26 april 2024, 21:33:23

Bouw driehoekige kamervoliere

Gestart door Marcel, 7 juli 2003, 23:45:51

« vorige - volgende »

Marcel

7 juli 2003, 23:45:51 Last Edit: 7 juli 2003, 23:48:04 by Marcel
Na op verschillende plaatsen wat berichten te hebben geplaatst met vragen, ben ik inmiddels begonnen met het bouwen van mijn driehoekige kamervoliere. Op deze plaats zal ik de vorderingen tonen, ik denk namelijk dat een driehoekige kamervoliere heel praktisch is voor iedereen, want in een hoek van de huiskamer heb je nooit last van tocht. In de hoek waar ik hem ga hangen komt veel licht, maar geen direct zonlicht. Ik kan de vogels zien vanaf alle zitplaatsen, dus ik zie het wel zitten.

Dit was mijn tekening vooraf, hij wordt 1m (ene zijde) x 1m (andere zijde) x 0,7m (hoogte). De voorzijde wordt van links naar rechts ongeveer 1,4m. Afhankelijk van waar ik de stokken precies plaats, is de vliegruimte 80 tot 100 cm. Naast deze voliere wil ik ook nog een of twee klimtakken aan de muren maken op andere plaatsen in de huiskamer, denk ik niet dat het een gemis zal zijn dat de kooi alleen aan de voorzijde en bovenzijde gaas heeft.



Op voorhand had ik alles tot op de mm uitgerekend (zo ben ik nu eenmaal) en dus was het belangrijkste zaagwerk eigenlijk allemaal in een keer goed. Ik ben begonnen met de platen, dat is allemaal 1 plaat 9mm multiplex. Het paste precies uit een plaat van 244 x 122 cm, daarnaast heb ik latjes gebruikt van 18 x 18 mm. Het gaas is 19 x 19 mm en 1,4mm dik. De hele voliere inclusief gaas, inclusief interieur en exclusief zaad, zand en vogels kost me trouwens 70 - 75 euro. Een grote kooi kost volgens mij minimaal het dubbele tegenwoordig...

Op de foto hieronder zie je de achterwanden en de bodem. Ik heb er voor het idee van de grootte even twee bakjes in gezet en een laddertje. Ik heb deze drie platen gewoon met schroeven aan elkaar gezet, met 9mm hout gaat dat net (wel even voorgeboord). De ene achterwand is trouwens 100,9 cm en de andere 100 cm precies, dus de driehoekige bodem die ertussen zit is dus 100 bij 100 cm.



Het was jammer dat de bouwmarkt geen driehoeken voor me kon zagen, dus heb ik het vierkant van 1 x 1 m zelf in twee (bijna) gelijke driehoeken gezaagd. De tweede driehoek is de bodem van de lade en zodoende schuift die precies over de bodem van de voliere. Op de bodem van de lade heb ik aan alle drie de zijden latjes gelijmd, dezelfde als ik ik later ga gebruiken dus 18 x 18 mm. Op de foto hieronder zie je de lade.



Aan de voorzijde een strook van 5 cm hoog, weer van het multiplex en daar heb ik ook een modern greepje aangezet. Deze strook denkt aan de onderkant de bodem van voliere af en aan de bovenkant de extra ruimte die je nodig hebt voor het schuiven van de lade. Misschien maak ik daar nog een foto van als het af is, dan kun je het duidelijker zien denk ik. Op de rechterfoto hierboven zie je de lade van boven, iets uit de voliere geschoven.

De latjes voor aan de voorkant, om het gaas aan vast te maken, heb ik al gezaagd maar nog niet vastgemaakt. Op de foto hieronder zie je dus een vooruitblik, daar heb ik ze even op hun plaats gelegd met een beetje tape tegen het omvallen. Al het gaas zet ik met schroeven vast zodat ik het er ook weer makkelijk af kan halen als ik er nieuwe stokken in wil zetten.



Linksonder en rechtsonder in de voliere wil ik een deurtje maken voor het vullen van de bakjes, omdat het geheel gaat hangen op ooghoogte wil ik die dus onderin maken. Dan kan ik er zo in met mijn arm. Misschien maak ik nog een derde deurtje links bovenin voor de valkjes. Ik weet niet of dat nodig is, zullen de valkjes liever via een deurtje bovenin gaan, of is een deurtje links onderin ook goed?

Wat stokken betreft wil ik er 3 ronde stokjes in plaatsen. Een lange, over de gehele breedte voor bij de bakjes, die maak ik vast aan de beide zij/achterwanden. Vervolgens iets hoger maak ik twee korte stokken aan de linker- en rechterzijde in de diepterichting. Die kan ik dus vastzetten tussen de verticale latjes en de zij/achterwand. Waar deze elkaar kruisen is bij de deurtjes dus die stokjes moet ik goed schoon kunnen maken. Hieronder even een bovenaanzicht, de pijlen zijn dus de plaatsen waar ik de deurtjes wil maken.



