15 mei 2025, 18:16:47

de snavel?

Gestart door emca, 7 maart 2006, 19:31:24

« vorige - volgende »

emca

hallo allemaal,

ik heb even een vraag, ik zat net in de bank samen met emca en kuifje voor me op een stoel zitten en zag plots dat kuifje iets had zitten bij de snagel  ???, eerst dacht ik dat het een ontsteking was maar toen ik heb net vast hielt zag ik heel wat anders net of dat er een stukje van de snavel is gebroken aan de zijkant van de snavel  :-[ !

Mijn vraag is zijn er mensen die meschien een idee hebben wat het kan zijn en of tips hebben???

Alvast bedankt voor de reacties.

groetjes emca, roosje, kuifje, luna
emca, kuifje, roosje r.i.p, luna jongies en verzorgers

1e eitje is gelegt op 22-05-06 bevrucht niet geboren
2e eitje is gelegt op 24-05-06 bevrucht geboren op 12 juni.
3e eitje is gelegt op 26-05-06 bevrucht geboren op 13 juni
4e eitje is gelegt op 28-05-06 bevrucht geboren op 16 juni
5e eitje is gelegt op 30-05-06 bevrucht geboren op 17 juni

Ivy

Hoi Emca.
Ziet het er zo uit?

Dan is er niks aan de hand...
We horen het nog van je...

Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

emca

hoi Ivy,

Het is hellaas niet wat op je foto te zien is dat er een nieuwe hoornlaag over de snavel groeid. Ik heb helaas ook nog geen goede foto kunnen maken, maar het is eigelijk net of dat stukje van de snavel wat ik van jou foto heb uit vergroot zegmaak dat daar de snavel een stukje is af gebroken, een paar weken geleden had ik onze vogels een papaje gegeven waar ze dol op zijn met hun hoofdvoer schepje broekjes beetje brinta en dan roosvice en daar had hij wel een paar zaadjes aan zijn snavel bleefplakken maar dat was naar paar dagen weg zou het daar door kunnen komen??? (dat er toch iets is blijven zitten wat ons niet is opgevallen eerder, kuifje is een anstig vogel en als je iets te dicht in de buurt komt dan vliegt hij weg en dat het door door ons ook niet opvalt).

Ivy

Hoi Emca.
Ik hoop dat ook de ervarene hier antwoord op geven. Ik denk dat als een stukje afgebroken is, kan je d'r niet zo veel aan doen behalve wachten, het zal ws terug groeien. Zolang hij goed kan eten zal er niet veel aan de hand zijn.

Begrijp ik goed, dat dat stukje wat ik nu blauw heb gemaakt mist? Waar het roze is, daar hebben die van mij ook geen 'snaveltje'...
Als je hem goed bekijkt, misschien kan je zijn beide kanten vergelijken. Mist er dan een grote hap, of maar een klein beetje? Is het snaveltje verder goed?
Groetjes, Ivana

emca

hoi Ivy,

Stukje wat rose is, is er niets anders meschien afgebroken of iets anders alleen konde we niet goed vergeleeken om kuifje niet rust bleef. Kuifje is ook een angstige vogel en die gaan we ook niet zomaar vast pakken tenzei het echt nodig is, om met hem naar de dieren arts te gaan.

Kolkkie

Hoi Emca,

Dat stukje wat Ivana roze gemaakt heeft, daat zit geen snavel, maar vlees/spieren (of hoe moet je het noemen.
Dat hebben ze bij mij ook allemaal.
Dan is er helemaal niets aan de hand met je valkje ;).

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

emca

hoi Mariska,

bedankt voor je reactie, kennelijk heeft onze kuif er zelf geen last van door dat hij zich zelf poetst en nog even veel eet als te voren, we zijn ieder geval blij te horen dat het niets ergs is en dat meer vogels dat hebben. Maar het zag er gisteren erg afschuwlijk uit :-\ maar we blijven het nog in de gaten houden voor het geval dat.

groetjes emca, roosje r.i.p, kuifje, luna

Ivy

Hoi Emca
Citaat van: emca op  8 maart 2006, 19:33:35
we zijn ieder geval blij te horen dat het niets ergs is en dat meer vogels dat hebben.

Het is niet een ziekte ofzo, zo zijn ze gewoon gebouwd en alle vogels hebben dat, alleen valt het bij sommige meer op dan bij de anderen. Ik denk dat je het best kan zien als ze gapen.

Dat lucht op he ;D
Groetjes, Ivana