28 april 2024, 18:01:09

jonge valk voeren

Gestart door Suzan, 14 april 2006, 14:54:45

« vorige - volgende »

Riny

15 april 2006, 08:31:02 #30 Last Edit: 15 april 2006, 08:33:08 by Riny
Hoy Suzan
Als je geen warmtelamp hebt kun je bij de kruiken of warmwaterzak, ook nog een schemerlamp bij het kleintje plaatsen,die geeft ook warmte af.
En hoe heb je de kleine willen voeren, met een spuitje of een lepeltje?
Ook kun je druivesuiker aan het water toevoegen,dat zorgt voor extra energie.
Als een valkje in het begin handopfok krijgt, verzetten ze zich er altijd tegen.
Je kunt spuitjes om te voeren kopen bij iedere apotheek.
Groetjes en veel succes Riny :)

bobbie

Als ie niet slikt, misschien zachtjes wrijven over het keeltje?

Dat schijnt een slikreflex op te roepen, doen ze ook bij honden.

Ook de temperatuur van de pap is heel belangrijk. Te koud lusten ze niet en te heet is uiteraard helemaal uit den boze.

Succes ,Nel


Riny

Hoy Suzan
Wat Nel zegt is waar.
De pap moet een goede temperatuur hebben.
Het beste is 38 of 39 graden.
Groetjes Riny

Riny

Hoy Suzan
Als die echt niet wil slikken en eten,maak dan het papje minder dik.
Voeg aan het water waar je het papje mee maakt de druivesuiker toe.
Als het papje vloeibaar is loopt het zo de keel in..
Dan krijgt die in ieder geval vocht en de druivesuiker binnen .
Groetjes Riny :)

Riny

Hoy Suzan
Heb je een spuitje kunnen krijgen?
Ik hoop het zo voor je.
Als je het hebt, stop je een klein spuitje rechts achter in de bek, naast de tong.
Dan langzaam spuiten,maar let op dat ze wel slikt.
als ze slikt niet het spuitje eruit halen,want dan willen ze niet meer,maar proberen door te gaan.tot het spuitje leeg is.dan kan je de spuit weer vullen,en het herhalen.
Let er wel op dat de lucht uit het spuitje is.
Ik hoop echt dat het je lukt om er wat in  te krijgen.
Groetjes en heel veel succes Riny :D

carco

Hoi Riny

Sorry dat ik me er mee bemoei ,maar jij schrijft rechts achter in de bek spuiten, maar mij is altijd geleerd om dit aan de linkerkant te doen ivm in de luchtwegen spuiten.
Dit verhaal lijkt op Lilo van Irene die ook niet wilde eten. Die is toen naar Feld geweest en heeft toen daar pap gehad dmv een kropnaald. Als je denkt dat de kleine de reis aan zou kunnen zou ik zeker daar naar toe gaan want ik ben bang inderdaad dat als ik  het zo lees het niet zelf gaat lukken.
Veel succes!!

Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Riny


Hoy Caroline
Ik heb het nog even nagekeken want nu bracht je me aan het twijfelen.
Maar het is de linkerkant als je de vogel zelf bent dus als je ervoor staat en je kijkt hem aan dan moet je aan de rechterkant van de snavel spuiten zoals op de foto:

Als je zou uitschieten met de spuit kan het dan wel degelijk uitmaken omdat je dan de pap meteen in de luchtpijp van het valkje spuit.
Dus het beste is wel gewoon aanhouden om van de goeie kant af te voeren.
Groetjes Riny :D



moonwitch (diana)

15 april 2006, 10:30:41 #37 Last Edit: 15 april 2006, 10:34:36 by moonwitch
Hoi Suzan

Ik woon zelf in zwaag, als je hulp nodig hebt dan moet je maar langs komen ik heb desnoods een kropnaald en kunnen we je valkje dwangvoeding geven.
Ook heb ik een warmtelamp, hopelijk red je valkje het.
Groetjes diana
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Lique

Hoi Suzan,

Hier een foto van een jong van precies 4 weken oud:

En hier staat een tabel van het gewicht van dit valkje:
http://www.valkparkiet.com/nl/files/kweek1tot42.htm

Ik zie het heel somber voor je valkje in :-\. Ik hoop op het beste voor je valkje. Als hij nog zo sterk is om te overleven, hoop ik dat dat zal gebeuren. Maar als je valkje de moed aan het opgeven is en al zo zwak is, hoop ik dat hij niet lang meer pijn hoeft te lijden en snel naar de valkjeshemel gaat :-\.