Achterin plaats ik twee natuurlijke takken, daar kunnen ze klimmen, spelen en uitrusten. Voorin kunnen ze dus heen en weer vliegen tussen de twee korte stokjes. Een punt waar ik nog wel mee zit is dat ze dan eigenlijk over die lange stok heen vliegen. Uiteraard wel een stuk hoger, maar... ik weet niet of valkparkieten in de vlucht poepen of dat ze dat alleen vanaf de stok doen. Dat verschil per vogel en dit stukje informatie staat niet mijn valkparkietenboekje...

Wat ik ook niet goed weet is hoe vernielzuchtig valkparkieten zijn. Ik weet uit eigen ervaring dat een kaketoe deze voliere in een dag zou slopen, maar dan heb je het ook wel over echte 'sloopvogels'. Ik hoop mijn toekomstige valkparkietjes met natuurlijke takken en speeltjes voldoende bezig te houden. Want ik vind een houten voliere mooier ogen dan een van aluminium of rvs...

Later deze week meer foto's, jullie hebben na dit lange verhaal een idee hoe het gaat worden. Tevens heb ik dus nu tijdens de bouw nog twee vragen: of ze hun deurtje graag hoog hebben of dat het wat lager ook wel goed is en de tweede over het poepgedrag (tijdens de vlucht of alleen vanaf de stok). Uiteraard wil ik zeker de eerste weken dat hij bevolkt is niet aan de voliere klussen, dus deze info is welkom...


Speedy

Wow Marcel, je laat er zeker geen gras over groeien, je hebt er wel aanleg voor hoor.
Nog ff en er komen bestellingen binnen hoor ;D

Succes verder met de bouw, het wordt zeker weten heel mooi, dat zie ik nu al.

Groetjes,
Trudie

Stijn dc

hello marcel,

nou,dat ziet er al fraai uit zeg, je bent echt wel handig zo te zien aan de fotos!
gelukkig heb ik zon handige vader, die me altijd helpt bij zon dingen!!

suc6 nog!

SDC:D

Marianne

Hoi Marcel,

Het begin ziet er al geweldig uit dan kan het eind resultaat ook niet mis zijn.
poehee, ik wou dat ik ook twee van die rechterhanden had.
Succes met het afbouwen van je voliere en ik zie heel graag het resultaat hier bij jouw verhaal.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Marcel

Bedankt voor de pluimen, kunnen jullie nog iets zeggen over die twee dingen die ik nog vroeg?

1) of ze hun deurtje graag bovenin hebben of dat het wat lager ook wel goed is
2) of ze tijdens de vlucht ook poepen of alleen als ze op een stok zitten...

De antwoorden kan ik morgen gebruiken als ik definitief ga bepalen waar de deurtjes komen en waar ik de stokken vast ga zetten. Want die stokken moeten dus wel vast, die kan ik pas weer verplaatsen als ze echt tam zijn en er makkelijk in en uit vliegen...

Ook met twee linkerhanden moet je deze vragen kunnen beantwoorden, toch? Jullie hebben al valkjes, ik nog niet!

Thanx

Barbara

Hoi Marcel,

Wow, mooie volière!

Ik heb het idee dat mijn valkjes alleen poepen als ze zitten... heb nooit een flats uit de lucht zien vallen in elk geval! Maar zeker weten doe ik t niet hoor...

Kom op mensen, wat zijn jullie ervaringen? We laten Marcel toch niet in de steek? hij doet zo z'n best voor zijn toekomstige valkjes! Heb je ze eigenlijk al 'besteld' of moet je ze nog gana uitzoeken ergens Marcel?

Volgens mij zit die handigheid in de naam Marcel trouwens; de zwager van mijn vriend die mijn volière heeft gemaakt, heet ook zo!  :) Zijn kunstwerk staat bij verhalen en de titel is iets van 'van stellingkast tot volière', ook heel creabea!

Succes met bouwen!

Groetjes,

Barbara

Paul

8 juli 2003, 07:17:53 #6 Last Edit: 8 juli 2003, 07:19:40 by Paul
Hoi Marcel,
Je volliere ziet er heel erg goed uit en inderdaad niet echt moeilijk te maken als je eenmaal weet hoe hij gaat worden :-)
Met het denkwerk ben ik altijd ook het langste bezig als ik iets wil maken.
Wat betreft de valkjes denk ik dat het niet zo veel uit maakt maar als ze kunnen kiezen zullen ze denk ik niet de laagste deur pakken.
Het maakt ook uit hoe hoog de volliere hangt.
Ik heb een gekochte kamervolliere met 2 deuren, als ik die beide open zet pakken ze altijd de bovenste en als ik alleen de eonderste openzet komen de meeste er niet uit.
Dus de hoogte is wel heel belangrijk.
Als het niet te veel werk is zou ik dat bovenste deurtje er dus in maken.
Wat betreft dat laten vallen van hun ontlasting doen ze dat volgens mij altijd vanuit een zittende stand want ze rekken zich ook een beetje uit of ontspannen zich voor ze het laten vallen en dat kunnen ze in de vlucht niet doen.
Ik heb er 17 en ik heb er nooit een tijdens de vlucht iets zien laten vallen.
Veel bouwplezier aan je volliere en ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Groetjes, Paul

