15 mei 2025, 02:05:25

zaad verdwijnt op den duur !!!

Gestart door gonnie, 2 februari 2006, 11:36:03

« vorige - volgende »

gonnie

Hallo allemaal
Vanochtend was ik in onze plaatselijke dierenwinkel , en daar vertelde de eigenaar dat alle zaden voor vogels op langere termijn gaat verdwijnen en er pellets voor in de plaats gaan komen .

Hij zegt volgens de regels van de europeese unie.

wie weet hier iets van ?

Het is toch voor de maag van onze vogels niet goed als ze alleen maar pellets gaan krijgen ?

Groetjes Gonnie

Kirsten

Hoi Gonnie,

Ik kan me dit niet voorstellen!,. Hoe heeft hij dit te horen gekregen? Volgens mij kan het ook helemaal niet, maargoed das een ander verhaal. Zaden zijn ook gewoon los te krijgen voor andere doeleinden
Ik ga denk ik teurlings even een mailtje sturen,. whahaha begin al kriebels te krijgen

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Inger m

Citaat van: gonnie op  2 februari 2006, 11:36:03
Hallo allemaal
Vanochtend was ik in onze plaatselijke dierenwinkel , en daar vertelde de eigenaar dat alle zaden voor vogels op langere termijn gaat verdwijnen en er pellets voor in de plaats gaan komen .

Hij zegt volgens de regels van de europeese unie.

wie weet hier iets van ?

Het is toch voor de maag van onze vogels niet goed als ze alleen maar pellets gaan krijgen ?

Groetjes Gonnie

Hoi Gonnie,
Van de regels weet ik niets, daar zou die eigenaar eerst meer opheldering over moeten geven. Ongetwijfeld weet hij meer over de regels omtrent voeding, omdat hij daar bovenop zit.

Dat het slecht is voor de spiermaag om pellets te eten is al lang achterhaald. Zo worden commercieel gehouden kippen vrijwel alleen op pellets gehouden, zonder problemen.

Het verschil tussen kippen en valkparkieten is dat kippen de harde granen heel doorslikken en valkparkieten de zaden eerst nog pellen. Hierdoor zijn de zaden van valkparkieten al zachter. Een vogeldierenarts, die onderzoek doet aan dode vogels heeft dit aangegeven. Hij onderzoekt ook de papegaaien van het NOP, die volledig op pellets zitten en zegt geen afwijkingen te zien.

Pellets zijn er in verschillende structuren, zoals biks vorm, dit zijn geperste brokjes en geextrudeerde brokjes, deze zijn verhit. Ook het productie proces en de grofheid van de pellets heeft invloed op de verteerbaarheid.

Daarnaast moeten we bedenken dat de gedroogde en rijpe zaden die wij onze vogels geven, niet overeenkomen met het voedsel in de natuur. Vogels in de natuur eten grotendeels knoppen en vruchten en onrijpe zaden. Deze zijn veel zachter.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

gonnie

Hoi
Kirsten , ik was ook zeer verbaasd en zei  dat kan toch niet , daar gaat het wel naartoe was zijn antwoord.

Inger , wat zijn geextrudeerde brokjes ?is dat het verhitte en productie proces.

Ik heb pellets van Nutriebird , en geef er zaad 1x in de week bij en iedere dag vers fruit en wat groente, maar dit geef ik aan mijn koningsparkieten , mijn valkjes krijgen gewoon zaad , met natuurlijk fruit en groente enzv.
Groetjes Gonnie

Inger m

Hoi Gonnie,
Dat zegt inderdaad wat over het productieproces.

Ik ben benieuwd wat er in de toekomst gaat gebeuren. Ikzelf wil wel meer naar de pellets toe. Zaden komen ook uit landen, waar de regels en controle omtrent bestrijdingsmiddelen heel anders ligt als hier in Nederland en de kans is er dus sterk dat zaden daarmee vervuild zijn. Dan heb ik toch liever dat de productie van vogelvoeding beter gecontroleerd en dichter bij huis plaatsvindt. Ik voer momenteel nog wel vnl zaden, maar experimenteer met diverse soorten pellets.

gr Inger
problem.

gonnie

Hoi Inger

Nu weet ik het  weer , die eigenaar zei ook al zoiets van vervuiling. Ik ga mijn valken dan ook maar zachtjes aan om schakelen op pellets , want inderdaad je weet maar nooit.
Bedankt voor je leerzame reakties.
Groetjes Gonnie

gonnie

Hallo allemaal
Vandaag was ik weer in de dierenwinkel , en ik had gevraagd waar hij gehoord had dat zaad zou verdwijnen,
Hij gaat naar vergaderingen van de BEVO , ik weet niet wat dat precies is maar het heeft te maken met de nieuwe europeese wetgeving , en het komt af van Frankrijk, en binnen drie of vier jaar moet het zover zijn.
er verandert in de toekomst veel op dieren gebied en niet alleeen voor vogels.zei hij

