29 maart 2024, 02:09:57

jonge valk voeren

Gestart door Suzan, 14 april 2006, 14:54:45

« vorige - volgende »

Suzan

hoi allemaal,

om te beginnen wat een super leuke, handige, informatieve site!
omdat ik met een aantal vragen zit, wil ik graag jullie hulp inroepen.
afgelopen zaterdag kwam er in de dierenwinkel waar ik werk een man valkparkieten brengen.
"en een om tam te maken" beweerde hij.
hij zei dat ie een week uit het blok was en dat ie al zelfstandig was.
al gauw begon dat jong om eten te roepen en de ouders bleek er niet bij te zitten...
we hadden die 'kweker' opgebeld, maar die moest natuurlijk niets meer van hem weten "als ie dood gaat is dat jammer" zei hij.
maar natuurlijk wilde ik hem niet laten doodgaan! ik heb toen van brood met eivoer en water een papje gemaakt en gegeven met een spuitje en hij at dat perfect.
ik heb hem toen mee naar huis genomen om te voeren.
ik schat hem op ca. 7 a 8 weken (op zijn hoofd achter zijn kuif, onderbuik, en onder zijn vleugels heeft hij nog geen veren). hij at ontzettend goed, en ging ook al trosgierst eten. ik heb sinds gister ook een mineraalblokje, parkietzaad en zo'n knaagstang in zijn kooi gedaan. daar zat ie ook aan te knabbelen, maar ik ben er niet zeker van dat ie dat daadwerkelijk opeet. hij zit veel op de beukensnippers te kauwen, ik heb daarom ook voer op de grond gestrooid. de eerste dagen ging hij erg vooruit. en hij heeft sinds gisteren enkele pogingen gedaan om te vliegen.
maar ik ben toch een beetje onzeker geworden, want sinds vandaag wil hij bijna geen pap meer eten.
hij heeft vandaag nog geen 10 ml opgegeten, verder slaapt hij veel, (hij zit voornamelijk op de grond omdat hij zijn evenwicht denk ik nog niet zo goed kan bewaren) hij wast zich veel, piept veel, zijn veren glanzen en staan niet uit elkaar. ik ben er d.m.v. dat schema achter gekomen dat ik misschien wel veel te vaak heb zitten voeren, wel 6 x per dag. maar iedere keer was zijn krop ook bijna leeg (ik geef CEDE handvoer met eivoer en water). nu sinds vandaag: iedere keer als ik hem wil  voeren hem op mijn schoot zet, is hij veel te snel afgeleid, hij wil de hele tijd vliegen en heeft totaal geen interesse voor de pap. ik heb hem ook al in zijn kooi proberen te voeren en in de wasbak, zodat hij wat minder afgeleid raakt, maar hij wil het echt niet. zijn laatste ontlasting was behoorlijk naar zwart geneigd, met veel vocht (de dagen ervoor was het lichtbruin). zijn krop is de hele dag al hardstikke leeg en ik heb geen idee wat er aan de hand kan zijn....
heeft hij gewoon niet zoveel pap meer nodig> gaf hem ca. 30 ml p/dag hij weegt nu op dit moment 60 gram.
hij zit nu op mijn schouders en concludeer zojuist dat de ontlastig weer lichtbruin is... ik geef hem pap op kamertemperatuur. is het normaal dat ze als ze zo jong zijn ze nog zo mager zijn (scherp borstbeen)?
en wie heeft er tips waar ik aan moet denken bij de opvoeding van een valkparkiet?? want ik wil hem graag houden (heb mij dmv deze site en boekjes goed ingelezen dus ik weet waar ik aan begin, maar tips uit de praktijk zijn natuurlijk extra handig!)
wie heeft voor mij advies???????

Riny

Hallo Suzan
Je kunt het beste Nutribird 21 in huis halen daar zit alles in wat je kleintje nodig heeft.
S'morgens weeg je hem en het gewicht wat die dan heeft daar neem je 10 % van ,en zoveel pap geef je hem.
Je kunt dit met een lepeltje of een spuitje doen.
60 gram is weinig ,die zou voor zijn leeftijd zwaarder moeten zijn.
Groetjes Riny :D

Rianne

Hoi,

60 gram is niet veel voor een valkje van 6/7 weken. Waarschijnlijk zul je hem nog wel 3 weken moeten voeren. Stimuleer wel het zelf eten, geef hem trosgierst en zet een bakje zaadvoer op de bodem.
Je valkje kan in de probeer fase zitten. Dus kijken hoe ver hij bij jou kan gaan. Houd het valkje goed vast, en zijn kopje en probeer dan nog eens te voeren. Of kijk of hij het van een lepeltje wil eten. De temperatuur van de pap moet ongeveer 38 a 39 graden zijn, en mag niet telkens opnieuw worden opgewarmd.
De ontlasting kan die kleur hebben door de papvoeding. Geef wat minder veel op een dag, normaal geven mensen 10% van het lichaamsgewicht per keer voeren. Er staat een schema waarin staat hoeveel keer per dag je moet voeren.  Misschien dat hij dan wat meer honger krijgt.