Speedy

Nou Paul,

Dan heb ik byzondere valkjes, want 2 van mij doen het zelfs hangend aan de tralies, zodat het naar beneden glijdt langs de hoekspijl. :-/ Soms zelf ligt het nog aan de buitenkant ook op de grond.

Meestal poepen ze hier inderdaad als ze zitten, zelfs op mijn hoofd als je niet oplet.


Ellen

Hallo Marcel,

Mijn valkparkieten zijn niet vernielzuchtig alleen nieuwsgierig.
Niet echt sloperig dus.
Ze poepen alleen daar waar ze lang zitten.
Ik heb op twee plaatsen in mijn kamer een krant liggen omdat
ze daar lang zitten en dan inderdaad wat laten vallen.

Dat jij in je nieuwe ( overigens bloedmooie ) kooi af en toe
een poepie weg moet halen is niet te vermijden maar het zal
meevallen. Dit uit eigen ervaring thuis met mijn kooi.

Ik geloof niet dat het wat uit maakt waar de deurtjes komen.
Volgens mij wel erg handig die beneden-deurtjes. Voor hun ook
meer dan genoeg.
Heel veel sucses hoor Marcel........ben vreselijk nieuwsgierig
naar het eindresultaat.

Groetjes Ellen.

Marcel

9 juli 2003, 01:35:14 #9 Last Edit: 9 juli 2003, 01:37:54 by Marcel
Ha, mooi een nieuw subforum voor kooien , volieres en klimbomen. Perfect, bedankt!

Vandaag heb ik de inrichting verzorgd en dat is aardig gelukt. Wel veel denkwerk, maar dat ligt ook aan mij. Zoal ik al eerder schreef ben ik het type dat alles eerst probeert uit te rekenen dus dat duurt wat langer. Je hebt natuurlijk ook mensen die gewoon maar gaan schroeven en dan het stokje gewoon weer verplaatsen als het niet op de gewenste hoogte hangt. Ik deed het dus wat rustiger aan en de achterwand heeft nu in ieder geval niet meer gaten dan nodig was.



De horizontale stok is behoorlijk lang maar kan makkelijk twee grote valkjes dragen. Tussen de andere twee stokjes kunnen ze dus vliegen, hieronder op de meest linkse foto kun je zien dat ze dan niet tegen de natuurlijke takken vliegen maar dus wel een beetje over die lange stok. Vandaar mijn vraag over het poepen tijdens de vlucht. Als ze poepen op de twee stokken aan weerszijden kan ik het wel makkelijk schoonmaken want de deurtjes komen dus op die plaatsen. Ik denk dat ik er twee maak, aan beide kanten in het midden, dus tussen de lange stok en de korte stokjes.



De natuurlijke takken ophangen was wat lastiger omdat ik die niet in de verstekbak kon zagen. Door wat metalen ringen hoop ik dat ze niet zo veel aan de bevestigingen zullen gaan knagen. Als ze dat wel doen dan vallen ze dus met stok en al, maar ik hoop dat ze tegen die tijd wel tam zijn zodat ze dan gewoon even in de klimboom kunnen als ik er een paar nieuwe takken in schroef...

Morgen ga ik het gaas er tegenaan schroeven, dat heb ik al op maat geknipt, een rechthoek en een driehoek. Tevens hier en daar nog wat schroefjes ter versteviging, dan is het wel zo'n beetje klaar. De bel met spiegel hang ik in het midden aan het plafond, het trappetje zet ik denk ik tegen de lange stok aan. Het geheel gaat aan de muur hangen, dus tot slot moet ik nog even met de boormachine aan de gang.

Ik ga ook nog een klimboom maken, die ik aan een andere muur wil bevestigen. Daarvoor heb ik al wat materialen en die wordt ook leuk en nog veel simpeler. De voliere is toch wel een paar daagjes werk, maar die klimboom voor aan de muur die ik in mijn gedachten heb... dat is voor iedereen een peulenschil. Zelfs voor mensen met twee linkerhanden!

Wordt vervolgd!


Stijn dc

hello

nou, dit ziet er veelbelovend uit zeg!
we kijken in spanning uit!!

