14 mei 2025, 21:48:46

kan dit eitje nog bevrucht zijn!

Gestart door miranda8482, 4 juni 2006, 16:20:24

« vorige - volgende »

miranda8482

hallo,

ik zit met een dringende vraag:

Mijn valkje heeft nu ongeveer 10 dagen geleden een eitje op de bodem van de voliere gelegd. Ik heb die in het broedblok gedaan!
Ze heeft er helemaal niet naar omgekeken tot 2 dagen geleden. Nu gaat ze er steeds op zitten broeden. Heel leuk natuurlijk maar nu is de vraag:

Kan dit eitje nog wel bevrucht zijn? Ik weet dat je naar 10 dagen kan kijken met een lampje, dit heb ik gedaan maar ziet niks.
Of iz het zo dat ze eerst moet broeden en dan over een aantal dagen nog een moet kijken of het bevrucht is?

Ik ben blij dat ze broed want wil graag een jong hebben maar wil ook geen teleurstelling hebben straks en al die moeite voor niks van het valkje!

Moet ik het eitje nog ff laten liggen?
En hoe zie je nu ook alweer echt als een eitje bevrucht is.
Er zit wel aan 1 kant een lichte vlek (soort opgedroogd) is dit erg?

Alvast bedankt en ik wacht op een antwoord!

Groetjes Miranda :D

Ivy

Hoi Miranda.
Het eitje kan bevrucht zijn, maar dit zie je pas als ze een paar dagen al gebroed heeft, want dan pas kan het vruchtje gaan ontwikkelen.
Laat het lekker liggen, ook al zou het niet bevrucht zijn is het beter voor je valkje als ze het eitje nog even mag houden. Anders zal ze misschien weer eitjes gaan leggen wat nog meer moeite kost.

Is het mannetje ook in het broedblok geweest?

Ik ga zo zoeken naar de foto's van eitjes, daar kom ik nog op terug.

Groetjes, Ivy

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

miranda8482

Oke dankje,

dan laat ik het nog ff liggen en kijk ik over een paar dagen weer.
Nee het viel me al op dat het mannetje nog niet in het blok geweest is.
Het popje is wel erg waaks, als er maar iemand in de buurt komt worden ze al weg gejaagd.

Ik hou het in de gaten en blijf nog ff een paar dagen hopen...

groetjes Miranda

Ivy

Lin

Op deze link kan je de verschillende fases in een ei zien.

http://animalscience.ucdavis.edu/research/parrot/d/d.htm

een ei kan 14 dagen goed blijven mits deze met de punt naar beneden wordt bewaard. aangezien dat het geval niet is zal er niks uitkomen waarschijnlijk. Haal het ei pas weg als ze uitgebroed is.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

miranda8482

Bedankt voor de links, ik ga zeker kijken hoor !!!

Jammer dat het eitje dan niet bevrucht is maar ik zag net dat ze een tweede eitje gelegd heeft!!! dus er is nog hoop! Hier is ze gelijk op gaan broeden!
Ik hoop zo dat het bevrucht is!!

Trouwens is het erg als alleen de pop broed, het mannetje laat het helemaal afweten?

Groetjes van Miranda

Lin

Het mannetje en de pop horen elkaar af te wisselen de een 'snachts de ander overdag. Het si erg vernmoeien dals de pop alles alleen moet doen. Als de man niet echt een partner is en zich er niet mee gaat bemoeien dan zou ik persoonlijk de eitjes vervangen door nepeitjes. Het zal dan waarschijnlijk zijn dat de man ook niet gaat meevoeren voor de pop wordt het dan heel zwaar.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

miranda8482

Oke, ik schrik een beetje van je reactie.
Nu gaat ze net op de eitjes broeden en dan help de man niet mee! Jeetje het zit ook niet mee?
Is er echt geen andere mogenlijkheid? Ja ik wil alles uitsluiten!!!

Je zegt de eitjes weghalen! Maar dan gaat ze toch waarschijnlijk ook weer nieuwe eitjes leggen? Kan dat dan wel en is dat niet veel vermoeiender voor haar?

Ik weet het ook niet zo goed vandaar toch deze vragen!

groetjes Miranda :(

miranda8482

En als ik dan 1 eitje laat leggen? Kan ze het dan wel alleen aan?
Of is dit echt geen optie!!!

Ik vraag het omdat ik het ook moeilijk vind de eitjes weg te halen en ik natuurlijk ook graag jongen wil!!

