ziekte in voliere heb ik dat??!!

Gestart door nick01, 11 april 2006, 12:45:48

« vorige - volgende »

nick01

2 weken geleden vol moed terug van de markt in heeten.
wat gekocht een gele pop en 2 zwaar bonte witmaskers waarvan 1 cinnamon.
zo trots als een pauw natuurlijk.
ik had al aangenomen niet meer zoveel te kopen op markten maar t aanbod was de laatste tijd minimaal dus toch doen.
alle 3 de vogels gekocht bij 1 en dezelfde handelaar.
even apart gezet 1 weekje (achteraf dus toch te kort) en dan er toch maar bij doen want de mannen zijn verschrikkelijk broeds en je wilt ze wel bezig zien gaan , t gevoel ken je waarschijnlijk wel.
de hele tijd zaten ze er lekker bij de 2 mannen waren echt goed aan t fluiten en ik kwam eergisteren in de ren en ja hoor die 3 en nog 1 witmaskerfallow pop zaten niet lekker , 1 bonte witmasker kon niet meer vliegen.
meteen alles er uit gevangen wat voor mijn oog ziek was en apart gezet en die 1 die niet kon vliegen naar binnen in de warmte.
nou die binnen zat was gisteren al dood en die andere zitten er redelijk bij behalve de witmaskerfallow die haalt t denk ik ook niet.
ben ze echt aan t verwennen met trosgierst en krachtvoer met vitamines erin.
heb dr feld gebeld en ik moest ontlasting opsturen en kan donderdag bellen voor de uitslag.
misschien is dit toch weer een les om te leren ik weet t niet.
ik had 2 jaar geleden de papegaaienziekte doordat ik een vogel had gekocht ook bij een handelaar hopen dat t nu niet weer dat is.
t zijn niet dezelfde symptomen maar toch de angst blijft er.
de symptomen zijn : bol zitten . vleugels laten hangen , plakkerige ontlasting , sterk vermageren ondanks dat ze redelijk goed eten en die 1 kon zelfs niet meer vliegen ik denk vanwege uitputting.
ik hoop dat t om wormen gaat , ik heb net nieuwe ontwormingskuur besteld die krijg ik morgen binnen maar ik ben bang dat dat t niet is.
de gein gaat er zo bij mij aardig van af en ik heb er zelfs al aan zitten te denken om er gewoon ff 1 of 2 jaar tussenuit te knijpen gewoon ff geen vogels meer maar goed is dat de oplossing , denk t niet.
ik hou jullie op de hoogte.

natascha01

dit lijkt precies op wat mijn kobus had die heeft dus wormen en in mijn topic kan je lezen wat er allemaal met hem was enzo ... ben er nog mee bezig hij is erg ziek ervan ,,
sterkte ermee hoop dat de rest er gouw boven op komt bij je is echt niks zieke vogeltjes ...

groetjes natascha

Inger m

Hoi Nick,
Dit kan zoveel zijn. Het kan wijzen op wormen, maar ik vind dat de vogel in een heel snelle periode is overleden. Bovendien gaat om om relatief veel vogels en dan denk ik ook aan andere infecties.

De periode van 1 week quarantaine voor marktvogels is veelstekort. Door de stress zijn ze bevattelijker voor ziektes en kunnen ze gemakkelijk ziektes verspreiden (die ze mogelijk al onder de leden hadden). Vogels kopen uit grote verzamelingen (markt, handel) vormt een extra risico. Rekening houdend met de incubatietijd van ziektes (zoals papegaaienziekte) is een quarantaineperiode van minimsaal 6-8 weken vereist. Je kunt in deze periode ook mestonderzoek laten doen.

Stoppen met vogels vind ik lijken op een vlucht. Beter kun je al je handelingen kritisch nagaan en verbeteren om dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen.

Sterkte!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Riny

Hoy Nick
Ínger heeft gelijk.
Alles vervelende dingen die je overkomen ,krijgen toch een positieve kant, als je er lering uit trekt.
Laat het maar even bezinken,dadelijk heb je spijt van een overhaast genomen beslissing.
Groetjes Riny :D

nick01

11 april 2006, 23:34:48 #4 Last Edit: 11 april 2006, 23:36:43 by nick01
ik ken de regels wel maar je weet t zelf wel je hebt een mooie vogel die er goed bij zit en dan wil je t liefst meteen aan de gang met zo'n vogel en ik kan mezelf dan helaas nog niet zo goed onder controle houden.
en ik wil t geen vlucht noemen.
ik heb al 1 keer wormen in behoorlijke vorm gehad heb ik van geleerd.
en al 1 keer papegaaienziekte , blijkbaar niet van geleerd.
en al een aantal keer bloedluis kun je denk ik niet van leren.
en nog een paar andere kleine tegenslagen.
dus ik zie t niet als een vlucht maar t is meer dat me de moed ff in de schoenen zinkt.
als ik er ff tussenuit ga kan ik tot rust komen ff alles op een rijtje zetten en dan weer fris beginnen maar ja dat dacht ik vorig jaar ook heb toen een groot deel van mijn valken verkocht waar ik nu inderdaad verschrikkelijke spijt van heb.
ik krijg donderdag de test van de ontlasting en dan maar hopen op iets relatief onschuldigs.
ik kijk dat eerst ff aan en dan zal ik een conclusie trekken.(denk niet dat ik van t vogelvirus af kom maar goed we kijken wel)
maar ik krijg steeds meer de pest aan markten in t vervolg toch maar bij betrouwbaardere mensen kopen zoals adresjes van hier.

