5 mei 2025, 20:28:16

de valkparkiet wassen

Gestart door Dries, 14 april 2006, 12:24:51

« vorige - volgende »

Dries

Hallo, ik wil vandaag graag men valkje wassen dus met de sproeier en dus met lauw water, zou de valk er ziek van kunnen worden, zou ik het mogen doen of niet?

Ivy

Hoi.
Je mag je valkje gerust sproeien hoor. Let wel op dat je een plantenspuit gebruikt waar voorheen niks anders zat dan water (dus geen chemische stoffen).
Je kan het beste 's ochtends of vroeg op middag sproeien, dus niet 's avonds voor het slapen gaan. Ze mogen niet nat de nacht in, want dan kunnen ze wel ziek worden.
Valkjes vinden het meestal lekker, kijk maar hoe die van jou reageert op plantenspuit. Sommige gaan liever in een badje bijvoorbeeld.
Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Dries

ja hij vond het niet egt fijn  ;D

maar na een tijdje wel en heb ik hem in een handdoek gedraaid en op de verwarming gezet dat vond ie wel fijnn  ;D

Rianne

Hoi,

als je je  valkje niet kleddernat sproeit, is dat niet nodig hoor. :)

Dries

weet ik maar dat vond ik wel schattig :P

woodstock

hallo,

ik neem mijne meestal mee in de douche en zet haar in de douche op zo'n (zeeprekje)aan de muur.
daarna doe ik haar altijd met de fohn op de zachte stand droogfohnen dat vindt ze heerlijk.

groetjes en veel plezier

Ivy

Hoi!
Ik zou mijn valkje niet op de kachel drogen... Hij kan dan ook niet weg als hij het te warm heeft als hij in de handdoek ingepakt zit.
Je kan hier ook lezen over het drogen. http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,15718.msg252205.html#msg252205
Het is beter om hem zelf zijn verenpak te laten verzorgen.

Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Dries

ja maar ik zet hem ook niet op de kachel é  ;) maar gewn op de shofaache (verwarming), want hij had het koud maarja volgende keer was ik hem in bad :D

Ineke

Hoi Dries,
Pas geleden is dit onderwerp aan bod geweest. Het is niet goed om je valkje ''tegennatuurlijk'' te laten drogen. Hier is t onderwerp:
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,15718.0.html
Groetjes, Ineke

Dries

Hoe bedoel je kan je dat uitleggen :-\

Dries

ja ok hij moet zichzelf drogen maar zoveel kwaad kan dat tog niet

Ineke

Hoi Dries, gewoon niet te laat in de dag nat maken en vanzelf laten drogen is t beste. Net zoals wanneer t water te warm is, is fohnen ook niet goed. Hiermee haal je de beschermlaag weg, die de vogel d.m.v. poetsen aanbrengt. Ook verstoor je zijn natuurlijke ritme na t sproeien/badderen, want je vogel wil zijn veren hierna poetsen en dat onderbreek je dan.
Misschien ben ik niet goed met verwoorden, maar ik hoop dat t toch duidelijk is :D