28 april 2024, 20:07:45

Ziek?

Gestart door hylke, 6 maart 2006, 11:20:37

« vorige - volgende »

hylke

Hoi allemaal,
Ik maak me een klein beetje zorgen over Nicky. Hij is niet helemaal zichzelf vandaag. Hij is wat lustelozer dan anders. Hij heeft zijn veertjes wat opgezet en slaapt op 2 pootjes. Hij heeft wel wat van zijn trosgierst gegeten maar hij eet wel minder dan anders. Zijn zaadmengsel eet hij nauwelijks iets van, vandaar dat ik even wat trosgierst geprobeerd heb. Als ik naar hem toe ga dan biedt hij wel zijn hoofdje aan om gekriebeld te worden en hij heeft echt wel alerte momenten. Zijn ontlasting is (zoals eigenlijk altijd) een klein groen sliertje met vocht. Dat is iets wat ik ook wil vragen. Er is echt een verschil in ontlasting tussen hem en Amy. Die heeft echt een stevig hoopje met nauwelijks vocht. Bij Nicky is het echt altijd met vocht. Dit heeft hij al zolang als ik hem ken. Hij heeft gisteren voor het eerst appel gegeten en eergisteren voor het eerst basilicum. Wat is wijsheid? Gewoon even goed observeren?
Groetjes Hylke

Kirsten

Hoi Hylke,

Door de appel en basilicum kan het zijn dat er even iets meer vocht in zijn ontlasting zit, maar als je zegt dat het altijd zo geweest is dan is dat denk ik niet de oorzaak.
Hoeveel weegt ie? en hoe oud is ie nu?

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

hylke

hoi,
ik heb hem geprobeerd te wegen maar dat laat hij echt niet toe, hier moet ik nog even op oefenen met hem :-(
Nicky is ongeveer 10 jaar. Hij sliep overigens net toen ik hem wilde wegen wel met één pootje ingetrokken en dat is toch weer een goed teken?
Hij hangt nu in de luxaflex en gilt als een gek, maar dat is ook de opwinding van daarnet vrees ik.
Groetjes Hylke

Kirsten

Hoi Hylke,

Ja dat is inderdaad wel een goed teken, Ik zou hem goed in de gaten houden en bij twijfel even een dierenarts bellen. Ook zou ik hem gezien zijn leeftijd wat extra vitamine geven, of krijgt hij deze al?,. of eivoer bijvoorbeeld, dit rullen met wat water en druivensuiker erdoor of vruchtensiroop. Ook kan je appel erdoorheen doen. Zo krijgt hij wat extra energie. Is hij misschien ook in de rui?

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

hylke

Hoi, hier ben ik nog een keer. Ik heb maar gelijk een afspraak gemaakt voor vanmiddag 13:50 want ik zet hem net terug in zijn kooi en daar ligt een druppeltje bloed in zijn ontlasting. Ik heb namelijk wc-papier op de bodem gelegd om zijn ontlasting even in de gaten te houden. Gelukkig maar dat ik dat gedaan had. Nu kan ik het gelijk aan de dierenarts laten zien. Rare vraag misschien, maar moet ik het in de koelkast leggen of kan ik het gewoon buiten de koelkast bewaren?
Groetjes Hylke

hylke

of kan dit ook van de basilicum en appel komen? Moet ik me erg ongerust maken? Want de zenuwen gieren nu al door mijn lijf heen.....
Groetjes Hylke

Kirsten

Hoi hylke,

Hij zou een darmontsteking kunnen hebben,. kan je hem wat warm zetten? Heb je een warmtelamp misschien?
Je hebt er goed aan gedaan gelijk even een afspraak te maken, volgens mij kan je de ontlasting zo bewaren en hoeft het niet in de koelkast.
Kan je hem goed vervoeren strakkies?,. Zorg dat hij geen kou kan vatten in ieder geval.

