13 mei 2025, 16:36:44

koken ?

Gestart door natascha01, 2 maart 2006, 12:27:47

« vorige - volgende »

natascha01

hallo ik heb een vraag mijn oma zei vroeger altijd zorg dat je vogels nooit last hebben van de kook lucht en damp daar kunnen ze ziek van worden nu heb ik een open keuken en als ik aan het koken ben zijnmn ramen aan de voor en achterkant beslagen kan dit nou echt kwaad of is dit beetje ouwe stempel van vroeger ...

groetjes natascha en kobus

Tara

Hoi,

echte kooklucht is zelfs gezond voor de valkjes, nouja, wat bedoel ik met echte kooklucht, de damp van water.

Maar wat jouw oma zegt klopt idd, als je kookt in bijvoorbeeld tefalpannen, dan zijn die dampen zelfs giftig voor je valkjes.

Groetjes, Tara

Gerda

Inderdaad wat Tara zegt: tefalpannen (en alle andere pannen met anti-aanbak) zijn bij verwarming en vooral bij oververhitting erg gevaarlijk!!
Maar ook brand en schroeilucht zijn giftig.
Maar wanneer je goed ventileert (bv een afzuigkap aan hebt) dan kan gewoon koken geen kwaad!!

Groetjes, Gerda

Kolkkie

Zoals Gerda en Tara al aangaven zijn pannen met een anti-aanbaklaag (teflon) erg gevaarlijk bij (over)verhitting.

Misschien is het volgende wat overbodig, maar ik wil toch een waaarschuwing doen uitgaan.

Waar je ook erg voor moet uitkijken is dat je tijdens het koken geen valkjes los hebt vliegen.
Toen ik Coco net had had ik dat eens gedaan.
Het resultaat was dat hij midden in de kokende kippensoep landde.
Hij had zijn pootjes verbrand, maar het is verder goed afgelopen.
Kokend water is al erg gevaarlijk, maar kokend hete frituurvet en jus zijn nog gevaarlijker omdat vetten toch door blijven 'branden' in de huid.

Bovendien zijn ze alleen beneden bij mij tijdens het eten als ik macaroni of rijst heb dat in 1 pan zit.
Ze zijn dus niet beneden als er een pan met soep op tafel staat of een pan met jus.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

natascha01

bedankt voor de tips ..ik ga mijn keuken met de tijd wel verbouwen ook ivm de epelepsie van mn dochter gaat hij gedeeltelijk dicht en zit nog te twijfelen tussen een bar of een muurtje met soort raam er in want moet de boel wel in de gate houden binnen haha maar zal er wel op letten dat hij /zei .. (weet nog steeds niet wat het is ) tijdens het eten lekker in zn kooi zit .. en ga mn afzuigkap ook maar snel ophangen dan :) ...

groetjes natascha en de beestenboel :)