17 juni 2024, 19:25:52

Bouw driehoekige kamervoliere

Gestart door Marcel, 7 juli 2003, 23:45:51

« vorige - volgende »

Marcel

15 juli 2003, 19:46:39 #30 Last Edit: 15 juli 2003, 19:47:21 by Marcel
Ik zit nu te werken achter de PC, dus helemaal ideaal is het ook weer niet. Maar ik kan zelf mijn uren maken, ik ben eigen baas en maak o.a. websites.

In het zwembad kom ik deze periode ook niet want het is zomerstop. Ik ben van aug t/m juni zwemtrainer (wedstrijdzwemmen). Dat is dus binnen, dus dat baywatch beeld kun je wissen...

De voliere en de boom hangen prima, als ik deze week vogels heb dan zal ik foto's maken en plaatsen. Als het deze week nog niet lukt dan zal ik evengoed even twee plaatsen!

Marcel

Zucht... puf...

Omdat het weer zodanig is dat ik mijn nieuwe valkparkieten deze week zeker niet op ga halen, toch nog maar even een foto van het eindresultaat, zonder vogels:



Het plantje eronder is trouwens geen echte, dus voor zover hij al zou groeien op die plek komt hij nooit tot in de kooi ;-) Op de foto hieronder zie je dat het bakje prima bereikbaar is via het deurtje. Ook kun je zien dat ik onderaan het linkerdeurtje nog een balkje gemaakt heb waar de vogels bij het eruit en erin gaan even op kunnen steunen.



Het laddertje heb ik met een stukje ijzerdraad aan het gaas vastgemaakt en ik kan hem omhoog duwen op het moment dat ik de lade eruit of erin wil doen. Ik moet wel zeggen dat het geheel zwaarder is geworden dan ik dacht, dus ik kan het gevaarte niet in mijn eentje weghalen en ophangen. Maar ik denk ook niet dat het vaak nodig is, alleen om stokken te vervangen.

Als hij eenmaal bevolkt is en ik nog waardevolle ervaringen opdoe voor anderen dan zal ik ze nog even melden. Foto's van mijn toekomstige valkjes plaats ik wel bij Verhalen. Als iemand nog iets wil weten over deze voliere dan hoor ik het wel!

Speedy

Wow Marcel, dat is zeker een grote volière geworden zeg, nu kan je pas goed zien hoe groot ie is.
Heel mooi hoor, zeer zeker niet wat je alledaags bij iemand ziet hangen.
Stukje vakwerk.

Nu de valkparkietjes nog.

Groetjes,
Trudie

Ellen

Schitterend, in 1 woord............................

Staat ook mooi zo, in de kamer. Mooi op ooghoogte, echt
helemaal te gek.

Gr. Ellen.

Mandy

Heel erg leuk en mooi geworden Marcel! ;)

En heb je al valkjes gevonden die erin kunnen?

Als je een koppel zoekt wat niet tam hoeft te zijn, daar heb ik wel een paar advertenties van gezien (marktplaats). Maar het is denk ik leuker in de huiskamer om tamme valkjes te hebben die je er ook uit kan laten om bij je te laten zitten en rond te laten vliegen. :)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Marcel

17 juli 2003, 03:18:48 #35 Last Edit: 17 juli 2003, 03:19:28 by Marcel
Ik heb nog geen beslissing genomen maar met dit weer ga ik zeker nergens heen om valkjes te halen. Heb wel een paar mailtjes, o.a. Hoorn, Breukelen en Zwolle hou ik in beraad.

Eigenlijk maakt het me niet zoveel uit, als het wat koeler is dan ga ik bellen wat ze nog hebben. Ik ga ook niemand vragen om ze vast te houden want ik wil ze toch zien natuurlijk.

Bedankt voor alle pluimen, werktekeningen zijn verkrijgbaar a 29 euro, haha  :D :D :D

Zonder dollen, een paar halve dagen werk en ook de kosten vielen best mee, zo'n 70 euro. Een kooi kost het dubbele in een dierenwinkel en die is inderdaad niet zo groot. Maar ik moet natuurlijk nog zien of de valkjes het zo mooi vinden als jullie natuurlijk ::)

Barbara

Nou, dat vinden ze vast wel, anders zouden je toekomstige valkjes geen smaak hebben! In 1 woord geweldige volière! En inderdaad zie je nu pas goed hoe groo tie is, kunnen wel 2 kopples in denk ik als je ze er regelmatig uit laat om te vliegen. nu nog valkjes vinden die net zo mooi zijn als je volière!  ;) ;D

Stijn dc

hello

het eindresultaat mag er zeker zijn marcel!
hij hangt ook zo mooi daar in je woonkamer!
ik denk wel dat je valkjes de voliere mooi gaan vinden!
ze zijn waarschijnlijk toch meer los, dan vast! niet?
heb je trouwens al valkjes??
suc6

SDC:D

Paul

Hoi Marcel,
Nu je voliere hangt is ie nog mooier als los op de foto :-)
En een wijs besluit om niet met die hitte met valkjes te gaan slepen want het is in een auto echt veels te heet dan of je moet een airco hebben :-)
Je hebt alleen kans dat je je mooie cd verzameling onder de kooi terzijnertijd moet verplaatsen maar dat is even afwachten.
Valkjes laten namelijk nogal wat stof uit hun veren komen en die cd's gaan daar dan waarschijnlijk wel mee volzitten.
Maar je moet wat over hebben voor je valkjes he  :D
Ik ben benieuwd of je een beetje snel gaat slagen voor je valkjes.
ALs je nog langer wacht kan je er wel een paar van mij overnemen, ik heb nu twee nestjes met jongen :-)

Veel plezier met je volliere.

