7 mei 2025, 20:59:40

Naar buiten?

Gestart door must, 15 mei 2006, 21:04:46

« vorige - volgende »

must

Hallo allemaal,

ik heb een vraag die voor mij en Birdie erg belangrijk is! Ik heb Birdie nu ongeveer drie jaar als beste maatje, ze gaat altijd mee. Alleen kan ze in de zomer niet mee naar buiten,of wel dus, dat is mijn vraag.... Kan ik Birdie meenemen naar buiten zonder dat ze weg vliegt? Heeft iemand hier ervaring mee? Birdie zit sowieso nooit in een kooi dus dat is uitgesloten, dan zit ze liever in mijn kamer te vliegen, dan in een kooitje buiten, daar kan ze niet tegen.
Ik wil dus graag weten of er mensen ervaring mee hebben en of het Uberbuabt kan....Zou ze wegvliegen of kan het?
HELP ONS, ik durf het niet en ik weet het niet....

Groetjes Linda & Birdie

Karin

Hoe tam ze ook is, ze zal wegvliegen dus niet doen. Laat haar gewoon lekker binnen rondvliegen, daar mist ze echt niks mee.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

must

Is dat altijd zo dan? Ik zie wel eens mensen lopen met vogels, maar die hebben dan zeker geknipte vleugels?!
Dat is zeker geen goed idee denk ik, Birdie vliegt zo graag! Maar ik zou haar zo graag meenemen....
Is er niemand die er wel goeie ervaringen mee heeft? En het is dus eigenlijk zo goed als zeker dat ze wegvliegt? Waarom is dat dan?

mickeledoki

hee hallo,
ik zou het ook niet doen of liever gezegt ik zou het risico niet nemen, het zou zonde zijn want aan de foto,s te zien heb je echt een geweldige vogel....grtz mickeledoki(tijdelijk vogelloos)

Rianne

Hoi,

je valkje hoeft maar ergens van te schrikken, en hij is weg, hoe tam hij ook is. De precieze reden waarom ze wegvliegen weet ik niet, maar misschien is een reden, dat zo gauw ze in een omgeving komen die ze niet kennen, dat ze zo hoog mogelijk willen zitten om gevaar te kunnen zien. En jouw schouder is echt te laag.

Ineke

Als ie schrikt of er komt n windvlaag is ie weg. Niet doen, je vogel heeft er niets aan.

disney

Vogels zijn prooidieren (op roofvogels na dan, maar dat lijkt me duidelijk). Wanneer een ander dier ze op wil eten kunnen ze twee dingen doen. Vechten of vluchten. Vechten is meestal niet erg effectief, aangezien de meeste roofdieren sneller, groter, zwaarden en/of behendiger zijn. Vluchten is meestal heel erg effectief, omdat de meeste roofdieren niet kunnen vliegen en er dan dus niet meer bijkomen.

Ook al is je vogel tam, op het moment dat ie schrikt, dan kiest ie voor zijn instinct en zijn instict zegt hem "red je eigen hagje". En dus zal hij wegvliegen. Afhankelijk van hoe erg hij schrikt zal hij verder of minder ver vliegen. En dan zit ie in zijn eentje in een onbekende omgeving. Hoewel jij normaal veilig en vertrouwd bent, is die schrik en de onbekende omgeving op zo'n moment meestal teveel. Hij zal niet wegvliegen omdat ie jou niet lief vind, of omdat hij geen goed leven heeft, maar omdat vluchten is wat vogels doen.

Je kunt je valkje in een kooi buiten zetten, kortwieken of in een tuigje. Ik zou persoonlijk die kooi niet zo'n punt vinden, je valkje kan binnen voldoende vliegen. Kortwieken lijkt me in jou geval zeker niets en een tuigje, dat zou een optie kunnen zijn als je een dapper en zelfverzekerd valkje hebt die daaraan kan wennen.

Groetjes Karin

must

Ok, dan heb ik mijn volgende vraag...!