Ik denk dat het beste is om te doen, lekker met je valkje knuffelen, en genieten van deze momenten...

groetjes Lique


Inger m

15 april 2006, 13:16:17 #39 Last Edit: 15 april 2006, 13:20:01 by Inger m
Hoi,
Triest verhaal. Vermoedelijk heeft de vogel een (darm)infectie. Een reactie van het lichaam is dat de vogel weinig of niet meer gaat eten om op die manier alle energie in het herstel te steken. Op dit moment lijkt mij het voorkomen van uitdroging het meest van belang. Hiervoor zijn fysiologisch zout/ electrolytenmixen in de handel. Druivesuiker kan worden gegeven voor extra energie.
Een vogel volstoppen met voedsel in de krop heeft weinig zin als de vertering nagenoeg stilligt en de darmen niet in orde zijn.

Mijn ervaring is dat een dier op zijn minst nog zelf moet kunnen slikken. Dwangvoeding met kropnaald moet je alleen aan een kundige dierenarts willen overlaten. Deze weet wat en hoeveel de vogel nodig heeft.

Als de vogel echt niets meer wil eten of drinken zit er niets anders op dan de de tpis van Lique op te volgen.

nb. Als er overgegaan wordt op een ander papvoer (van CEDE naar NUTRIBIRD) terwijl de vogel slecht eet, kan de vogel het beste op de oude voeding gelaten worden. Veranderingen van samenstelling en smaak voer kunnen het beste geleidelijk gebeuren en liefst bij gezonde dieren.

Veel sterkte!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Suzan

hoi,
bedankt voor de lieve reacties en tips.
die tips over het voeren met een spuitje waren erg handig
ik deed het sowieso al met een spuitje, maar haalde iedere x die spuit weer uit zijn snavel omdat hij zich zo vaak verslikte, maar ik zal kijken hoe het gaat als ik probeer dat hele spuitje langzaam leeg te voederen.
ik heb hem net gewogen, hij eet nog steeds 60 gr. dus gelukkig is hij niet afgevallen.
in totaal heeft hij tot nu toe ca. 16 ml opgegeten.
maar er is ook goed nieuws, ik had hem toch maar meegenomen naar mijn werk.
een vaste klant heeft wel vaker jonge valkjes gehad en omdat ik volgende week weer moet werken helaas en verhuis naar amsterdam, wil zij zolang voor hem zorgen. zij heeft de hele dag vrij en heeft dus alle tijd voor hem.
op zich liggen de darmen niet stil, want hij produceert nog altijd lichtbruine ontlasting.
ik ga zo naar de dierenarts in amersfoort bellen, ik heb gehoord dat die heel goed is.
nou ik hoop dat het goed komt.
gelukkig zit er nog genoeg pit in de kleine, vooral vanmiddag begon hij aardig op te leven. wish me luck!!!!!!!

Riny

Citaat van: Suzan op 15 april 2006, 17:54:15

.
ik ga zo naar de dierenarts in amersfoort bellen, ik heb gehoord dat die heel goed is.
nou ik hoop dat het goed komt.


Hoy Suzan
Bedoel je dokter Feld in Amersfoort?
Die is inderdaad heel erg goed.
Die mensen waar je de nutribird gehaald hebt, waren er ook reuze tevreden over.
Ik wens je heel veel succes en duim voor je.
Groetjes Riny :D

Gerda

Hoi Suzan,

Fijn dat hij in ieder geval de dag weer doorgekomen is!! Elke dag erbij geeft meer hoop!! En als het eten binnenblijft en de ontlasting wat beter wordt, gaat het de goede kant op.
Fijn dat je een oplossing hebt gevonden voor je kleintje!! Iemand die dag en nacht aanwezig is, is wel zo prettig.
We duimen maar dat het goed gaat!!!

Groetjes, Gerda

bobbie

Hoi Suzan,

Gelukkig leeft ie nog. Ik had er even een hard hoofd in.
Mooi dat er pit in zit, dat scheelt zeker.

Fijn dat ie opgevangen gaat worden door iemand die ervaring heeft en ook nog eens heel de dag thuis, moet goedkomen.

Succes met alles.

Groetjes, Nel :)

carco

Succes ik hoop dat het goed gaat.

En Riny zoals jij bedoelde met voeren bedoelde ik ook, het ligt er aan hoe je er voor staat inderdaad dus die foto is geweldig er bij.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!