Groetjes Gonnie

Bianca

Ik heb dit onderwerp al eerder bekeken maar had nog niet de drang om te reageren.
Ik heb eens zitten zoeken op google naar bevo, befo, bevoo, beevo, beevoo, beefo, etc etc.
maar kan er helemaal niets over terug vinden, misschien hebben jullie meer geluk hierbij. :-\

Het is idd zo dat veel dieren al op samengestelde korrels ( pellets ) leven, denk aan Paarden, vissen, kattenbrokjes, hondenbrokken en zelfs sommige reptielen. ???

Maar toch zijn er voor mij nog steeds redenen om mijn vogels niet op pellets te zetten, en zolang er voldoende mensen zijn die er zo over denken kunnen ze zoveel zeggen maar dan verdwijnen die zaden echt niet!

Ik denk dat het makkelijker moet worden om vogels over te zetten naar pellets.
Hoe dat moet gebeuren ben ik overigens niet uit hoor.
Misschien zo lekker maken dat geen enkel dier het kan weerstaan, hihihihi. :D :D :D

Ook moet er iets aan de prijs gebeuren, ik weet best wel dat de prijs in verhouding staat met vraag en aanbod, maar ik ben van mening dat de fabrikanten eerst hun produkt aantrekkelijk moet maken voor de mensen zodat het ook in grotere hoeveelheden kan worden aangeschaft. ;D

Tevens vind ik dat er door de fabrikanten gewerkt moet worden aan de houbaarheidsdatum en het behoud van voedingswaarde in de pellet.
Ik kan en ga namelijk niet mijn hele vriezer volstouwen met vogelvoer >:( >:(!

Jammer genoeg is het idd waar dat de zaden in ons voer vaak in arme landen worden verbouwd waar het met de mileu-eisen nog niet zo ver is, helemaal niet ver eigenlijk :'(, maar goed.....

Er zijn voor mij een hoop voor en tegens. ::)
Af en toe geef ik wel pellets maar ze raken het helemaal niet aan en deze keer maak ik de verpakking dus leeg en voorlopig wordt het niet meer aangeschaft.

Ik heb nu meerdere merken tot mijn beschikking gehad en allemaal met hetzelfde resultaat met gevolg dat ik er steeds laxer in wordt. :-X

Zoals velen van jullie weten geef ik mijn vogels wel bronwater aangevuld met vitamines en af en toe calciumpreparaat.

Iedereen heeft zo zijn eigen manier van vogels houden en verzorgen, dit maakt de hobby ook er interresant en je blijft van anderen een hoop leren, zowel goede al minder goede dingen. 8)

Maar voorlopig denk ik ECht niet dat zaden zullen verdwijnen ;)

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Rianne

Hoi Bianca,

het makkelijkst om alle valkjes aan de pellets te krijgen is, om ze van kleins af aan geen zaad maar pellets te geven. Dan weten ze niet beter. :)

Inger m

Hoi Bianca,
Ik denk dat Gonnie DIBEVO bedoeld. Dit is een soort overkoepelende organisatie van dierenwinkels en staat voor: DIer BEnodigdheden en VOeding.

Ik ga binnenkort hierover ook wat navraag doen via een vogelcursus. Ik kan me het zelf niet goed voorstellen, omdat ook voor veevoeding veel in het buitenland wordt verbouwd (ook Derde Wereldlanden). Voor veevoeding wordt het verwerkt tot brokjes.
Masargoed je weet nooit hoe het loopt met de wetgeving.

Ik denk dat met betrekking tot zaden en pellets nog veel vogelhouders niet toe zijn aan het idee om vogels op pellets te zetten. Vogelhouders zijn daarin waarschijnlijk nog wat conservatief. (Ik ben zelf ook geen voorloper, hoor).

Als ik er meer over hoor, dan zet ik het hier neer.

gr Inger
problem.

gonnie

Hoi Allemaal
Nou ikzelf sta ook niet achter het plan om het zaad te laten verdwijnen ,en ik zie het ook nog niet gebeuren de komende jaren, maar inderdaad honden en katten ed krijgen ook brokken.

ik zei ook al tegen hem dan zal er toch aan de prijs iets moeten gebeuren , ja en je raad het al meer vraag  dan gaan ze minder kosten .

Ik ben benieuwd Inger of jij er meer te weet over komt, en ik denk dat het inderdaad DIBEVO is . ik hoorde het niet zo goed hij praate wat binnensmonds.
Groetjes Gonnie