Bestaan er echt tuigjes voor valkjes? Wordt daar veel gebruik van gemaakt en hoe zien ze eruit? Kunnen ze dan niet alsnog ontsnappen en zitten ze dan aan een touwtje ofzo??
Waar kan je die tuigjes halen?

Zou iemand mij een foto kunnen sturen met zo'n tuigje en een valkje die er een aanheeft? Ik ben zeeeer benieuwd!

Ik heb namelijk ook wel eens afgevraagd hoe het zit met papegaaien, die hebben vaak iets om hun poot, maar dat lijtk me voor valkjes niet zo handig...

Ik zou heel graag wat meer info hierover willen en ook zeeeer graag een foto!!

Alvast bedankt!

Linda en Birdie!

must

Hallo allemaal,

dit is niet 'echt spoed, maar ik wil zo graag antwoord...Kan iemand van jullie bij 'overige vragen' en dan bij 'naar buiten?' even kijken en mij helpen met mijn vraag en mij een foto sturen van zo;n tuigje of met ander advies komen?
Sowieso zou ik graag wat info willen over zo'n tuigje!!

Alvast heeeeel erg bedankt en sorry dat ik het zo doe.....

Liefs Linda en Birdie :D

Karin

Hoi Linda,

Ik heb je berichtje samengevoegd, want spoed is echt alleen voor spoedvragen en dat is die van jou niet. Tik even "vogeltuigje" in bij google en je zult ze vast vinden, maar ik raad zo'n tuigje niet aan ! Helaas is er al bij iemand een valkje door weggevlogen.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Gerda

Hoi Linda,

Tuigjes zijn niet echt betrouwbaar. Inderdaad heb ik ook verhalen gehoord dat valkjes eruit ontsnappen, of het tuigje zelf los kunnen maken met hun snavel.

Doe het gewoon niet. Je doet je valkje er volgens mij ook geen plezier mee.

Wanneer hij in huis lekker kan vliegen, zoals je beschrijft, heeft hij een heerlijk leventje en zal dan aan prikkels heus niets te kort komen!!

Groetjes, Gerda

bobbie

17 mei 2006, 21:50:36 #11 Last Edit: 17 mei 2006, 21:53:35 by bobbie
Hallo,

Ik raad je een tuigje af. Ik heb het met mijn papegaaien gedaan, die waren er zo uit, konden hem zelf open maken.
Geen enkele vogel vindt het prettig in zo'n tuigje gehesen te worden. Ik heb het bij mijn vogels laten wennen van jongs af aan. Toch blijft het een ramp.

En waar jij het over hebt: papegaaien met iets aan hun poot,

dat is ten strengste verboden en valt volgens de wet onder dierenmishandeling, is dus strafbaar, zo'n ketting aan een poot.

Als je met hem naar buiten wilt, doe hem dan in een kooitje.

Kan je mij uitleggen waarom je vogel geen kooi heeft? Met welke argumenten?

O, nog even een aanvulling: ook een gekortwiekt valkje kan opgepakt worden door de wind.

Ik kan je niet genoeg waarschuwen. :-\

Groetjes, Nel

PS: via internet kan je zo een foto vinden met een vogel in een tuigje. Onderaan deze pagina's staan ook linken van verkopers via internet, daarop vindt je ook vast een foto van zo'n tuigje.

must

Hallo Nel!

Ik kan uitleggen over Birdie's kooi!

