3 mei 2025, 20:17:00

Pap?

Gestart door Lucky Charlie, 7 juni 2006, 15:59:21

« vorige - volgende »

Lucky Charlie

7 juni 2006, 15:59:21 Last Edit: 7 juni 2006, 16:08:08 by Lucky Charlie
Hallo,

Waar kun je handopfok voer kopen? Bij ons in de dierenwinkel is het namelijk niet te koop. Ik ga hier niet mee beginnen, maar het is de eerste keer voor al mijn koppels dat ze eitjes hebben en jongen krijgen. Mocht er iets mis gaan, dan heb ik het in huis. En zo'n spuitje, waar kun je dat kopen? Alvast bedankt.

Groetjes Lutske

Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora

Riny

7 juni 2006, 16:49:02 #1 Last Edit: 7 juni 2006, 16:50:35 by Riny
Hoy Lutske
Spuitjes kun je in iedere apotheek kopen.
En handopfokvoer kun je het beste laten bestellen bij een dierenwinkel, meestal hebben ze het niet op voorraad.
Als ik je mag adviseren kun je het beste nutribird A21 nemen.
Groetjes Riny :D

Lucky Charlie

Hallo Riny,

Vandaag zijn mijn ouders in zwaagwesteinde geweest, en zijn dara in een soort dieren winkel geweest. Deze dierwinkel is vooral op duiven gericht, maar heeft ook heel veel dingen voor ander soort vogels. Hier hebben ze een schouwlampje voor me gekocht, en opvokvoer. Het merk is: Orlux. Er staat onder, "handmix". Het is 500 gram. Er zitten vitamine A, D3 en E in. Er staat op dat het de voledige voer voor vogels is. Het is voor alle vogels te gebruiken, en er staat ook nog appart voor parkieten op. Verder gaat het heel goed met de eitjes, want zaterdag kàn de eerste uitkomen. In ieder geval bedankt voor je reactie en informatie.

Groetjes Lutske

Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora

M.

8 juni 2006, 13:29:18 #3 Last Edit: 8 juni 2006, 13:30:55 by M.
Ikzelf ken dat merk niet ???

Ikzelf voer nutriburd a19, dus net weer anders dan jouw Riny ;)

Mijn jonge vogels doen het hier heel goed op, en nutribird staat er om bekend dat het goed is voor je jonge vogels, dus als ik eerlijk mag zijn zou ik eerder voor de nutribird gaan dan voor een minder bekend merk...

Zoek anders op internet op wat er in nutribird zit en vergelijk het met jouw voer.

Spuitjes kun je bij je dierenarts, zowel als je apotheker krijgen.
Gewoon de 10 ml spuitjes. de dikke, niet de hele dunnetjes.

Dan wil je je aanraden, om je zeer goed in te gaan lezen over eventuele handopfok, mocht je voor de situatie komen te staan.

Het is niet makkelijk, en als je met jonge vogels komt te zitten die dan ook nog niet willen eten en misschien dwangvoeding nodig hebben, moet je toch echt wel enige ervaring op hebben gedaan.

Daarbij moet je weten hoeveel je ze vanaf welke leeftijd mag/moet geven, om de hoeveel uur, en hoe je af moet bouwen.

Er komt veel bij kijken, en je moet dus meerdere keren per dag voeren, dus ga eerst voor je zelf na of je daar de tijd voor hebt, want het is echt niet niks.

Ikzelf voed nu 4 jonge vogels met de hand op, en het is een dagtaak waar je je dag wel omheen moet plannen.
Je kunt bv niet de ene dag om 7 uur s'ochtends voeren, dan om 2 uur smiddags en dan om 10 uur s'avonds bv.
En dan de andere dag, om 10 uur, om 1 uur, en dan om 9 uur...

Ik heb hier nu 2 jonge valken en 2 jonge kakariki's zitten, de valkjes zijn 7 week en bij hen bouw ik af naar 2 voedingen op t moment, en de kakariki's zijn nu goed 5 week.
Ik voer de eerste ronde om 9:00.
Dan voer ik de derde ronde om 15:00
en de laatste ronde voer ik tussen 20:00 en 21:00 s' avonds.
Het is niet erg als het een keer niet helemaal op schema is, maar het is wel belangrijk je hier zo veel mogelijk aan vast te houden.

Ook moet de krop helemaal leeg zijn, voordat je de volgende dag weer gaat voeren.

Misschien kun je bij een forummer of iemand anders met jonge handopfokvogels eens een aantal keren komen kijken, om te zien hoe het in zn werk gaat en wat je moet doen?

Dan ben je goed voorbereid als je zelf aan handopfok moet gaan beginnen.

Riny

Hallo Lutske
Fijn dat je nu alles in huis hebt voor het geval dat het nodig mocht zijn.

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,9641.0.html

Op deze link staat een schema over de temperatuur en de voeding .
Maar geef in ieder geval de ouders de kans om te gaan voeren.
Als er problemen zijn stel; je maar een vraag bij handopfok.
dan krijg je altijd antwoord.
Groetjes Riny :D

Lucky Charlie

Hallo Riny en M.

Ik zelf ga ook alleen met handopvok beginnen als het echt nodig is. Je krijgt er wel een heel lief en leuk valkje van, maar dat krijg je ook wel als je het elke dag een of twee keer vast houd. Als ik er mee moet beginnen om de een of andere reden, dan doe ik dat, maar anders niet.

Groetjes Lutske

Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora

M.

Dat had ik er al uit opgemaakt, ikzelf zou dit denk ik ook niet doen, hangt van de situatie af, maar dan nog raad ik je aan om vantevoren mee te kijken met iemand die ook valkjes met de hand grootbrengt... ;)

Dan weet je in ieder geval hoe het moet, mocht je voor een situatie komen te staan waarin je handopfok zou moeten doen ;)

Lucky Charlie

Oke, heel erg bedankt. en ik zal eens kijken of ik zo iemand hier in de buurt kan vinden. Ik hoop natuurlijk dat ik het zelf nooit hoef toe te passen.

Groetjes Lutske

Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora

shanna

bij ons kan je bij de dierengrootvoerbedrijf kopen, dit zijn dan ook speciale spuitjes kopen die wat zachter en ronder puntje hebben om ook andere jonge beestjes mee te voeren, of zieke beesten, en deze spuitjes kosten ongeveer 5 tot 8 euro dacht ik met volgens mij ook 3 verschillende dopjes met verschillende gat-grotes