29 april 2024, 01:52:20

darmontsteking

Gestart door XxLindaxX, 24 februari 2006, 19:30:18

« vorige - volgende »

XxLindaxX

Hallo,

Toen ik terug kwam van mijn werk was Elmo zichzelf niet. Ze zat op 2 pootjes met de oogjes dicht en reageerde op niemand. Bij mij gingen dus meteen belletjes rinkelen en heb de DA gebeld.
Ik mocht meteen komen en nu blijkt ze een darmontsteking te hebben.
De dierenarts voelde dat haar buikje dik was en ging een echo maken om te kijken of er misschien een eitje in zat. Dit was niet zo , en de echo liet zien dat haar darmpjes wat dikker waren.
Hij had ook nog wat poep (was een beetje slijmerig) onderzocht en daaruit bleek dat het een bacteriele darmontsteking is.
Ik geloof dat ik er snel bij ben en dat scheelt weer. De DA weet alleen nog niet zeker of ze beter wordt. Het kan ook zo zijn dat ze misschien dood gaat, maar dat denk ik niet.
IK heb snel gereageerd en er is meteen begonnen met medicatie 2x per dag 5 dagen lang. Nu moet ik 2x p/d met een spuitje medicatie in haar bekje spuiten.
Ik hoop dat ze me straks nog steeds leuk vind, maar ja ik vind haar gezondheid even belangrijker.
Haar stemmetje en reactie zegt me dat ze ook pijn heeft aan haar buikje en ik hoop dat het snel over gaat.
Ik heb een doek voor 3/4 deel over de kooi hangen zodat het lekker warm blijft.
Ze slaapt nu lekker en mag bijkomen van alles.
De echo was een service van de DA en die hoefde ik niet te betalen. Dit vind ik echt super van die man.
Hij legde helemaal uit wat er te zien was op de echo en dat het verschillende oorzaken kan hebben. Hij is echt heel goed met vogels. Ik moet maandag bellen hoe het gaat en heb een nummer van de weekend DA gekregen als er iets mocht zijn.

Voor vandaag weer genoeg geschreven.

groetjes Linda en x van elmo

moonwitch (diana)

Hoi Linda

Zo te horen heb je best wel een goede dierenarts, die kijkk wat er aan de hand is.
Hopleijk knap Elmo snel op.
Groetjes diana
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Kirsten

Hoi Linda,

Dat zal even aardig schrikken zijn geweest,. ik denk ook dat je er erg snel bij bent en dat is alleen maar erg goed geweest in dit geval.
Ik duim dat je lieve Elmo er snel weer bovenop is,.

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

marga

hoi linda
ik hoop dat het snel de goede kant op gaat  met elmo
groetjes marga

XxLindaxX

Hallo Allemaal,

Bedankt voor jullie lieve reacties.
Ik heb vanmorgen voor de 1e keer zelf medicatie gegeven en ik hoefde haar helemaal niet uit de kooi te halen of vast te pakken. Ik hield haar koppie een beetje tegen en hield het spuitje voor haar snavel waarna ze het zo innam.
Ze is nog steeds veel aan het slapen, maar dat is goed want dan krijgt ze misschien wat meer energie.

Het enigste probleem nu is dat ze niet eet. Ik heb haar een paar zaadjes voorgehouden en daar pelde ze even aan en at het volgens mij niet op. Daarna hoefde ze niets meer en deed haar oogjes weer dicht. Trosgierst heb ik opgehangen, maar daar heeft ze ook nog niet van gegeten.
Ik heb van mijn 2e valkje die ik in juli vorig haar ook met de hand heb groot gebracht nog een bak lorrivoeding van CEDE in de vriezer staan.
Is het een optie als ik haar dit probeer te geven ?

groetjes Linda

Rianne

Hoi,

hoeveel dagen heeft ze nog niet gegeten? Probeer er in ieder geval voor te zorgen dat ze niet met een lege krop gaan slapen 's nachts. Dan zou je wat handopfok kunnen geven maar niet te veel, anders is er geen motivatie om zaadjes te eten.

XxLindaxX

He Rianne,

Gister heeft ze volgens mij niets gegeten of heel weinig want er lagen maar een stuk of 20 gepelde zaadjes.
Vandaag heeft ze dus niets gegeten, want haar poep is nu zonder groen en dat was gister nog met groen.
DA heeft me geleerd dat groen in de ontlasting het verteerde eten is.
Ik ga zo proberen om haar wat pap te geven, en anders bel ik de DA wel als ze helemaal niets eet.
Drinken doet ze wel , want dat zag ik haar net doen.

groetjes Linda

liza302

hoi linda
ik weet niet of het menselijk lichaam het zelfde is als een valkje maar ik heb al vaker zelf een darmonsteking gehad
en moes zo min mogelijk eten of iets heel licht omdat je verstopt kan raken meschien is druivensuiker voeldoende de komen de dagen maar dat weet ik niet zeker kan je het beter na vragen aan de da
leef mee met je valkje wat een darmonsteking is inderdaad gepretje en doet veel zeer veel succes beterschap
gr lisa