Ik heb wel een kooi, die heb ik van mijn opa, zo'n oude. Eerder gebruikte ik die helemaal niet omdat ik vind dat vogels absoluut niet in een kooi horen! Biride is altijd los en is dan ook een echte dame, of zeg maar gerust, DIVA.
Dan kan je zeggen: vogels horen ook niet in een huis, en daar ben ik het ook mee eens, maar mijn Birdie had zich geen beter leven kunnen voorstellen op de plek waar zij geboren is. Ik heb haar in een winkel uit een piepklein kooitje gehaald en nu reist ze samen met mij heel nederland door. Ze gaat overal mee naartoe en slaapt op mijn kussen of hoofd.
Sinds een jaar gebruik ik haar kooitje wel als haar thuishaven en eetgelegenheid, zo kan ze overal haar eten vinden en dat vindt ze ook goed, maar zodra ik het kooitje dicht doe wordt ze helemaal gek, dan gaat ze aan de tralies lopen knagen als een dolle en doet ze er alles aan om het weer open te krijgen. Ze is er gewoon ook helemaal niet aan gewend en dat vind ik niet erg, om de reden die ik eerder noemde: Vogels horen niet in een kooi, vogels zijn geen schilderij of mooie schaal die leuk in je huis staat. Dat is mijn mening en ik hoop hiermee in ieder geval 1 valkje een prachtig leven te geven (het beste leven voor haar situatie) Mijn droom zou zijn om haar op mijn wereldreis los te laten in Australie, daar waar ze hoort....Maar goed, dat zal wel onmogelijk worden en ik weet ook niet of ze het daar meteen zou redden, al denk ik van wel aangezien ze zo enorm slim is!
Nou, dat is dus de reden van Birdies Kooilose leventje!

Ik ga trouwens ook niet bij vrienden logeren waar Birdie niet los mag vliegen! Maar gelukkig heeft bijna iedereen inmiddels geaccepteerd dat er geen Linda is zonder Birdie op haar hoofd ed.! Leuk he?
Ja ik weet het, veel mensen verklaren me voor gek, ik hou nou eenmaal inmens veel van dieren en bovenal van mijn 'Birminator'!!

Zit bij jou wel je makkertje in een kooi?

Dat tuigje leek me inderdaad al geen succes, ik denk dat Birdie em al weer uit heeft voor ik het uberhaupt heb aangekregen!

Groetjes Linda en een fluit van Birdie!!!

must

Oh ja, ze gebruikt dus alleen haar kooi om te eten en drinken omdat daar alles instaat. Verder zit ze er nooit in, behalve als ze bij mijn ex-vriendje logeert, dan gaat snachts een deken over de kooi, en sochtens mag ze er dan weer uit. Maar dat om de reden dat ik bang ben dat hij er in zijn slaap op gaat liggen aangezien Birdie altijd bij je in bed komt.
Dit is dan veiliger.

Het is wel fijn dat ze haar eten in de kooi heeft omdat ze het, zoals eerder gezegd, nu altijd kan vinden!

Wederom de groetjes!

bobbie

Hoi Linda,

Ik moet er wel om lachen, wat je allemaal schrijft.

Alleen vraag ik me af: je birdie reist met je door Nederland. Dus ........... eigenlijk is je vraag dus overbodig, want je moet zelf al een oplossing hebben gevonden om haar mee op reis te nemen, oftewel mee naar buiten te nemen. :)
En vertel, hoe doe je het? ;) Of zocht je naar een andere oplossing?

Goed beschouwd horen vogels in de natuur, daar heb je gelijk in. Alleen zulke vragen moeten we onszelf eigenlijk stellen voor dat we vogels aanschaffen.

Ik heb 2 papegaaien en 10 valkparkieten.
Mijn papegaaien zitten ook lekker los in de tuin, gekortwiekt. Helaas is  1 van mijn papegaaien vorige week weggevlogen, hij had in 1 keer bijna al zijn vleugelveren weer terug.
Hij ligt nu begraven in mijn tuin, hij was 3 dagen zoek. Ze hebben hem gevonden op het moment dat hij werd aangevallen door natuurvogels. Kort daarna is hij door de stress gestorven.

Dus vogels die van nature in de natuur horen, zijn moeilijk terug te zetten in de natuur zoals je dagdroomt :-\, althans, die indruk heb ik nu na het gebeuren met Bobbie.

Ik vind het echt heel leuk dat je je valkje overal mee naar toe neemt. Voor mij wordt dat moeilijk met zoveel vogels.
Ze vliegen bij mij een paar uur per dag los in de kamer rond. Ik heb een vogelkamer.
De papegaaien gaan mee op de fiets etc, in een bench.

Sorry, ik tik nog steeds in meervoud :-\.

Ik wens je heel veel plezier met je valkje. :)

groetjes, Nel :)