3 mei 2025, 11:35:34

dringend hulp aub

Gestart door collin, 20 juni 2006, 15:30:02

« vorige - volgende »

collin

hallo,
mijn naam is collin, en ben nieuw hier. ik weet dus ook nog niet goed hoe de site werkt. maar mijn probleem is het volgende.
ik heb twee valkparkietjes van ongeveer twee weken oud. ze zaten eerst in een buitenvoliere en werden goed verzorgd door de ouders. maar deze zijn kunnen ontsnappen en hebben de jongen achtergelaten. gelukkig heb ik dit tijdig gezien en heb ze nu al twee dagen onder mijn hoede. ik geef ze voorlopig bambix babyvoeding (voor mensen baby's) dit is een meneling van zeven gemalen graansoorten heel licht verteerbaar en met een gunstige werking op de darmen en vertering, daarom leek het mij het geschikst. ze reageren er goed op en lijken het goed te doen. toch maak ik mij zorgen omdat ik eigenlijk geen ervaring heb hierin.

kan iemand mij aub helpen omtrend verzorging en vooral voeding?? antwoord liefst héél spoedig want ik zou heel ongelukkig worden als deze vogeltjes zouden sterven.

alvast bedankt met vriendelijke groet
collin

*Yvon

hoi

kijk hier eens    http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/board,13.0.html     daar staan hele nutiige tips

suc6

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

carco

zowiezo gèèn bambix geven, maar speciaal handopfok voer halen!!!
Klik op het plaatje voor onze site!

Mariska

Hoi Collin,

Ik vind het heel vindingrijk van je om ze bambix te geven.
Beter iets dan niets denk ik dan maar.
Maar je vogeltjes hebben speciaal handopfokvoer nodig voor vogels.
Die van het merk Nutribird is heel goed.
Type A21!

Als je meer vragen heb stel ze dan gerust ;)

Ik vraag een moderator om je topic te verplaatsen naar Handopfok.
Daar kijken mensen eerder als bij voeding.

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Lin

Hey collin,
Kan je misschien vertellen waar je woont? Misschien woont er wel iemand vlakbij. Als je valkje verzwakt is even wat water en druivesuiker geven. Is het valkje wel warm? Je moet hem wel warm houden. Als je valkje koud is dan zal hij ook geen handopfokvoer willen als je die straks hebt. ijk even op internet waar je handopfok kan bestellen of misschien woont er wel iemand bij je in de buurt.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

collin

Beste mensen en valkparkietvrienden  :)

eerst en vooral dank aan de mensen die mij uitleg geven en willen helpen.  :D

de valkparkietjes (ongeveer 2 weken) zijn nu drie dagen bij mij en doen het naar mijn bescheiden mening zéér goed, al slapen ze wel veel, maar ik neem aan als baby-zijnde dat dit wel normaal is. ik geef ze nu nog steeds bambix en ze lijken er goed op te reageren. ze vinden het lekker en hebben een goede stoelgang. maar ik neem aan dat ze wel iets stevigers kunnen gebruiken. dus zal ik de raad die ik kreeg opvolgen en zal ik morgen nutribird type a21 kopen. moet ik dit meteen geven, dus onmiddelijk over schakelen of eerst nog mengen met bambix om de omschakeling minder drastisch te laten verlopen. iemand met goede raad? meer dan welkom. alle bijkomende info is natuurlijk ook welkom.
men heeft mij ook verteld dat wanneer ik ze voed er een tijdspanne van ongeveer drie uur moet tussen zitten zodat de krop leeg is om verzuring te voorkomen. mijn valkjes beginnen echter voor hun krop leeg is al te roepen voor een nieuwe portie. ligt dit aan de bambix? wat moet ik dan doen ze laten roepen en toch wachten of mag ik ze voeden en ze dan 's nachts de kans geven om alles te verteren? wanneer ik de speciale voeding heb gekocht? hoe moet ik dat dan geven of staat de uitleg op de doos?
jaik weet het  :) ik stel veel vragen  ;D maar ik wil alles voor de twee doen om ze te laten overleven. wie kan mij de antwoorden bezorgen? ik ben je eeuwig dankbaar  :-*
groeten van collin en de valkjes.
ciao

Rianne

hallo,

je kan even bij handopfok kijken daar staat een duidelijk schema en voedertijden. Je kan meteen overschakelen hoor. Ik stuur je even een im met wat meer informatie over handopfok. En ook een uitleg daarbij. Want het is nog niet officieel goedgekeurd. ik hoop dat je er wat aan hebt.

Roosje

De krop hoeft maar 1 keer per dag volledig te ledigen, en daar heb je dan mooi de nacht voor. Dan kunnen ze er 's ochtends weer vol tegenaan :)

Mariska

Hoi Collin,

Hoe is het nu?

Is het gelukt om Nutribird te vinden?
Dit blijkt helaas niet altijd even makkelijk te zijn.

En beter te veel vragen stellen als te weinig ;)

Ik neem aan dat in de IM van Rianne alle uitleg staat dus dat ga ik niet allemaal herhalen nu.

Hopelijk komt alles goed!