Riny

Hoy Linda
Anders bel je toch even naar Feld op, om te vragen wat hij je adviseerd.
Tel 033-2864772
Groetjes Riny :D

XxLindaxX

He Lisa en Riny,

Ik had om 11 uur al de DA gebeld en die adviseerde mij om suikerwater te geven. Gewoon flinke schep suiker met lauw water en dat lost goed op waarna een valkparkietenlichaam het snel opneemt.
Ik heb al 2 spuitjes van 1ml gegeven die er bijna helemaal in zijn gegaan op wat spetters na.

Ze wordt al wat levendiger en was zich net aan het poetsen.
Nu zit ze op mijn schouder een beetje bij te komen en kijkt een beetje om zich als ik dit aan het typen ben.
Het belangrijkste volgens de DA is dat ze haar medicijnen en  suikerwater krijgt en later op de middag kijk ik of ze al wat zaadjes van trosgierst wil eten en anders geef ik haar pap met een spuitje in haar bekje.
Ze moet eten anders haalt ze het niet. Ik hoop dat het suikerwater helpt en haar meer energie geeft.

groetjes Linda

Riny

Hoy Linda
Goed dat je even gebeld hebt ,dat geeft toch een rustiger gevoel.
Moest het gewone suiker zijn die je door het water deed of druivesuiker?
Groetjes Riny :D

XxLindaxX

Hoi Riny,

Het kon allebei, maar suiker bestaat ui 2 moleculen druivesuiker en als je dat oplost wordt dat snel opgenomen in het lichaam. Ik heb net nog een spuitje geprobeert maar ik denk dat ze even genoeg water heeft gehad. Tegen 5 uur probeer ik wat pap met een spuit te geven, maar weet niet of ze het toelaat.

groetjes Linda

XxLindaxX

Hallo,

Ik heb bij elmo ongeveer 2/2,5 ml pap naar binnen gekregen.
Ze heeft net haar medicatie weer gekregen en begon even wat aan de trosgierst te knabbelen. Niet genoeg om nu te zeggen dat ik stop met pap en suikerwater.
Voor ik carnaval ga vieren vanavond geef ik elmo weer wat pap en suikerwater tegen 21.30. Zo hoop ik dat ze voor de nacht een beetje binnen heeft en dat het morgen weer wat beter gaat. Ik doe alles voor mijn muisje , want zij is mijn allerliefste en natuurlijk ook mijn eerste valkje.
Met mijn andere valkjes buiten gaat het gelukkig wel goed.
Morgen laat ik weer meer horen.

groetjes Linda

Riny

Hoy Linda
Ga maar lekker carnaval vieren.
Misschien kun je morgen als je een digitale weegschaal hebt Elmo een keer wegen,en zo het gewicht in de gaten houden.
Veel plezier vanavond.
Groetjes Riny :D


XxLindaxX

Goedemorgen allemaal,

Gelukkig gaat het een stuk beter met elmo. Ze is nog niet de oude, maar dat komt wel weer als ze helemaal opgknapt is.
Gisteravond heb ik nog 3 ml pap gegeven en vanmorgen had ze al weer groene delen in haar ontlasting. Het is wel donker, maar ja de darmen hebben even niet veel werk gehad.
Toen ik vanmorgen beneden kwam begon ze enthousiast aan haar trosgierst te eten. Ik maak gewoon een theekop water met suiker en dat doe ik in haar drinkensbak, want ze drinkt gewoon. Vandaag ga ik haar niet pesten met pap uit de spuit en spuitjes met suikerwater. Alleen moet ze nog 2x dgs antibiotica hebben via een spuitje in de bek.
Ik houdt de ontlasting goed in de gaten, want daaraan kan je duidelijk zien of ze eten binnen krijgen. Ik heb ook al vanaf vrijdag keukenpapier op de bodem liggen waar je per dag aan kunt zien hoeveel ze poepen en hoe het er uit ziet.

Ik heb geen digitale weegschaal, maar ze heeft een zo'n vouw over haar borst lopen waaraan je ziet of een valkje wat meer vet heeft dan bv een valkje wat in de voliere zit (de valkjes die buiten zitten hebben dit veel minder en sommige ook niet). Als ze op mijn vinger zit weegt ze ook veel zwaarder dan mijn valkjes die buiten zitten als die op mijn vinger zitten.

Verder poetst ze volop en slaapt ze al veel minder. Kortom haar energie is weer terug aan het komen, en als ik haar zo zie denk ik dat ze minder pijn heeft en dat ze zich veel beter voelt.

Bedankt voor jullie steun!
groetjes Linda