Maar ik doe niks als het voor het popje niet haalbaar is daarom deze vragen!

groetjes Miranda

Ivy

Hoi!
Als ik jou was, wacht ik het nog even af. Ze zijn bezig met het eerste nestje en ze weten ook niet zo goed wat ze doen moeten. Dat was bij mij ook het geval. Eerste week ging Makker nog maar zelden het blok in.
Zo was het dus eerste paar dagen zo, dat ze alleen overdag broedden en 's nachts waren de eitjes verlaten - ik heb ze wel vervangen door nepeitjes maar ook al was dat niet zo, zou er waarschijnlijk niks uitkomen omdat ze zo lang koud bleven en overdag wel bebroed.
Pas na een week hadden ze door dat ze elkaar ook af kunnen wisselen en nu zit 's nachts mijn popje op eitjes en overdag mijn mannetje.
Heb je je koppeltje wel zien paren?

Groetjes, Ivana

miranda8482

Nee ik heb ze niet zien paren dat is juist het vervelende. Ik weet dus ook nog niet zeker of de eitjes bevrucht zijn. Dat kan ik over een paar dagen pas bekijken.
Wel zit mijn popje de nacht ook op de eitjes. Ze komt er af en toe wel uit maar idt is niet langer als 5 minuten, dan eet en drinkt ze wat en gaat ze weer terug het blok in.

Het is inderdaad het eerste nestje, dus voor iedereen nog wat onwennig, ook voor mijn. haha!
Maar als ik het goed begrijp zit er dus nog een kansje in dat het goed komt?
Ik hou dus nog een klein beetje hoop en hou zeker alles goed in de gaten.
Bedankt voor je reactie!

Groetjes Miranda

miranda8482

5 juni 2006, 21:20:43 #11 Last Edit: 5 juni 2006, 22:55:30 by miranda8482
 Joh tot mijn verbazing zag ik vanmorgen het mannetje nu ook uit het broedblok komen. Ik helemaal blij natuurlijk. Hij is ook erg waaks want als ik in de buurt komt dan pikt hij me, wat hij echt nog nooit gedaan heeft! Ook doet hij lelijk als er andere valken in de buurt komen.
Is dit normaal gedrag, kan hij zo beschermend worden?

Het is alleen nog ff wachten of de eitjes nu bevrucht zijn! Wat als ze nu niet bevrucht zijn? Kan ik ze dan weg halen en dat ze dan weer nieuwe eitjes legt in de hoop dat ze dan wel bevrucht zijn?
Voor het zelfde geld zijn de eitjes wel bevrucht maar wil graag weten wat ik doen moet als dat niet zo is en wel graag een nestje van ze wil!!

Ik hoor het graag!

Groetjes van Miranda ;D

eefje nieuwenburg

het word te vermoeiend als je de eitjes weghaald voordat ze uitgebroed is en blijkbaar is ze ook nog niet klaar met eitjes leggen dus laat ze gewoon maar rotzooien,na 3weken moeten de eitjes uitkomen en zoniet zouden de ouders er zelf vanaf moeten komen en gaan ze zelf als ze er aan toe zijn weer opnieuw beginnen.
ik heb dit zelf ook gehad en nu weer maar ja het word een legbatterij als je ze weghaalt echt waar.

succes met geduldig zijn ;D

groetjes eefje

Ivy

Hoi Miranda.
Agressief gedrag is heel normaal tijdens broeden, dus pas op voor snaveltjes! ;D
Verder ben ik het met Eefje eens. Laat eitjes maar zitten - bevrucht of niet. Het is een goede oefening voor je valkjes, ze moeten ook nog achterkomen dat ze het beste elkaar kunnen afwisselen in het blok. Als er geen jonkie uitkomt - jammer dan, maar dan heeft je koppeltje wel geleerd hoe het moet. Meestal doen ze dan nog een ronde, dus je hoef maar een maandje ofzo wachten.

Veel succes!
Ivana

miranda8482

Oke ik ben blij met jullie advies.
Inderdaad ze ze nog niet uitgelegd want vanmorgen was er weer een eitje bij.
Volgens mijn zijn ze alles ook nog een beetje aan het ondekken, ja.
Het mannetje zit heel veel in het blok maar echt broeden doet hij niet. En als het popje op de eitjes zit houd hij de wacht. Het is een mooi gezicht allemaal!!!

De eitjes voelden vanmorgen allemaal koud aan, dus zullen ze wel niet gaan uitkomen h e? Sinds het mannetje zich ermee gaat bemoeien krijgt het popje ook bijna geen kans om te broeden. Hij komt er steeds bij en dan gaat ze voor hem aan de kant.
En volgens mijn speelt hij meer met de eitjes dan dat hij erop zit.
Ik denk dus niet dat we nu succes gaan hebben.
Als er geen jongen komenmoet ik ze dan wel over 3 weken weg halen?

En dan maar geduld of het de volgende keer wel goed gaat.....

Bedankt voor de adviezen.

Groetjes Miranda