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

collin

beste mensen

hier is collin terug met de 2 valkjes.  :)  :D
ik ben heel blij want de valkjes doen het goed. gisteren ben ik op zoek gegaan naar nutribird type A21. en het was idd niet makkelijk dit te vinden. maar de aanhouder wint! na meer dan twee uur fietsen en drie dierenwinkels te hebben afgelopen heb ik het eindelijk gevonden.  :D ik ben dus gisteren beginnen te voederen, in het begin het papje goed vloeibaar met mineraalwater en opgewarmd. ze vinden het heerlijk en bedelen enorm veel en hard. maar 's ochtends moet ik streng zijn want ik wil dat hun kropje eerst lee raakt.

gisterenavond merkte ik op dat één van de twee zijn kropje nog vrij vol zat terwijl de ander al goed leeg was. ook was zijn ontlasting veel donkerder dan die van zijn broertje/zusje. ook voelde zijn krop iets harder, dat van de andere was zacht en soepel. en bovenaan in de krop zag ik vrij veel lucht zitten.
ik maakte me dus wel wat zorgen voor verzuring. wat heb ik dan gedaan: geen appelmoes yoghurt, olijfolie of yakult gegeven maar totaal niets en heb het kropje gewoon beginnen masseren van onder naar boven toe, heel zachtjes. hij leek het wel prettig te vinden. en resultaat de lucht borrelde op en kon via zijn bek ontsnappen. dit heb ik tot laat in de avond gedaan (tot 2 uur ofzo) wel niet constant, met tussenposes. en het lijkt te hebben gewerkt. want het is nu de volgende dag en de krop is aanzienlijk geslonken en versoepeld. ook is de stoelgan veel lichter van kleur. maar zijn kropje was nog niet leeg, dat van de ander nagenoeg wel, en die was dan ook de hele tijd aan het bedelen. ik heb hem dan zijn papje gegeven maar de andere nog niks. die bedelde trouwen totaal niet zo hard. dus ik wacht tot zijn kropje volledig leeg is. en blijf af en toe masseren.
ze zijn wel levendig tjirpen vaak van blijdschap als ik hen aai of warm houd in mijn handen. dus ze lijken het goed te doen. en dat allemaal dankzij deze site en jullie goede raad. hartelijk dank daarvoor, van mij en van de valkjes.

denken jullie nog aan iets of mss nog enkele tips altijd welkom. laat maar horen wat jullie er van denken, reacties zijn altijd leuk  :) en dat motiveert mij om mijn verhaal hier altijd neer te typen. ik zal dit wss blijven doen tot ze volwassen zijn. tot hoors collin.

Rianne

Hoi Collin,

probeer het papje op een constante temperatuur te houden. Dit kan door het bakje met de pap in een bak heet water te zetten. Geef de pap niet te warm, maar ook niet te koud. Ik geloof dat er een tabel staat in een sticky onderwerp hier. :)
Houd je ook goed aan de dosering, te dikke pap kan zorgen voor uitdroging en te dunne pap voor te dunne ontlasting en weinig voedingsstoffen.
Je kunt ook een dagboek of verhaal bijhouden van je valkjes, maar als je denkt dat je toch nog veel vragen zult hebben, schrijf het dan maar hier. :)
Veel succes met je 2 kleintjes! :D

Riny

Hoy Collin
Met dat masseren moet je wel voorzichtig zijn.
Het is allemaal zo teer bij zo'n kleintje.
Misschien kun je dat toch maar beter wat beperken , en je kleintje als zijn kropje niet geleegd is, water met druivesuiker geven.
Veel succes Riny :D

collin

ik heb nog even een vraagje.  ;D
voor de mensen die veel ervaring hebben rond handopfok, hoe kan ik zien aan het valkje zijn gedrag dat er iets scheelt? hoe moeten ze bvb zitten als ze slapen? kop omhoog of omlaag? wss omhoog denk ik. kennen jullie signalen waar je op moet letten? ik stel deze vraag omdat ik zeker wil zijn. alles lijkt ok, ze rekken zich geregeld uit en doen oefeningen met de vleugels (fladderen). er liggen overal stukjes van de pennen omdat de veertjes snel groeien. voor de rest zijn ze afwisselend slaperig/ actief of zo een beetje tussenin  :)

ik heb hier helaas geen weegschaal maar thuis wel dus kan ik ze morgen wegen. ( ik ben namelijk student dierenzorg en ben in de week niet thuis). kzal dan laten weten wat hun gewicht is.

nog even over het masseren:
ik deed het eigelijk om te voorkomen dat de krop verzuurde omdat er volgens mij toch enige signalen waren, maar alles is ok nu. maar als ik het doe ben ik echt heeeeel voorzichtig hoor (eigenlijk wrijf ik gewoon lichtje) , zo voorzichtig zelfs dat ze het leuk vinden. ze beginnen dan zachtjes te tjirpen en vallen rustig int slaap. maar als er geen probleem lijkt dan doe ik het niet.
ciao

Rianne

Ze zitten nog niet als een volwassen valkje rechtop te slapen hoor. Maar op deze leeftijd slapen ze ook niet met de snavel tegen de bodem aan.
Ik denk dat je heel goed bezig bent! :) Hopelijk reageren er nog mensen die wel veel ervaring met handopfok hebben.

Mariska

Hoi Collin,

Zo te horen doe je het hartstikke goed!
Ik ben trots op je ;)

Gaat vast helemaal goed komen met jou kleintjes.

Zorg inderdaad dat het papje warm blijft.
Anders willen ze het niet.
En volg de beschrijving goed op.
Als je ze elke dag goed laat legen sluit je de risico's zoals verzuring al voor een groot deel uit.

Als ze lusteloos worden is dat een teken dat er iets niet goed gaat.
Dus niet als ze veel slapen, want dat doen ze zowiezo wel als ze zo klein zijn.
Maar als ze niet meer fladderen en bewegen.
Als de ontlasting heel donker word is dat ook niet goed.
Dan verteren ze zichzelf, maar gelukkig is dat bij jou kleintjes al weer in orde.

Wegen is wel een heel goed idee ;)
Het liefst met een digitale zodat je het heel secuur kunt volgen.

Veel succes!

Groetjes
Maris!!