10 mei 2025, 22:02:04

ornithose

Gestart door kleineremco, 31 mei 2006, 12:27:15

« vorige - volgende »

kleineremco

goede dag heren en dames,

ik ben bezig met een verslag over valkparkieten en ben aangekomen bij ziektes, ik wil ornithose verder uitleggen maar kom hierbij bij een probleem.

Is ornithose nu een ander soort ziekte als de papegaaienziekte, dit kon ik niet vinden op deze site en literatuur, op de site staan er 2 verschillende dingen, eerst dat ornithose een verwant is van psittacosis en daarna wordt gezegt dat het woord ornithose wordt gebruikt wanneer de infectie wordt overgebracht door andere vogels, zoals duiven, kalkoenen, eenden, kanaries. Bij mensen worden de termen Ornithose/ Psittacose beide gebruikt.

mijn vraag luid daardoor is Ornithose nu een voorkomende vogelziekte of is het een andere benaming voor papegaaienziekte?

Lique

Hoi Remco,

Ornithose is papegaaienziekte.
Alleen wordt de papegaaienziekte bij andere dieren zoals duiven, ornithose genoemd. Ook wordt deze bij mensen vaak zo genoemd, maar de naam papegaaienziekte is voor mensen duidelijker als ornithose.

Ik raad je aan om dit stuk, geschreven door Inger en Marieke, te lezen: http://www.valkparkiet.com/nl/files/papegaaienziekteinger.htm

groetjes Lique