16 juni 2025, 23:16:48

Te klein?

Gestart door Linn, 21 april 2006, 15:05:12

« vorige - volgende »

Linn

Hoi,

Ik was net bij de dierenwinkel en dat zat een valkparkiet. De medeweksters zeiden dat ze (die valkparkiet) al bijna een jaar was. Maar ze was maar iets van 20 cm (ze miste wel haar grootste staartveer trouwens), maar is dat wel normaal? Of groeien valkparkieten nog na een jaar?

Rianne

Hoi,

als ze er verder fors uitziet en natuurlijk ook gezond, kan het zijn dat ze een groeiachterstand heeft gehad. Normaal is een valk 30 cm, maar op het oog een maat schatten is erg moeilijk hoor!

Linn

Ze was inderdaad fors. En ze zag er ook gezond uit. Alleen ik kon wel erg dichtbij komen, maar dat kan natuurlijk ook omdat ze al een beetje tam was.
Wat je al zei, op het oog een maat schatten, is erg moeilijk ja!
Maar trouwens wat ik al zei ze miste wel haar grootste staartveer, dat scheelt natuurlijk ook wel enkele centimeters.

Linn

Hoi,

Ik heb trouwens nog een vraag: ik zei ja al dat ze haar grootste staartveren kwijt is. Hoe komt dat? Zou ze kruiperziekte hebben? Of het bij zich dragen?

Linn

Hoi,

Bij een dierenwinkel zag ik een valkparkiet die ik echt zo gaaf vond.
Maar nou mijn vraag: Ze miste haar langste staartveren. Hoe zou dat komen? Zou ze kruiperziekte hebben? Of drager er van zijn?
En nog een vraag: Ik kon best wel dicht bij komen, is dat wel normaal? Of zou ze een beetje tam zijn?

Ivy

Hoi!
Als ze een paart staartveren kwijt is, kan ze ook gewoon in de rui zijn, het is nu wel het sezioen ervoor.
Hier kan je lezen waar je verder op moet letten bij het aanschaf.
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,16119.0.html

Als je een nieuw valkje haalt is het sowieso verstandig om deze zo'n 6 weken in de quarantine te houden. Je kan de vogel ook door een DA laten nakijken en/of testen op ziektes.
Als het verenpak verder goed er uitzag, zou ik me niet te veel zorgen maken over kruiperziekte. Hier kan je verder wat info vinden: http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,11281.0.html

Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Karin

Alleen een valkje kopen als die er 100 % gezond uit ziet. Bij twijfel lekker laten zitten  ;) Anders zit je zo dadelijk met de gebakken peren. Alleen een dierenarts kan testen of het kruipersziekte is.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

Omdat ik zag dat je de vraag 2 maal gesteld hebt heb ik ze samengevoegd.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Linn

Ik las hier ergens dat valkparkieten in het voorjaar en in het najaar in de rui zijn, dan kan het toch door de rui zijn dat ze haar staartveren kwijt is?!

Karin

Ze verliezen de staartveren één voor één, nooit veel tegelijk, dus je ziet bijna geen verschil tussen een gewone staart en een staart in de rui. Nogmaals koop nooit een valkje die niet optimaal gezond is !  Je haalt alleen ellende op je hals.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Linn

Ok, bedankt voor het antwoorden op mijn vragen!
Dan koop ik haar maar niet, denk ik, maar ze was echt zo mooi!

Karin

E zijn ook veel mooie gezonde valkjes  ;D Als je graag een valkje erbij wil kijk je gewoon even bij de kwekers op deze site. Keuze genoeg  ;)

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Linn

Maar, trouwens, het kan toch ook zijn, dat ze een paar staartveren is verloren door vangen ofzo. Want verder zat ze erg mooi in haar veren hoor!

shanna

nu ik dit zo lees, mijn valkje is ook niet echt super groot.. hij krijgt verder wel genoeg voeding, en eet ook goed.. hij is van augustis vorrigjaar.. hoelang groeit hij nog ongeveer door? ik denk dat hij nu op zo'n 20 cm zit van kop tot staart, mischien wel iets langer.. hij is ook niet echt fors, maar wel levendig, en opgewekt en nieuwschierig..

shanna

hij is denk ik iets van 25 cm, maar heel iel.. en als ik dan de valkjes in de dierenwinkel zie zitten, die zijn veel forser..