12 mei 2025, 02:08:17

Rare kleur van poep

Gestart door Sven, 12 maart 2006, 12:37:49

« vorige - volgende »

Sven

12 maart 2006, 12:37:49 Last Edit: 12 maart 2006, 12:48:26 by Svenitos
Hallo,

In de winkel zag ik nutribird G14 tropical staan, omdat ik al een aantal topics heb gelezen waarin staat dat nutribird goed is, heb ik het meegepakt.
Ik heb het in z'n voederbakje gedeponneerd.

Ik heb ook die koekjes gemaakt (waar hij heeeel graag van eet) van op deze site. Ik was vergeten een beetje eivoer in de koekjes te doen, dus heb ik eivoer gemengd met z'n nutribirds. (hij at wel direkt van het eivoer)

Vandaag liet hij een poep, dit was meer water dan wat anders.
Het was doorzichtig water met een bruine tint en hierin een beetje groen en een beetje wit. (70% water)
Normaal is het gewoon groen met witte poep (dit was zo voor de "overschakeling" naar nutribird).
Is dit normaal?
Geef ik hem teveel van die koekjes? Of teveel brood (als ik 's ochtends eet komt hij af om er ook eens van te proeven)?

Ik heb hem nog nooit zien eten van de nutribirds, dus besloot ik van het gewoon in z'n bek te proppen.
Hij nam het uit m'n vingers en knabbelde 1 keer en liet het vallen, dit heb ik zo'n 5 keer gedaan met het kleinste stukje dat er was.
Zijn de stukjes te groot voor m'n valkparkiet? Ik heb de "perfecte nutribird" opgezocht op de site (volledig voeder voor australische parkieten) en de site zei me dat dit G18 was.

Edit: G18 voor "jonge vogels", G14 voor "onderhoud".

Hij is ongeveer een jaar oud.

Rianne

de voeding is natuurlijk vreemd voor je valkje, maar ik zou hem dan niet dwingen om het te eten. Dat geeft een negatieve link naar de voeding toe.
Het bruine poepje kan betekenen dat hij er wel van gegeten heeft. Geef je evengoed nog wel zaadvoer?

Sven

Ik geef geen zaadvoer, maar er zitten natuurlijk wel veel zaadjes in de koekjes.
Ik dwing hem niet om het te eten, ik toon het alleen maar, hij doet ermee wat hij wilt.

Rianne

Staat dat op de verpakking van Nutribird? Zijn het een soort pellets?
De koekjes zou ik niet iedere dag geven, het is meer een traktatie. 1 keer of 2 keer in de week is genoeg.

Sven

De koekjes zal ik niet meer elke dag geven.

De nutribirddoos ziet er zo uit:

Lin

Heb ej al eens links bij de link voeding gekeken? Daar staat wat ee valkje daglijks moet hebben. Nooit direct overschakelen op andere voeding. Bruine ontlasting is niet goed hoor. Dat komt waarschijnlijk door de overschakeling naar ander voedsel.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Sander

Hallo

Deze voeding gebruik ik ook, maar niet voor valkparkieten. Ik geef het aan mijn aratinga's, maar met zaad erbij. Wat ik ook zie is dat ze steeds de pellets als laatste laten liggen, wat dus betekent dat het niet hun favoriete voedsel is.

Ik zou het dus wel blijven geven, maar zeker met zaad erbij!  En indien je toch volledig wil overschakelen, doe het dan geleidelijk!

Groeten
Sander

Rianne

Ah oke, het zijn pellets. In pellets zit in principe alle voedingsstoffen die een valkje nodig heeft. Alleen het overstappen naar pellets is vaak niet makkelijk. Ik heb het hier ook geprobeerd en alle valkjes vielen enorm af, en aten het echt niet.
De beste methode is, dat je steeds een klein beetje pellets mengt door het zaadvoer, en langzaam aan de hoeveelheid pellets verhoogt, en de hoeveelheid zaadvoer verlaagt.
Let goed op dat de ontlasting niet gifgroen of juist zwart wordt, het zwarte betekent dat je valkje zwaar ondervoed is en zichzelf aan het verteren is.
Hou ook goed in de gaten of je valkje daadwerkelijk van de pellets eet. Ik vind de ontlasting een beetje vreemd maar kan niet plaatsen hoe dat kan. Eet je valkje veel groente en/of fruit?

Sven

Citaat van: Rianne op 12 maart 2006, 13:09:31Eet je valkje veel groente en/of fruit?

Neen :)

Ik heb dus een bordje geplaatst met veel zaadjes, hij heeft ze allemaal opgegeten  :o
Hij was dus echt verhongerd, nu zijn de pellets gemengd met het zaad zoals Sander zei.

Wat als de ontlasting gifgroen is? (dit is niet het geval, gewoon uit nieuwsgierigheid)

Rianne

Ik heb niet kunnen vinden wat er dan aan de hand is, maar mijn valkje had het ook toen ik probeerde ze op pelets over te laten stappen.

Ineke

Hoi Sven,
Gisteren heb ik ook Nutribird pellets gekocht, maar dan voor grasparkieten. De verkoopster zei dat die eigenlijk voor valkparkieten zijn bedoeld nogal groot zijn.
Voorheen maalde ik ze in n knoflookpers. 
Als je vogel de pellets moeilijk kan verteren en geen zaadjes krijgt raakt ie ondervoedt.
Zoals Lin zegt, kun je ns kijken bij deze link, daarin staat alles wat je vogel nodig heeft en kan eten.
http://www.valkparkiet.com/nl/files/voeding.htm
Groetjes, Ineke