nick01

nou de eerste uitslag is binnen die nieuwe vogels zaten vol met spoelwormen.
een eventuele bacterie of virus krijg ik morgen meer over te horen.
hopen dat t hier bij blijft.

Inger m

Hoi Nick,
Fijn dat je alvast een uitslag hebt. Spoelwormen zijn gelukkig relatief eenvoudig te behandelen, maar kunnen veel schade aanrichten. Daarnaast verlaagd het het immuunsysteem van de vogel, waardoor ze veel bevatteliker zijn voor andere infecties. Hou overigens in je achterhoofd dat lang niet alle bacterien/ virussen aantoonbaar zijn via ontlastingonderzoek. Veel moet worden gedaan via bloedonderzoek. Ontlastingonderzoek is wel alvast een goede indicatie.

Trek lering uit alle tegenslagen die je hebt. Iedereen die dieren houdt heeft te maken met leuke en minder leuke dingen, die horen erbij.

Als ik het zo lees ben je bestwel impulsief. Je schrijft dat je vorig jaar al vogel hebt verkocht en daar spijt van hebt. Nu heb je weer vogels gekocht en wil je ze weer verkopen omdat het wat minder gaat. Daar lijk je dus nog weinig lering uit getrokken te hebben.

Tja, zo kun je bezig blijven. Overigens zul je eerst de vogels moeten opknappen en vandaaruit verdergaan lijkt mij een goede basis.

Verder zijn er ontzettend veel kleine kwekers met valkparkieten. Dat zijn betrouwbaardere adressen dan van de markt (maar blijf kritisch en selectief). OOk vogels van (kleine) kwekers moeten min. 6 weken in quarantaine.

Sterkte!

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

nick01

ik ben ook impulsief denk ik  :-[.
ik heb vorig jaar de valken verkocht omdat t toen tegenzat en ik mijn interesse ergens anders wou neer te leggen heb toen forpussen - roodruggen en catharina's aangeschaft.
ik dacht dat valken gewoon niet mee zat bij mij.
maar achteraf heb ik inderdaad spijt van want niks tipt aan de valken.
wat ik nu wou doen is alles ff weg doen maar ik ben bang dat ik daar ook weer spijt van krijg ik heb bepaalde koppels zitten daar heb ik wat mee die kan ik gewoon niet weg doen.
en veel nieuwe vogels die stuk voor stuk toppertjes zijn.
dus tja ik denk dat ik maar inderdaad gewoon de negatieve dingen mee moet nemen op de weg verder en er wat mee doen.
t is allemaal niet makkelijk vooral niet in zulke tijden waar alles misgaat met de vogels.

Rianne

Ik ben laatst naar een kromsnavelmarkt geweest. De valken daar zagen er slecht uit, ontstoken oogjes, slecht in de veren, klein, er miste een teen of nagel :-\
Ik zag een mooie cinnamon lutino maar hebhet niet gedaan. De andere vogels zagen er zo verwaarloosd uit. Ik koop niet uit medelijden, en bedenk me de risico's voor de andere valkjes. Dan maar geen mooi valkje erbij.

Bianca

Citaat van: Rianne op 12 april 2006, 23:47:24
Ik ben laatst naar een kromsnavelmarkt geweest. De valken daar zagen er slecht uit, ontstoken oogjes, slecht in de veren, klein, er miste een teen of nagel :-\
Ik zag een mooie cinnamon lutino maar hebhet niet gedaan. De andere vogels zagen er zo verwaarloosd uit. Ik koop niet uit medelijden, en bedenk me de risico's voor de andere valkjes. Dan maar geen mooi valkje erbij.

waren jullie trouwens al eens eerder naar een vogelmarkt geweest?
Gewoon nieuwsgierig ::)

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

nick01

2de uitslag er was verder niks te zien allen die wormen.
maar goed dat sluit nog niet alles uit.
ik kijk nu ff een dag of 3 a 4 aan en is er geen verbetering dan alsnog een bloedonderzoek.
en ja ik was al vaker naar markten geweest een keer tig en ook vaak wat gekocht daar en nooit problemen.
ik neem natuurlijk niks mee wat er al niet uit ziet maar dit is de eerste keer dat ik een zieke vogel koop op de markt en al met al voor mij en mijn familie heb ik denk ik al door de jaren heen een vogel of 60 gekocht op de markt.
sterker nog bijna alles van mijn moeder en de helft van mij komt van de markt.
hopen dat ze nu opknappen na die kuur.