SDC:D

Barbara

hoi Marcel,

hij wordt mooi hoor! Misschien een btje laat, maa rik zat net te denken dat je valkjes waarschijnlijk ook regelmatig in het gaas zullen hangen aan de voorkant en dan popen ze misschien wel op die voorste stok, alhoewel ik denk dat ze dat meestal inderdaad alleen zittend doen.... Ik had sowieso die lange stok iets meer naar achteren gehangen zodat er mee ruimte was en de valkjes zich makkelijk om kunnen draaien op de stok, maar misschien schat ik de afstand tot het gaas wel verkeerd in en de vraag is uberhaupt of ik wel zo'n kooi had kunnen maken, haha!

Succes met de laatste loodjes!

Groetjes,

Barbara

Marcel

Ik heb de plaats van de lange stok bepaald ten opzichte van de etensbakjes, die aan het gaas hangen. Kijkend naar foto's heb ik die afstand ingeschat. De hoogte heb ik zodanig gekozen dat ze in ieder geval met hun staart niets tegen komen op de grond. Dus ik heb de stok eerder te hoog dan te laag geplaatst.

Of ze zich makkelijk om kunnen draaien daar heb ik eerlijk gezegd geen rekening mee gehouden, maar dat is ook erg lastig om je voor te stellen als nog je geen vogels hebt. Maar het gaas komt aan de buitenkant, dus ze hebben denk ik toch meer ruimte op die stok dan je denkt.

Ten eerste hebben ze zo'n 2-3 cm tot het bakje, dan de diepte van het bakje 5 cm en dan nog de dikte van het latje 18mm omdat het gaas daar aan de buitenkant tegenaan zit. Ik denk dat het wel lukt, maar dat zien we vanzelf. In een kooi waar de bakjes aan de tralies hangen staat die stok toch op dezelfde afstand lijkt me?

PS Ik heb het idee voor de klimboom even in een apart bericht gezet.

Barbara

Volgens mij worden meestal de stokken eerst geplaatst en dan de etensbakjes erbij gehangen, maar dat maakt echt niet uit hoor. Valkjes zijn echte klimmers en het is absoluut niet erg of juist wel goed als ze een btje moeten klimmen om bij een bakje te komen. Het is naar mijn idee wel prettig voor ze als ze hun hoofdvoer vanaf een stokje kunnen eten, is wel zo relaxed, maar ik heb bv een bakje met grit ergens zo maar aan het gaas gehangen om ze lekker er naar toe te laten klimmen. Daaruit eten ze vaak toch maar even.

Nou, de afstand tot het gaas klink tprim ahoor! En ik snap dat het een btje moeilijk is om je voor te stellen hoe een valkje zich omdraait. Maar ze zijn heel handig dus het lukt ze sowieso wel hoor! Nadeeltje is dat dat hun staart misschien langs de tralies schuurt en iets kan kreuken, maar zoals ik al zei is de aftsnad bij jou volgens mij ruim voldoende voor volledige 'staartbewegingsvrijheid'!  :)

Marcel

10 juli 2003, 22:58:57 #14 Last Edit: 10 juli 2003, 23:00:25 by Marcel
Nou, hij is vrijwel af. Het gaas zit erop, hij heeft uiteindelijk twee deurtjes gekregen. Aan de linkerkant in het midden en aan de rechterkant aan de onderkant. Dit aangezien ze vrijwel zeker aan de linkerkant de voliere zullen verlaten. Het bijvullen van de bakjes kan ik door beide deurtjes doen.



Op de foto hierboven missen nog de vleugelmoeren die de deurtjes vastzetten en de bakjes en wat speelgoed. Inmiddels is dat al wel toegevoegd, hieronder een detailfoto van de linker bovenhoek van de voliere. Je ziet dat ik het gaas gewoon met schroeven vast heb gezet, zodat ik het er weer makkelijk af kan halen voor onderhoud.

Je ziet ook de bovenkant van het linkerdeurtje, dat verspringt een halve maas. Helemaal linksonder zie je een vleugelmoer. Als je draait, en ook nog de tweede, dan kan het deurtje open. De deurtjes scharnieren dus naar binnen toe, wat betekent dat ik er met mijn linkerarm goed in kan zonder dat de deur wagenwijd open staat. Het rechter deurtje idem dito, daar ga ik er met mijn rechterarm in. De deurtjes zijn ong. 22 x 22 cm.



Nu is het alleen nog een kwestie van ophangen en dat doe ik morgenavond met mijn zwager. Als de voliere bevolkt is (over 1 of 2 weken, heb nog geen idee waar ik ze ga kopen) dan zal ik nog even een slotfoto maken. Als jullie toch nog eerder een foto willen om te zien hoe hij hangt, of als jullie meer detailfoto's willen, dan lees ik het wel. Ik heb een digitale camera dus zo gebeurd.

Mijn klimboom is ook af, dat was echt een eitje. Zie mijn andere subject!