14 mei 2025, 09:48:29

Valkjes vervoeren

Gestart door sweetfuzzy, 3 maart 2006, 00:14:43

« vorige - volgende »

sweetfuzzy

Hallo,

Als ik een valkje koop bij een kweker moet hij mee in de auto. Nu is mijn vraag hoelang kun je een valkje in een kleine kooi zetten om mee naar huis te gaan. En als de reis langer duurt moet hij dan in een grotere kooi of ook gewoon in een kleintje?
Groetjes van Sweetfuzzy en de valkenbende

Tara

In een vervoerskooitje kunnen ze best lang verblijven hoor,
ook maakt het eigenlijk niet echt uit dat het wat groter is tijdens het vervoer, zodra je thuis bent moet ie toch in 'n grotere kooi.

Ik vind het zelfs beter dat een vervoerskooitje tamelijk klein is, zo voelen ze zich beter op hun gemak en kunnen ze zich niet overal te pletter storten.

Groetjes, Tara

Theetje

Hoi,

Ik ben het helemaal met Tara eens. Vervoeren in een gewone vogelkooi kan ook gevaarlijk zijn. Als ze gaan klapperen met de vleugels kunnen deze tussen de tralies komen met alle gevolgen van dien. Een vervoerskistje of bakje is uitstekend geschikt en ze houden het er echt wel even in uit. Voor shows en vogelbeurzen zitten vogels soms wel 24 uur ingekooid in reiskooien. Een beetje ruimte moeten ze wel hebben, maar met teveel ruimte kunnen ze zich behoorlijk bezeren tijdens het transport.
Bij de dierenwinkel heb je van die plastic bakjes van Ferplast die je ook voor knaagdieren kunt gebruiken. Die kun je ook prima gebruiken. Sommigen gebruiken een plastic aquariumbakje met een plastic deksel met gaatjes erin. Hij moet tenslotte ook zuurstof krijgen. Ik vind het nadeel hiervan dat ze teveel kunnen zien. Ik heb een houten vervoerskistje dat relatief donker is. Daar zijn ze rustiger in dan in het andere bakje, maar dat is persoonlijk.

Groetjes

Theetje