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Kirsten

Hoi Hylke,

Normaal gesproken zou ik je ook adviseren om hem wat water met druivensuiker te geven, maar aangezien hij net al erg schrok bij het wegen, wil ik hem ook niet teveel stress bezorgen,. Ook is je afspraak bij de dierenarts al snel.
Kan je hem wel makkelijk pakken?,. Bij een darmontsteking kan je namelijk proberen wat veertjes weg te blazen bij zijn buik,. daar heeft ie overigens dan wel pijn, dus heel voorzichtig,. Ik heb geleerd dat de kleur van zijn huid bij een darmontsteking violetkleurig daar is.
Ik ken je vogel natuurlijk niet, dus niet doen als je denkt dat dit teveel stress veroorzaakt,. rust en warmte is op dit moment het belangrijkste even.

Groetjes en sterkte,. ik duim voor je dat het snel weer goed komt met je lieverd
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

hylke

nee ik heb geen warmtelamp, zijn er andere manieren om hem warm te houden? Hij zit nu met zijn koppie in zijn veren te slapen, wel op één pootje. Doe ik er verstanding aan om naar het dierenziekenhuis in rotterdam te gaan? Hij staat hier wel op de lijst maar er werken daar zoveel artsen dat ik niet weet of ze allemaal even goed zijn.  Waar moet ik op letten bij de dierenarts? Zijn er medicijnen die ik niet mag geven? En hoe herken ik een bekwaam arts?
Oh hemel, wat een ellende. Ik hoop dat het allemaal meevalt want ik ben zo dol op dit beestje!
Liefs,
Hylke

Kirsten

Met zijn koppie in de veren op één pootje is heel goed,. Ik snap dat je erg schrikt, maar we gaan gewoon van het positieve uit, je bent er immers als hij echt ziek is vroeg bij.
Kan je hem in de buurt van een verwarming zetten?

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

hylke

Hoi Kirsten,
ja dat kan ik doen, hoe hoog moet de verwarming staan? Op 20 graden of zo? Ik ben erg blij dat je steeds zo snel reageert, het is fijn met iemand te kunnen praten over dit want ik weet dat ik niet gelijk het ergste moet denken, maar als ik op dit forum bij de topics met bloed in de ontlasting kijk, is de afloop zo naar.......maar je hebt gelijk. Ik moet juist in hem geloven!
Over het vervoeren nog....kan ik hem het beste in zijn kooi meenemen of in een doos.
Groetjes Hylke

Kirsten

Hoi Hylke,

Ja 20 graden is prima,. en gewoon wat dicht bij de verwarming, je merkt zelf als hij aan die kant gaat zitten of hij het prettig vind.
Heb je iets kleiners waar je hem ik kan vervoeren misschien?
Zijn kooi is aardig groot denk ik en hij kan daar eerder in paniek raken. Ik zou inderdaad eventueel een klein doosje doen,. gaatjes aan de bovenkant en een doekje om op te zitten bijvoorbeeld,. zo kan hij ook het minste kou vatten.

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

hylke

Hoi Kirsten,
Ik heb zo'n klein vervoersdoosje maar is dat niet te klein? Of is dat juist wat je bedoelt? Zo'n houten doosje met gaas aan de bovenkant
Groetjes Hylke

Kirsten

Ja dat bedoel ik inderdaad,. Ik zou die gewoon gebruiken,. is makkelijk mee te nemen en hij kan zich niet bezeren.

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

hylke

En moet ik daar de doek dan helemaal omheen wikkelen? En is het verstandig om de doek eerst op de verwarming te leggen zodat hij lekker warm is? Ik heb geprobeerd om naar zijn buikje te kijken maar dat laat hij niet toe helaas. Maar als de hond bij de kooi staat gaat hij gelukkig wel op zijn eigen maniertje lopen sjansen. Hij doet zijn vleugeltjes dan een beetje van zijn lichaam af en zijn kuifje naar beneden. Dat is weer een goed teken denk ik. Ik ben er vroeg bij dus het komt gewoon goed...
Groetjes Hylke