Helaas (of gelukkig) heb ik zelf geen ervaring met handopfok, dus ik hoop dat iemand mij nog kan aanvullen of verbeteren. :)

Heb je een foto van je valkje? :)

Riny

Hallo Suzan
Als je nu geen nutribird bij je in de buurt kunt krijgen laat het dan zo snel mogelijk weten.
We kunnen je altijd wat opsturen.
Ik had al gekeken waar je woont ,maar dat heb je niet ingevuld.
Groetjes Riny :D

Suzan

14 april 2006, 15:28:07 #4 Last Edit: 14 april 2006, 16:02:22 by Suzan
alvast heel erg bedankt voor de snelle reacties!
ik heb rond gebeld, maar in bijna geen enkele winkel, incluis de winkel waar ik werk, hebben ze nutri-bird en als ik het bestel duurt het wel een week...
ik woon in Noord-Holland, tussen Hoorn en Alkmaar.
vanavond zal ik er wel even een foto van hem/haar bij zetten, want het was maar een schattig, van die 6/7 weken.
ik zou niet weten hoe oud hij is!
misschien kunnen jullie het aan de hand van die foto een beetje schatten...

ps/ als je dat voer zou willen opsturen (dat zou geweldig zijn!!!), kun je me evt. mailen naar suzanne_schouten@yahoo.com

groetjes suzan

Riny

Hoy Suzan
Mijn vriendin in Hoorn is op dit moment niet thuis.
Ik heb haar voice-mail ingesproken.
Ze had nog een restje staan dat weet ik zeker,
Als ze me terugbelt, vraag ik haar of jij het mag hebben.
Ik laat zo snel mogelijk wat van me horen.,
Groetjes Riny :D

Suzan

geweldig!!!
ontzettend bedankt!
ik heb een foto op mijn computer staan, maar hoe kan ik die hier afbeelden?????????

Riny

Ik ga nu proberen om uit te leggen hoe je verder moet als je de foto verkleind heb.
Het is handig om de foto een goede naam geven, bijv. Anita_valkjesnaam_2maart.jpg
Dit kan je doen door in mijn afbeeldingen met de rechte muisknop op de foto te drukken en dan naam veranderen.
Dit is handig als je de foto makkelijk terug wil vinden.

Als je foto klaar is, kan je hem uploaden. Dit doe je met behulp van knopje upload bovenaan de valkparkieten site. Dit werkt alleen als je ingelogd ben.
Nadat je op de knopje heb gedrukt, krijg je een scherm met een lege raampje. Rechts hiervan staat bladeren. Als je daarop drukt, kan je je foto dus kiezen die je wil uploaden. Staat hij in het raampje, dan kan je dat lange knopje drukken, daar staat: verstuur het plaatje naar valkparkiet.com.
Dan is je foto upgeload en krijg je een volgende schermpje. Daar staat in een raampje weer: [img] de naam van je foto [img]. Dit is een link naar je foto.
Allerhandigst is om deze link te copieren - druk op het knop eronder, dan wordt de tekst zwart. Dan druk je ctrl toets in, terwijl je die ingedrukt houd, toets je nog letter c. Je kan alle links bijv in een word document bijhouden. Open Word, druk ctrl toets in en letter v. Als alles goed is gegaan, dan zie je dus de link in programma word. Als je die afsluit, dan kan je dit document dus ook opslaan.

Terug naar valkparkiet. Je foto is nu op de server van de site. Dat betekent, dat je hem ook kan vinden op de foto pagina.
Maar jij wil hem natuurlijk in je bericht plaatsten.
Dit is dan al heel erg makkelijk. Je hoeft alleen maar de link die je gecopieerd heb naar je bericht te zetten. Dit kan je met behulp van ctrl+v doen.

Dan zie je in het bericht dit:

[img]...foto/upload/...naam van je foto.jpg[img]

Dan is het klaar. Als je dan je bericht verzendt, dan staat de foto gewoon er in.

Veel succes, en ik verheug me op je foto's
Mocht het niet lukken dan kun je mij de foto ook sturen.
Je hebt mijn e mail adres.
Groetjes Riny


Suzan



HIER IS IE DAN!
Weet iemand hoe oud Benny ongeveer kan zijn????


Riny

Hoy Suzan
Ik zou zeggen een week of 6/7 .
Maar dat is toch heel moeilijk te zeggen.
Groetjes Riny :D

Riny

Hoy Suzan
Ik heb een mailtje naar je gestuurd met het 06 nummer van mijn vriendin.
Daar kun je Nutribird op gaan halen.
Groetjes Riny :D

Suzan

Riny, geweldig!
dankjewel wat een service!
zal spoedig een bedrag voor deze geweldige site doneren!

Riny

                 

bobbie

14 april 2006, 19:00:01 #14 Last Edit: 15 april 2006, 07:19:19 by Riny
Hoi Suzan,

Ik schat de leeftijd van deze valk op ongeveer 5/6 weken.

Zelf heb ik ze nu zitten van 6/7 weken en die hebben een wat langere staart en  zitten wat "gladder" in de veren.

Hier een foto van 1 van mijn jonkies, morgen 6 weken:



(nog even opladen)

Gelukkig is het wat betreft de Nutribird, opgelost.

Succes met de kleine.

groetjes, Nel