan de voliere te gaan verven, want ik heb veel grenen in mijn huis, dus ongeverfd staat het mooist. Marcel welke soort multiplex heb jij gebruikt?
Groetjes Renata

Paul

Hoi Marcel,

CitaatVlakparkieten zijn in vergelijking met kaketoes in ieder geval absoluut geen slopers, het is maar net wat je gewend bent!!!

Ik heb er hier een paar bij die niet onder doen voor een kakatoe hoor  :D
De sierlijke bovenrand van de boekenkast is er helemaal vanaf, deurposten stukgeknaagd,behang slopen ze van de muren, gaten pikken ze in de kalk van de muur, dan hanglampen in de kamer zijn vier keer bij de bedrading doorgeknaagd wat 2 keer voor een donker huis heeft gezorgd :-)
Dit jaar zijn er 4 kerstboomverlichtingen stukgebeten de lampjes totaal van de draden gebeten en de dikke monitorkabel van de computer is over een lengte van 30 cm helemaal kaalgepikt en doorgebeten.
Wil je nog meer horen  :D
Nee slopen doen ze hier niet  ;D
Maar plaats zeker de aanvliegstijger ik ben benieuwd :-)

Groetjes, Paul

Speedy

:D :D :D :D :D :D die Paul,

Inderdaad het zijn geen slopers. ;D hoe kom je erbij.
Nou ik let ook altijd op hoor wat ze uitvreten, want ook hier willen ze wel slopen.
Als ze op mijn spiegel zitten, gaat de snavel er in.
Ik heb hier en daar al wat beschadigingen.
De draad van de lamp ehb ik met plakband verstopt, maar ook daaraan willen ze pulken, ik jaag ze dan snel weg van de lamp.
Op het bureau is de agenda ook al goed te grasen genomen.
Nee hoor, ze slopen niet. hahahahahahaa

Groetjes,
   Trudie

Marcel

Leuk dat mensen spontaan hun valkjes gaan verdedigen, dat ze dus wel slopers zijn. Heimelijk zijn jullie dus toch in de eerste plaats trots dat jullie valkjes in staat zijn om te slopen, pas in de tweede plaats is dat eventueel hinderlijk, haha. Ik blijf toch een groot verschil zien hoor. Een kaketoe kan een walnoot kraken, ik lees en zie dat de zwarte zonnebloempitten voor valkjes al moeilijk te kraken zijn. Het  woord kaketoe is trouwens Maleisisch voor 'nijptang' dus dan weet je dat ook weer ;-)

Ik heb meranti multiplex gebruikt, maar ze knagen trouwens niet zozeer aan het multiplex, dat kan ook niet. Alleen de bodem en de wanden zijn van multiplex en daar kunnen ze niet echt grip vinden. Wel op de latjes, die zijn dus aan de binnenzijde wel wat aangevreten. Ik had ervoor kunnen kiezen om de latjes buiten te doen, maar dat is lastiger monteren en het ziet er minder mooi uit vind ik. Nu kan ik ook het gaas er met een paar schroeven zo afhalen als dat nodig is.

Hier een foto van de aanvliegsteiger. Althans, zo noem ik hem. Het idee is dat ze, als ze willen eten, erop landen en zo de kooi in kunnen lopen. Door de eerste dag trosgierst op de steiger te leggen hebben ze al daar dat het een leuke steiger is en ze vliegen af en aan. Alleen weten ze donders goed dat als ze over de drempel stappen, dat het deurtje dan dicht gaat. Ik laat ze er elke ochtend een half uurtje tot een uurtje uit en daarna ga ik aan het werk (thuis).

Het is dus een laddertje dat ik aan een plankje heb vastgemaakt dat ik al had (heeft dienst gedaan als loopplankje voor cavia's). Dat plankje ligt dus horizontaal en rust op de bovenkant van de lade. Dat is dus de lade die in en uit de kooi kan worden gehaald met al het bodemmateriaal. Dit was bedoeld als testopstelling, maar eigenlijk staat het vrij stabiel. Als je geen punt hebt waar het horizontale stukje op kan steunen dan kun je natuurlijk ook twee laddertjes nemen, zodat je vier haakjes hebt bij de kooi. Da's ook simpel.

Marcel

25 februari 2004, 13:56:55 #53 Last Edit: 25 februari 2004, 13:57:43 by Marcel
Ook zie je bovenop een doek liggen voor als ze een keer iets te fanatiek fluiten. Ik vind het op zich niet zo heel erg, ben dus ook wel wat gewend, maar over de telefoon worden mensen er soms al gek van. Ze worden ook rustiger als die doek ervoor gaat (het is eigenlijk een gordijntje dat ik laat vallen of bovenop leg). Ik merk ook dat ze 's avonds die doek wel naar beneden willen als ik nog aan het werk ben en zij willen slapen. Hij is grijs en laat dus toch nog best wat licht door. Hier nog even een foto van hoe ze er nu uit zien:

Vooraan heb ik nog een plaat plexiglas gemonteerd om een deel van de stof op te vangen. Anders blijf je vegen. Je ziet die plaat wel als je er schuin tegenaan kijkt (hij spiegelt) maar hij houdt wel veel tegen. Ik heb er ook voor gezorgd dat de valkjes er niet aan kunnen komen (van binnen uit): door schroefjes op de verticale latjes die de plaat als het ware de kamer in duwen.

