5 mei 2025, 23:00:03

douchen en vrij vliegen?

Gestart door mieron, 19 maart 2006, 15:20:19

« vorige - volgende »

mieron

hallo,
ik weet wel dat mijn valkje mag douchen,maar hoe 'nat' en hoeveel keer per dag mag dit?Hij geniet er zo van dat hij letterlijk van z'n stokje valt! ::)
dan mijn volgend vraagje:mag mijn valkje nu al vrij vliegen in huis,hij is nog niet handtam!ik vind het zo zielig in z'n kooi.het liefst van al wil ik hem zien vliegen! :P
en dan nog ééntje:waar kan ik hem het beste zetten,bij het raam,hier schijnt de zon wel maar er is ook halve schaduw,of op de kast beetje hoger en wat donkerder(helemaal geen zonnetje)?
ik dacht aan de raam,kan ie wat buiten kijken? :D
hopend op een reactie...groetjes

Mariska

Hoi Mieron,

Valkjes mag je volgens mij wel elke dag douchen.
Het beste is om dat in de ochtend te doen zodat ze goed droog zijn als het donker word.
Ik zou het niet een paar keer per dag doen.

Ik heb zelf mijn valkjes bij het raam staan.
Naar buiten kijken vinden ze heel leuk.
Maar het kan weleens voorkomen dat ze schrikken van bijv meeuwen of eksters.
Ik zou kiezen voor een plekje met zon en schaduw.
Na het douchen vinden ze het heerlijk om in het zonnetje te drogen ;)

Het beste is om ze pas los te laten als ze tam zijn, maar eerlijk gezegd heb ik dat zelf nog nooit gedaan.
Ik laat hier ook valkjes los die absoluut niet tam zijn.
Maar met trosgierst krijg ik ze er altijd weer in.
Ik weet natuurlijk niet in welk stadium je bent met tam maken.
Maar als hij niet zo heel bang voor je handen is zou je eens kunnen kijken hoe het gaat met los doen.

Denk er wel aan als je hem loslaat dat je ramen bedekt zijn!
De kans is groot dat hij op het licht afgaat en dat kan weleens verkeerd aflopen.

Succes!

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

loontjuh

heey heey  mieron :)
Ik heb zelf ook een valkje, hij is wel tam.
En vind het geweldig als ie mee mag gaan douchen...
Je kunt ook als t niet zo`n goed weer is met hem/haar douchen, want dan kun je m daarna, als je valkje meewerkt, gewoon met de föhn droogblazen... Mijn valkje vind t hartstikke leuk...
groetjes Ylona :)

Natasja

Hey Mieron,

Ik heb ook een valkje ( Rico ) en die is ook nog niet tam. ik wil dat hij eerst tam is voordat ik hem uit de kooi laat. anders komt hij misschien niet op mijn vinger zitten en moet ik hem vangen om in zijn kooi te zetten en dan ben je weer terug bij af!!!!!

mijn valkje kan dus ook nog niet mee onder de douche, wat ik doe is een plantenspuit vullen met lauw/warm water en daar sproei ik hem mee. Misschien is dit een idee voor zolang je valkje nog niet tam is.

Groetjes en succes
Natasja en Rico

mieron

Hoi,
Met het douchen bedoelde ik de plantenspuit, ;D
Daar geniet hij van met volle teugen.
Ik vind het jammer dat hij nog steeds bang van me is.
Soms komt hij met één pootje op mijn vinger,dan weer snel eraf! ::)
Ik heb trosgierst gekocht,dat lusten ze graag,stond ergens gemeld.
kan je ze sneller tam maken,wel...de mijne lust het niet! :-[
Fruit en groenten ook al niet.Kleine viespeuk ;)
Heeft er iemand van jullie nog ideeen,voor het beestje sneller tam te krijgen,of moet ik gewoon veel geduld hebben.

Natasja

Hoi Mieron

Die van mij is dus ook nog niet tam, maar gaat iedere dag vooruit. ik besteed minimaal 2/3 uur per dag aan hem en praat dan veel tegen hem. ik ga dan voor zijn kooi zitten en praat gewoon tegen hem en herhaal zijn naam heel veel.
Je kunt trouwens ook eens proberen om het bruin brood of hard gekookt ei te geven die van mij vindt dat heerlijk.
Ook gebruik ik soms een tak om zijn zit stok te simuleren. mijn vinger vindt hij soms nog eng, maar een normale tak van buiten niet. dan laat ik hem daar op zitten ipv op mijn vinger zo raakt hij gewent om ergens anders op te zitten dan op zijn stokken. Ik heb ook in een boekje gelezen dan je valkje jouw hand moet associëren met lekker eten en dat hij dan vanzelf gaat wennen aan jou vinger en dat ziet als iets leuks en niet iets wat hem pijn doet.

met een hoop aandacht en gedult gaat het je vast en zeker lukken.

Grotejes Natasja eb Rico