Groetjes, Paul

Marcel

Inmiddels ben ik druk bezig viermaal per dag om mijn twee valkparkietjes van 5 weken met pap te voeren, zie voor mijn trubbels met de vogels het dagboek: Mika en Kimi (in de driehoekige voliere)

Voor wat betreft de driehoekige voliere, die heb ik inmiddels al wat aan moeten passen. Het ontwerp was gemaakt met in het hoofd twee tamme valkparkieten die zichzelf zouden voeren. Mijn gedachte was dat als ik valkparkieten zou kopen die zo jong zouden waren dat ze nog niet zelf zouden eten, dat ze dan ook niet direct in de voliere zouden gaan maar dat ze zouden beginnen in een doos.

Maar... de oudste van de twee kon al snel vliegen en dus moesten ze toch al in de voliere terwijl ze dus voorlopig nog niet zelf eten. Ik moet ze er dus viermaal per dag uithalen en de oudste kon de eerste dag al de top bereiken en daar kon ik lastig bij. Dus inmiddels heb ik de hoogste natuurlijke tak eruit gehaald en de laagste naar beneden getrokken. Met de kunstmatige zitstokken (vinden ze overigens veel minder interessant) hebben ze dus nu meerdere takken op zo'n 20 cm hoogte. Totaal hebben ze dus wel minder takken, maar dat geeft weer meer interactie en dat is ook goed. Gisteren zaten ze de halve dag op verschillende takken en omdat ze het klimmen nog niet machtig zijn bleven ze maar waar ze zaten tot de volgende voerbeurt.

Dus als je wilt beginnen met kleintjes: dan moet je daar even rekening mee houden bij de plaatsing van de takken of je moet een tweede kleinere voliere bouwen ofzo. Ik zet er weer een extra tak bij als ze beiden geheel op het zaad zijn en coordinatief geen problemen hebben om te klimmen. Ze kunnen nu eigenlijk alleen nog maar vliegen naar boven en ze vallen naar beneden ;-)

Ellen

Hahahaha......................... :)
Vliegen naar boven en vallen naar beneden...... :D

Marcel

Ja inderdaad, het afdalen... Ook het landen hebben ze nog niet echt onder de knie. Maar ze beginnen nog net met vliegen.

Ze kunnen ook nog niet omdraaien op een stok ofzo, of zijwaarts over een stok lopen, etc. Ze kunnen gelukkig wel op 1 poot staan om hun veren te doen dus ze zien er nu beter uit dan toen ze nog niet op 1 poot durfden te staan!

ziralioness

JEEEEEEEE jij bent echt handig!!!!!!:o Knap gemaakt Marcel!!!
Heel erg mooi!!!!!

Diane

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Renata de Haan

hallo Marcel,
Waanzinnig die voliere van je. Ik vraag me alleen af hoe het staat met het gebruik ervan door je valkjes. Overal lees ik waarschuwingen bij het gebruik van hout, omdat valkjes zo goed kunnen knagen. Hoe is dat bij jou? Blijft je kooi nog een beetje heel?

Marcel

Hij is nog prima, ik zelfs de binnenstokken nog niet eens vervangen. Ik geef ze als afleiding wel af en toe natuurlijke stokken. Als ik dat niet zo gaan ze idd wel eens knagen aan de stijlen maar als ze verse takken hebben dan dus niet.

Dus af en toe vers en als ze toch op een paar plekjes wat knagen, gewoon weer een nieuw hoeklatje eroverheen... Dat heb ik nog niet eens gedaan maar zal ik volgend jaar vast wel ergens moeten doen.

Ik heb het hout voor de kooi dus niet behandeld, gewoon zoals gekocht in de bouwmarkt. Liever dat ze wat knagen dan dat ze lak of verf stukjes binnen krijgen lijkt mij.

Het natuurlijke huot haal ik uit mijn tuin, daar staat een wilg. Ik heb nu weer een hoop gesnoeid, als iemand in de buurt van Almere nog een tak wil kom maar halen als je zelf geen (onbespoten) boom hebt. Vlakparkieten zijn in vergelijking met kaketoes in ieder geval absoluut geen slopers, het is maar net wat je gewend bent!!!

(PS ik heb twee mannetjes, zitten zeker niet stil en de hele dag bezig dus als anderen zeggen dat hun parkieten meer slopen dan geven ze wellicht minder natuurlijk hout)