Trouwens een vraagje: die kaketoe was verzot op cedernoten, daarmee had je volledige controle over het beest. Trosgierst vinden mijn valkjes ook lekker, maar ook weer niet zo superheerlijk dat ze er direct mee naar binnen gaan. Zijn cedernootjes eventueel ook goed voor valkjes en kunnen ze die open maken? Of is er een ander nootje? Waarschijnlijk per valkje verschillend, ze krijgen ook groenvoer van me maar hoewel ze veel dingen eten lijken ze nergens zo verzot op als mijn kaketoe op cedernootjes. Dat bleek trouwens een universele lekkernij te zijn voor grotere vogels toen ik in de buurt van Veldhoven een vogelpark bezocht met honderden kaketoes en lori's, etc.

Paul

Hoi Marcel,

Je foto's zijn altijd heel leuk om te zien en bevatten leuke tips :-)
Ze zien er goed uit op de laatste foto's, het zijn beide mannetjes maar dat wist je dacht ik al maar nu is het zeker te zeggen aan de hand van de gele kopjes :-)
Een valkparkiet is een soort minikakatoe en behoort tot dezelfde familie.
Ze zijn best sterk in de snavel maar een walnoot kunnen ze misschien wel langzaam slopen maar niet in 1 keer doorbijten.
Net als die cedernootjes die zijn kijhard die krijgen ze moeilijk open denk ik.
Ik heb ze ook wel eens gehad en maakte ze dan zelf open en gaf dan de binnenkant los aan ze en ze vonden het wel lekker.
Je kan ook proberen bij de Xenos zakjes pijnboompitjes te halen.
Daar zijn ze ook vaak gek op alleen niet te veel geven net als zonnepitten zullen die wel vet zijn.
Ze zijn al gepeld en ze kunnen meteen aanvallen :-)

Groetjes, Paul

Marcel

Als je nog een tipje wilt (was ik nog vergeten): als ze aandacht willen dan pakken ze soms die witte bakjes die ik heb vast met de snavel en trekken ze die hard omhoog. Dat maakt veel lawaai, maar tevens ligt de helft van de zaadjes dan op de grond. Tegenwoordig zet ik ze er in en doe er dan aan de buitenkant een knijper op...

Paul

Hoi Marcel,

Ik gebruik ook dezelfde witte bakjes voor eivoer en vaak gooien ze inderdaad de bakjes zelfs op de grond.
Dat van die knijper is wel een goed idee maar ze eten hier ook de knijpers volledig stuk :-)
Dus het zal iets langer blijven zitten tot ze de knijper stuk hebben en dan kunnen ze weer rammelen :-)
ALs ik nu kijk hanger er al weer twee helemaal schuin aan nog 1 pootje vast.
Dus ik zal het toch eens proberen bedankt voor de tip.

Groetjes, Paul

BIRDIE

Hoi Marcel,

Ziet er toppie uit hoor, die voliere! Echt heel mooi. Je valkjes zullen ook wel dolblij zijn met zo'n kooi!

Aangezien ik zelf ook een voliere ga bouwen voor mijn twee valkjes, althans, mijn vader dan ;), wilde ik je vragen waar je dat gaas gekocht hebt. Ik heb namelijk even rondgekeken bij bouwmarkten en een tuincentrum, maar daar hadden ze alleen heel dun gaas, wat dus helemaal niet stevig is, en maar 60 cm breed. Dat is een beetje lastig als je voliere 1 meter breed wordt.

Het gaas wat jij gebruikt hebt ziet er stevig uit, en is volgens mij ook breder toch?

Groetjes,

Annemarie

Marcel

Gaas heb ik ook via dit forum gevonden, gekocht bij Welkoop. Echter, niet elke Welkoop heeft het. Praxis iig niet.

De Welkoop in Roelofarendsveen had het niet, wel de Welkoop in Dronten, misschien kun je bellen 0321 336606 of ze een Welkoop weten in jouw buurt die het ook heeft.

Het is 19x19mm en perfect gaas. Lekker stevig en toch makkelijk door te knippen met een tang.

PS Die knijper zit dus aan de buitenkant en daar kunnen ze bij mij niet bij. Als ze los zijn dan willen ze wel aan de buitenkant aan de knijpers zitten, af en toe springt er een met een knal op de grond haha

Marcel

Op de bon van het gaas staat:
8712181366296 CASANET AV 1010MX19X1,45
Casanet is een merk dat je wel op veel plaatsen ziet, dus eventueel kun je het ook in een van die plaatsen bestellen alleen wil je natuurlijk geen hele rol kopen maar een paar meter lijkt me.

Het kost 10,50 euro per meter x 1,10m, ik had twee meter nodig voor de voorkant, de bovenkant en twee vierkante deurtjes. Dus aan gaas 21 euro kwijt. Daarnaast het hout, alles bij elkaar zat ik ergens tussen de 70 en 100 euro...